F! hjärta antirasism

Från F!:s hemsida. Det låter himla bra, och till skillnad från andra partier tror jag faktiskt också att dom menar det:

"I detta ingår också att arbeta mot rasifiering. En feministisk politik är också inkluderande och antirasistisk. Den utövar inte kontroll genom att så misstro och sprida fördomar, och den är ständigt på sin vakt mot det hierarkiska patriarkala tänkande som vi alla är påverkade av eftersom vi lever i en patriarkal kultur. Feminismen syftar till breda allianser och stor pluralism. "

"Den svenska jämställdhetspolitiken har ignorerat att könsordningen är sammanflätad med andra maktstrukturer. Den svenska jämställdhetspolitiken har heller inte i grunden förmått utmana könsmaktsordningen. Feministiskt initiativs ambition är att göra det."
http://www.feministisktinitiativ.se/

Rosa Parks död

Hon blev 92 år gammal.

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,719131,00.html

http://www.msnbc.msn.com/id/9809237/

kvinnor ska inte flaggas för

http://www.aftonbladet.se/vss/kvinna/story/0,2789,712442,00.html

Dåligt förslag tycker jag. Kopplingen mellan nationalitet och kvinnlighet behöver inte bli starkare. Fast det var nog en fin tanke till att börja med, men ändå. Kvinnor ska inte firas som om vi vore några symboler för mänskligheten eller nationen (männen), som om vi var nån helgedom. Kvinnor är människor och ska varken sättas på piedestal eller ses som sämre, och det blir lätt det synsättet på kvinnor om det ska flaggas. Det finns bättre sätt att uppvärdera de orättfärdigt nedvärderade "kvinnliga" egenskaperna.

EvaEmma Andersson tar sig vatten över huvudet

EvaEmma, som i sina krönikor lagt sig på en "skit-på-dig"-nivå efterfrågar plötsligt seriös diskussion, och söker sig därför till Aschbergs "Insider". Detta ÄR komik.
Hon har nu lyckats, att efter en vecka, komma på några frågor eller kommentarer hon kunde sagt till F! representanterna i tv3:s Insider.  Det enda kruxet är att EvaEmma kom på det en vecka försent. Istället för att inse sin egen inkompetens ägnar hon sig nu därför åt att offerförklara sig själv. 

Det är första gången EvaEmma kännt sig förtryckt säger hon. Att kvinnor som inte klarar av att hävda sin åsikt i en debatt utan står där som tysta dumma fån, som gillar att ha en infantil stil med toffsar i håret som en 5-åring och som aldrig försvarat en medsyster, inte kännt sig förtryckta av män beror ju på att de är precis så som patriarker vill att kvinnor ska vara: 
Dumsöta, infantila, tysta och hata feminister som tror att kvinnor klarar av mer än bara detta. Intresserade av "världsfrågor" som skillnaden mellan en kaka och ett kex, hitta på låtsasspråk. Ja det är sött och gulligt - hos små barn. Viktigast för EvaEmma är alltså att vara söt och gullig, och ibland "stampa med benen i marken"- arg, på ett barnsligt vis.
( Ja tänk så dumma de där feministerna är som tänker på så oviktiga saker som att män våldtar kvinnor och hur de ska kunna förhindra det, diskriminerande kvinnolöner med mycket mera)
Hur skulle du kunna möta förtryck från patriarker om det enda du gjort är att glatt levt upp till deras förväntningar på hur en kvinna ska vara EvaEmma?


Hur förtryckte då F!:arna stackars EvaEmma?  Genom att de försökte besvara det enda smådumma påstående hon lyckades haffla ur sig? Att de inte höll med henne om detta påstående?
Vad skulle de gjort istället, stått tysta i en vecka och väntat på att EvaEmma lyckats formulera några tankar i ord?
EvaEmma är offret för att ha blivit avbruten i en debatt, säger hon själv, samtidigt som hon precis konstaterat att hon inte ens lyckades delta i debatten eftersom hon kom på allt hon skulle säga en vecka försent.

