Uppsala Kommun i rasistkandal

Häromdagen såg jag en liberal film på den liberala kanal 8 om en liberal journalist kamp mot den förtryckande staten i Sydafrika under apartheidtiden - "Ett rop på frihet" hette den. Varför jag poängterar det liberala, är för att kanal 8 själv gjorde en stor affär av den liberala antirasismens liberalism. Den liberale "antirasistiske" journalisten, som filmen handlade om, utmålades som den individuelle hjälten som får göra de verkliga uppoffringarna, i en saga där Svarta och Vita gemensamt förtryckte Svarta och Vita. Att den liberala familjen övervakas av säkerhetspolisen, men trots det kan åka på badutflykter och lever gott i ett stort hus, men kan flyga iväg över gränserna i specialchartrat flygplan och med FN:s uppbackning, något som inte är alla IckeVita flyktingar förunnat, gavs samma dignitet i filmen som militärens dödskjutningar och jakt på den demonstrerande Svarta folkmassan.

Rasismen presenterades alltså inte som den Vita överklassens makt och privilegier över Svarta människor, utan som en samling individer som antingen stod på "rätt" (individens) eller "fel" (statens) sida. Den liberale Vite antirasisten hade därför inget emot att ha en Svart kvinna som hushållsarbeterska för familjen, som möjliggjorde att modern kunde åka på badutflykter och spela piano dagarna i enda. Skildringen av relationen mellan den Svarta husan, den muttrande, småvresiga och lite plumpa karikatyren som tycktes sakna egna familjerelationer, och den Vita finare och belevade pianospelande liberala familjen lämnade kvar en obehaglig känsla hos mig. Genom att ställa en extremt våldsam rasism från apartheid mot en mer dold, klasssamhällets där Svarta/Invandrare inte lämnas något annat val för sin överlevnad än att passa upp på Vita, blev Svartas samhällsställning som uppppassare plötsligt något acceptabelt. Det är detta budskap kanal 8:as liberala antirasism egentligen ville förmedla, "Invandrade underbetalda städerskor åt rika Svenskar är frihet". Jämför med högerns vurm för pigsamhället, och invandrade underbetalda barnflickor hos densamma. Det kan påpekas att det är samma högerliberala kanal som bjuder in Sveridemokraternas ordförande till entimmes långa intervjuer där denne ges utrymme att bre ut sig och sina rastistiska åsikter, liksom Ny Demokratis Wachtmeister, och stenkonservativa Anna Anka. Liberalismens tolerans vet absolut inga gränser.


Ett fall som dock är mer enkelt för de flesta att uppfatta, och som därigenom visar hur rasismen är på frammarsch därför att det ändå lämnas därhän, är diskrimineringen i vårt eget nutida post-rasforsknings svenska Uppsala kommuns hantering av rasistiska trakasserier. Budskapet går inte att förstå på annat sätt än att det är rätt att göra skillnad utifrån ras-kriterier.

Läs om rasistskandalen i Uppsala kommun

Det är så uppenbart att de kvinnodominerade vårdyrkena håller på att förvandlas till pigyrken igen, vad som döljs bakom chefens "det goda mötet i vardagen" är inget bättre än den stenåldriga traditionen där en piga inte ska synas och höras och saknar alla rättigheter och värdighet. Eller varför inte slaveriet. För 150 år sedan hade man rätt att aga pigan , och nu verkar det åter bli något som tjänstefolk ska få stå ut med i förnöjsamhet.

Den här historien visar, som jag skrev om tidigare på Södertälje sjukhus, att rasismen är ett problem som kan fortgå endast tack vare de högre skikten i samhället tillåtande och accepterande inställning. Kvinnans son som trakasserar och hotar vårdpersonalen som hotas och misshandlas av Kvinnan, är till yrket Jurist och tycks känna sig bekväm att utifrån denna samhällsposition tillrättavisa en av samhällets mest utsatta yrkesgrupper med minst rättigheter.

Uppsala kommun och dess högre tjänstemän döljer det extremt ansträngda läget inom vården med personalbrist som följd, där personalen saknar stöd, som tvingat den mörkhyade vårdpersonalen att betjäna en kvinna som försöker misshandla henne när hon utför sina arbetsuppgifter och skriker rasistiska glåpord till henne, genom att beskylla personalen för den uppkomna situationen. Ett solklart exempel på hur klass, kön och rasism samverkar. Vem som helst med minsta vett i skallen inser vad ett borttaget LAS Lagen om anställningsskydd, det som högern driver som den ständiga lösningen på arbetslösheten, kommer att innebära för dessa mest utsatta inom kvinnoyrkena.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Ja, till att börja med delar Arbetsdomstolen min uppfattning, och även Uppsala kommun har ju själva erkännt delvis att de har gjort fel.



Och du som den kritiske läsaren, är det inte lite underligt att du inte ens läst den artikel du kritiserar, eller sett på fotot? Det känns lite som att du slår vilt omkring dig för att förneka rasismen. Elvira är inte svart, däremot har hon diskriminerats av kommunen för att hon har vågat kritisera uttryck för rasism som påverkar hennes ickevita liksom hennes vita arbetskamraters arbetsmiljö negativt. Rasismens strukturer kan ju självklart även drabba de Vita som kritiserar dess uttryck.Inte menar du att man då kan bortse från Elviras och hela den övriga personalens upplevelse? Sätter man sådan liten tillit till Svarta människors upplevelser, som Elvira tillskriver värde, liksom de som ger detta ett värde, har man ett problem..



Rasism är det om det stärker diskriminerande strukturer och bygger på en rasistisk ideologi. Bara för en rasismförnekare kan något så uppenbart som denna dessutom väldigt aggressiva form av rasism inte framstå som just det - rasism. Ordet Neger har en väldokumenterad rasistisk historia och symboliskt värde, och används också i Sverige idag för att förtrycka Ickevita människor. Nu ska du väl undra hur jag vet det, va? Läs själv DO:s utredningar.

2009-11-18 @ 22:30:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback