När jag känner mig jämställd

refl. på förrförra inlägget.

om jämställdheten är en känsla hos individen..  det är när jag som kvinna köper en ny ansiktsmask och rengörande lotion och smor in min kropp i diverse krämer för det är jag värd, känslan av lugn efter att ha motionerat på det modernaste gymmet i mina nya träningskläder med andra jämställda kvinnor, när jag och mina jämställda väninnor umgås med varandra på tjejmiddagen med mat och vin och fin dessert och samtalar om saker som händer i världen utan att alltför djupsinnigt diskutera stora problem som kan tänkas störa den trevliga stämningen, då vi ser starka och friska och solbrända ut efter solresan med nyklippt frisyr.. då tror jag vi känner oss jämställda, då är vi så nöjda, mätta, insmorda, snygga och belåtna att vi inte vill klaga och riskera något, och denna uppnådda jämställdhet manifesterar vi i vita leenden mot alla de vi träffar som vi känner det minsta.


                                                              23481-2
 
                                    Bild från
http://www.eleven.se/joey-new-york-b66.html
Bilden representerar västerländskan och den upphöjda västerländska jämställdheten med sitt pris, den myriad osynliga uppassande arbetare och arbeterskor som lättar den jäktade västerländskans arbetsbörda.


Nu är det julledigt

Är nog inte ensam om att försöka överleva släktsammankomsten. I år blir det en blandning av bland annat personligheter som "när kriget kommer ska jag skjuta kommunister", A-människe karriärister, bortskämda vilda barn, hysterikor, lata män, vänliga hemmafrusidealmänniskor, psyksjuka otursförföljda manliga folkpartister och minnet av den nyligen bortgångna änglalika farmodern. I´ll have a laugh.
God jul! 

the rise of women..

Jag är inne på rapporter tycks det som nu..  Svenska FN-förbundet har låtit oberoende forskare göra undersökningen "Towards the Rise of Women in the Arab World" . Bland annat visar undersökningarna detta:

"det finns en folklig opinion för ökad jämställdhet i flera arabländer. I en opinionsundersökning svarar   en majoritet att de är för lika rätt till utbildning, arbete och politiskt deltagande för kvinnor och män. En majoritet tar också avstånd från våld mot kvinnor. Den omfattande diskrimineringen av kvinnor i arabvärlden tycks alltså inte ha stöd i opinionen." *

Så, vad ger detta för stöd för åsikten att "arabisk kultur " är mer kvinnoförtryckande när majoriteten inom kulturen är emot kvinnoförtrycket?
Rapporten konstaterar också det alla redan vet, att fattigdomen är utbredd och ett stort lidande. Bör inte detta vägas in i jämförelser? Hur det går att göra en jämförelse och värdering mellan länder/kulturer utan att ta hänsyn till att det är stora ekonomiska skillnader.

Ofta är det fattigdomen som lyfter fram ojämställdheten, samverkar i en ond cirkel, familjen låter sin dotter läsa så länge de har råd. I överklassen i arabländerna kan det också märkas att kvinnorna synes jämställdare. Den "jämställdhet" som svenska kvinnor menar att de upplever, likaså överklassens kvinnor i vissa länder, är därför kanske snarare ett överflöd som mer råkar spilla över på kvinnorna, snarare än en vilja från de västerländska männens sida att ha en fördelningspolitik som verkligen syftar att komma alla till del utifrån en jämlikhetstanke om allas lika värde och därmed lika förutsättningar -sociala och ekonomiska (se till hur männen i Sverige röstar exempelvis - ickefeminististiskt, mot fördelningspolitik).

Låt säga att Sverige skulle bli lika fattigt och utsatt som många andra länder, skulle svenska familjer verkligen fortfarande prioritera lika mellan sina söner och döttrar, eller skulle det börja sparas på kvinnor i första hand? Ser vi på hur besparingarna slår på samhället redan idag i Sverige tycks det som att det just är de kvinnodominerade branscherna, som vård och omsorg, och branscher som syftat till att avlasta kvinnorna och möjliggöra en jämställd utveckling som drabbas. Kommer de ökade klasskillnaderna också skapa ökad ojämställdhet när det inte längre finns så mycket att spilla över ifrån. "Vi" kanske inte är jämställdare, utan bara rikare.

* http://www.sfn.se/news.asp?newsid=1086&nodeid=173&iLev=2&iHasChild=0

Rapport om islamofobin

I Sverige finns en starkt spridd uppfattning att rasism inte finns i Sverige. Alltså, det har man ju märkt men när jag fick reda på siffrorna blev jag faktiskt förvånad att det var så stor andel som 2/3 av svenskarna som anser detta enligt en undersökning från Integrationsverket(2005). Det förklarar ju verkligen varför antirasister så ofta stämplats som bråkmakare som stör en föreställd harmoni. Men utifrån detta måste man också inse att att det inte går att skylla allt motstånd till antirasismen på de "militanta" antirasisterna som Afa etc, motståndet och nedtystandet finns oavsett vilka de antirastistiska metoderna är när utmaningen börjar redan i att visa och bevisa att rasismen ens finns.