EvaEmma var alltså inte den som blev avbruten, eftersom hon inte ens försökte säga nått. Om EvaEmma kanske fokuserat lite mer på situationen hon befann sig i, en debatt, så var Abrahamsson som stod precis brevid henne rätt bra på att både vindla med ögonen och avbryta F!:arna. Aschberg avbröt också friskt de F!:are som han precis ställt en fråga till. Men detta märkte alltså inte EvaEmma.

EvaEmma tog sig vatten över huvet, hon är sur över sin egen inkompetens,  som inte sträcker sig längre än till att skrika bajsa på dig till sina meningsmotståndare. Väx upp EvaEmma Andersson.

Den lite småspännande och mysiga Sagan om EvaEmma i badhuset går att läsa här:
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,716985,00.html


Skadlig kulturrelativism

"- Kvinnors rättigheter är inte kulturbundna. Det får inte finnas en lag för svenska kvinnor och en annan för invandrarkvinnor. Gränserna skapar en gråzon för unga kvinnor som kommer i kläm mellan normsystemen."  

Det finns skräckexempel på hur svenska socialsekreterare har testat 14-åriga oskuld åt föräldrarna, ett av flera skräckexempel på hur den svenska rasismen drabbar kvinnor på ett sexistiskt sätt:    
http://www.kvinnonet.org/essays/SV0065.html

Det handlar alltid om en balansgång, hur kunna ha förståelse för kulturella uttryck, respektera mångfald och samtidigt motverka kvinnoförtryck.

http://www2.amnesty.se/ap.nsf/0/A42609CF35748B4CC1256CB900521428?opendocument


Kanada är ett föregångsland: 
"Kanada är det enda land i världen som har tolkat 1951 års flyktingkonvention så att kvinnor utgör en specifik samhällsgrupp. Detta gör att en kvinna som utsätts för genusbaserat våld har rätt till flyktingstatus i konventionens mening."

Den vite trovärdige mannen Ny undersökning

Nu vill jag inte höra något mera gnäll från vita män om att feminister är så jävla onda som påpekar att de i egenskap av vita män får fördelar i samhället:

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,714309,00.html


Och de som hamnade längst ner var som alltid invandrade kvinnor....

Usa förvärrar för Iraks kvinnor

"Dödsstöten för Iraks kvinnor blev den amerikanska invasionen och det kaos som följde. "

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,713386,00.html

Vi måste våga höja våra röster

Ännu ett måste att läsa framöver Women Claim Islam av Miriam Cooke, om arabiska kvinnor som vågar tänka nytt:

http://www.worldfeminism.com/percevalislam.htm


"After reading Women Claim Islam, I had to wonder why I previously had so little knowledge of the strength and determination of women in Arab countries. Perhaps because their true roles were, and still are, so poorly understood." 
Hm, dåligt förstådda av vem? Vem är det som har dålig kunskap om arabiska kvinnor? Det västerländska subjektet som hittills gottat sig i stereotyper möjligtvis.


Precis det jag också ser som grundläggande:
"The enemy is silence, but as long as individual feminists fear community censure they will not dare to explore what is wrong in the society, and what is wrong will not be righted."

Den svenska feminismens (som fram tills ungefär senaste året enbart var kvinnor i princip) samförståndslösningar med "män" har fungerat bra på vissa sätt men sämre på andra. Den gamla godingen "vi måste våga höja våra röster", hade alltså verkligen en poäng.

Svenska feminister kan alltså tyvärr falla i den fällan som extremt samförståndstänkande kan leda till, tystnaden och avsaknaden av kritiken, i rädsla för att inte uppnå samförstånd direkt struntar dessa feminister i att höjja sina röster om vissa missförhållanden och vågar inte kritisera/ifrågasätta/undersöka längre i samma utsträckning.




Assia Djebar

På tv sa de att  Assia Djebar var en av få påtänkta kvinnor inför årets nobelpris i litteratur. Oj va bra hon måste vara då tänkte jag. Så ja googlade o hittade en beskrivning och recension av hennes bok Sultanbrudens skugga, recensenten verkar helt begeistrad och kallar det för "ett underbart verk". Måste verkligen läsa den:

http://www.dagensbok.com/index.asp?id=1322


Ett fängelse så stort  fanns med på bokmässan i Göteborg:  http://turture.abf.se/fonstret/arkivet/nr11,2002/artiklar/artikel5.html


Står mer om böcker av Djebar på denna länk:  http://www.sida.se/content/1/c6/01/68/41/varmalander.pdf

jihads jungfrur

En fransk dokumentär ikväll om palestinska kvinnliga självmordsbombare.
 Att också kvinnliga palestinier deltar i dylik destruktiv aktivitet, är det ett tecken på jämställdhet inom den palestinska kulturen?  Tror det är ett måste att se på ikväll, kanal 1. Kl. 22.00 -22.55.

Hedersmordsdebatten är inte en feministisk debatt

Det hävdar forskaren och doktoranden Anna Bredström som har studerat debatten i media:

"Det jag vill påstå är att debatten om hedersmord inte är en feministisk debatt. Det är inte en debatt där det "privata blir politiskt", där könsförtryck kommer upp till ytan. Debatten om hedersmord, menar jag, har helt andra konsekvenser. Förutom att den förskjuter patriarkatetet till Invandraren, skapar den en rasistisk hotbild om "de Andra".
http://www.uppmana.nu/?page=tidningen&issue=2002.02&article=MTI2

Har hedersdebatten alltså först och främst varit en rasistisk kulturdebatt snarare än en feministisk debatt?

Hedersrelaterat våld som främst drabbar kvinnor och tjejer eller bi-homosexuella män är en feministisk fråga anser jag.
Men, som debatten sett ut hittills anser jag nog att den debatt som funnits främst varit en sk kulturasistisk debatt, även om den kanske ibland haft feministiska ambitioner.


Kan vi få ett jämställd samhälle med rasism och homofobi?

I den här artikeln menar Anki Bengtsson att:
 "Maktordningars fäste är beroende av varandra. Krossande av könsmaktordningen är i fokus för feminister, men för att den ska rubbas måste andra maktordningar också halshuggas."
http://www.uppmana.nu/?page=tidningen&issue=2003.03&article=NTQx

Är det alltså ens möjligt att skapa ett jämställd feministiskt samhälle utan att också samtidigt ha fått andra former av maktordning och förtryck att försvinna? Jag tvivlar på det. Hur tänker du?

(Mana är föresten en väldigt bra antirasistisk tidskrift som jag kommer att återkomma till mer.. ett litet guldfynd)

Rasist och feminist

Är det möjligt att vara båda samtidigt?

Är det möjligt att kämpa mot ett förtryck, könsförtryck, men stödja ett annat samtidigt?

Ibland kan jag bli fascinerad av att vissa vet att använda genus(socialt kön)glasögonen men är helt blinda och livrädda för att ha samma rasismkritiska-glasögon på sig.

De kan märka att kvinnor inte får samma utrymme eller framställs som Annorlunda och konstiga, som mystiska, exotiska och "o-för-stå-sig-på:iga" och tycker det är fel, de vet att kvinnor är människor som går att förstå sig på om en bara struntar i fördomarna och lyssnar och frågar.

MEN, sen fattar de inte och märker de inte själva när de behandlar "invandrare" och "Folk från andra kulturer" på samma sätt... Hur? Selektiv blindhet? Egoism? Lathet? Eller bara ovana? Hur?

Feministen Jan Guillou

Japp Guillou kallar sig feminist. Även om han slängt ur sig mkt dumheter om feminism så skriver  han en bra artikel om rasismen och partierna:

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,342685,00.html

För kritisk eller bättre att våga säga ifrån?

" Det var ett rasistiskt uttalande helt klart. Devrims namn har funnits att läsa i alla handlingar i mer än en vecka. Och där står en invandrare som inte har lärt sig nånting om andra invandrare och har mage att stå och raljera från scenen, sa Tiina Rosenberg till Expressen."

http://www.expressen.se/index.jsp?a=434063


Ja, bör inte en person ha lärt sig uttala de andras namn efter att namnet funnits med i en vecka?
Jag skulle kollat upp hur namnet uttalas direkt. Inte ställa mig på scen när jag haft möjlighet att ta reda på namnet så länge och få den andra personen att känna sig annorlunda och konstig. Det är väl inte den mest allvarliga och jobbiga rasismen men så himla onödig eftersom det är så lätt att ta reda på hur en annan medmänniska uttalar sitt namn. 