Något som det verkar finnas ännu mindre medvetande om som jag funderat på är detta om just religionens roll i rasismen, den här uppfattningen att rasism främst rör "raser", invandrare och kultur. Att behöva tänka i en dimension till med religion verkar ofta falla bort. Ateism, sekularitet* och en uppfattning om religion som något pinsamt och destruktivt (inte minst från socialistiskt håll, religion är ett opium för massorna..) har gjort att även relativt medvetna som annars är starka motståndare till rasismen, generaliserar om religiösa grupper och religioner på sätt som kan sägas vara rasistiska. Det här menar jag är väldigt problematiskt eftersom det ger rasister som Sverigedemokraterna större utrymme att sprida sin rasism och angripa invandrare. Sin fientlighet mot invandringen och invandrare baserar Sd just till stor del på generaliseringar om muslimer och islam, där invandringen framställs som en muslimsk konspiration som syftar till att ta över (! ja det är tragiskt).  Antirasismen måste alltså fortsätta motarbeta också fördomar om religiösa grupper och religíon, oavsett hur ateistisk man själv är som socialistisk antirasist, så att det inte skapas ett klimat där generaliseringar om islam är okej som Sd kan utnyttja.

...På Manashemsida finns nu en sammanfattning om muslimers situation och islamofobin i Europa utifrån en ny rapport från Europeiskt centrum för övervakning av rasism och främlingsfientlighet (EUMC). Den tycker jag man kan läsa. Något jag reagerade på var att det enligt en undersökning verkar som att muslimer har hamnat nedanför afrikanska-svarta i den rasistiska hierarkin. Det verkar dock tyvärr saknas genusperspektiv och intersektionalitetenstänkande..
http://www.uppmana.nu/content/view/4644/2/

* http://intolerans.levandehistoria.se/?id=11

wide shoulders

Kom syster, med dina starka axlar
ge mig skugga, bakom din breda rygg
jag ser styrka i dig, dina starka armar kommer bära
när det börjar
bredaxlad kvinna stark och snygg




Bilden från:
http://www.jeremysilman.com/movies_tv_tt/xena_prncss_wrrr_ssn_3/Xena%202.jpg

Regeringen: "Kvinnor är idioter!"

"Slopade krav på jämställdhet

  Regeringen avskaffar målet om att hälften av nya statliga toppchefer ska vara kvinnor. I stället ska kompetensen sättas först."  TT

ahahhaha. ja varför ens ha det som mål... byebye jämställdhet..helt underbart. Tack Birgitta Ohlsson och Felira, ni är inte mina feministvänner.


Att höra till

Jag känner mig inte hemma i blonda sällskap. Allting från min barndoms eftermiddagsfika hos farmor som vänligt berättade att jag hade så vackra färger - mörk - till alla blonda kusiner och kusinbarn, kommentarer om att man har så fint mörkt hår. Till konfrontationer på arbetsplatsen första dan..
Kvinna drygt 50 år, bossig: "Jag måste fråga, du som är så mörk, är du svensk? "
Jag: "ja...ja vet inte, alltså, vad är svensk?"
Kvinna: "ja är du född här?"
Jag: "ja.. "
Kvinna:"jamen då är du svensk, det var bara det att du var så mörk."
Jag: "men ja vet inte, min mamma kommer från Polen men min pappa är svensk och han är lika mörk, han har haft typ svart hår.. spelar det nån roll.."
Kvinnan:  "Ja jag var tvungen att fråga för att du var så mörk." Hon går iväg.
Iransk kvinna som jag arbetar med ser glad ut av att jag ifrågasatte den bossiga kvinnan: "Ja precis! varför är det så viktigt att vara svensk?
Jag till iranska kvinnan: "Känner du dig svensk?"
Hon stolt: "nejnej jag är iranier."

Jag kände det som att komma hem när jag var i Dublin i ett år. Där sa för första gången folk att jag hörde till "du ser ut som en riktig irländare!".  "Du ser precis ut som irländare, med sånt mörkt hår och ljus hy !" Vilken känsla! Jag fullkomligt frossade i tillhörighetens och självklarhetens existensberättigande..
Så är det fest med antirasistiska eliten, jag hamnar i någon form av extas att återigen tillhöra, spriten gör sitt till, att inte sticka ut som den mörka.. mörka vackra människor omkring mig..jag är mer hemma med totalt okända än vad jag nånsin kännt på släktmiddagarna..

Det här är ju rena rama väldfärdsproblemen, rena bortskämdheter, jag borde nästan skämmas, folk har så mycket större problem, jag har inte ens mörk hy! Men det är fan som en drog att tillhöra, att vara självklar, det är som ett lugn, en mjuk dimma, som en förälskelse, för vissa en självklarhet för andra ett stort sökande som narkomanen bär i sitt hjärta.