F! verkar ha nolltolerans för rasism inom partiet. Det tycker jag är superbra!



Sophie Scholl

det klagades på för lite starka kvinnliga förebilder.. så här kommer en till:

Sophie Scholl var tillsammans med ett ca 6 andra människor med i den antinazistiska motståndsgruppen i München som hette Vita rosen under åren 1942-43. Hon gjorde motstånd mot de nazistiska lagarna och spred flygblad med antinazistisk propaganda. Hon fångades av Gestapo och avrättades för "landsförräderi", blott 21 år gammal student, men lever kvar som en symbol för motstånd och mod.
Här finns en bild på Sophie:
http://www.granser.se/index.php?cat=41&fid=127


Det har gjorts film om henne, gå på bio nu:
 
Lite oklart vad den heter, antingen Sophie Scholl - de sista dagarna, Recension nedan:
http://www.aftonbladet.se/puls/film/recension/0,1300,2000048814,00.html

Eller så heter den Sophie Scholl - Den Sanna Historien, här står mer:  http://www.atlanticfilm.se/showMovie.aspx?id=1368&cookie_test=true

Det finns också en bok om henne skriven av Hermann Vinke "Sophie Scholls korta liv".


Vad vi lär oss av detta?  Good girls don´t make history. Civil olydnad är rätt ibland. Vad vill du bli odödligt ihågkommen för?

forts. den svenska hederskulturen

Jag har tidigare skrivit om en bekant vars pappa hotade att skjuta med älgstudsaren (henne eller honom) om hon kom hem med en "neger" till pojkvän. Så skedde aldrig, kanske eftersom hon anpassade sig sig till den sexistiska/rasistiska normen där svenska flickor ska bli tillsammans med svenska pojkar.

Nu läser jag i Aftonbladet om en svensk tjej som vägrade styras av sina föräldrars krav på vem hon ska eller inte ska bli tillsammans med, de blev arga när hon kom hem och berättade att hon var gravid med en med invandrarbakgrund.
Det är en hemsk berättelse, där de svenska föräldrarna attackerade och misshandlade dottern såpass grovt att dottern kort tid efter fick en abort. Domen blev skrämmande nog bara villkorlig med dagsböter.

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,707762,00.html

Skulle samma straff utdömts om det var en kurdisk far som misshandlat sin dotter pga att hon ville bli tillsammans med en svensk?  Jag är faktiskt skrämmande nog tveksam till det.. Hetska stämminngar gentemot "Dom Andra", kurder, muslimer, m.m. hade föranlett för stort stoheej, krav på assimilering av invandrare, utvisning, att vi ska lära "dom"  "svenska värderingar" etc. 

Vi måste kanske också lära de svenska männen och kvinnorna dessa "svenska" värderingar?

När sådant här sker vet samhället inte hur det ska handskas med det eftersom det bryter mot den bild som det har byggt upp om hur svenska "normala" relationer inom familjen mellan far och dotter ser ut. En idealbild helt enkelt. Hade en kurdisk far slagit sin dotter med samma motivering, att hon var gravid med "fel" etnicitet, hade det troligen sett annorlunda ut på löpsedlarna: "Hedersvåldet tog hennes barn". "Vi måste stödja de stackars invandraflickorna" m.m.

Artikeln i aftonbladet konstaterar torrt våldets existens, och att utan sätta det hela i ett sammanhang, utan kulturell koppling som annars skulle finnas om det rörde "invandrare". Det rör sig om två individer, fadern och modern, inte en familjs agerande med motivering '"svensk stolthet" (läs : heder).
Detta är dock inget nytt. Så brukar nyhetsrapportering se ut. När det rör svenskars brottslighet handlar det om individrelaterade faktorer: psykisk ohälsa, alkoholmissbruk, hon irriterade honom och därför slog han, m.m.
När "invandrarens" våld skildras dras istället växlar på kultur, kollektiv och familj. 

Artikeln skriver inte heller ut det och fördömmer det som är så uppenbart, att det handlar om också rasistiskt våld, inte bara rasistiska tillmälen, och att våldet bör förstås som en del i det svenska samhället som genomsyras av rasistiska synsätt och värderingar. Det är och har varit lite fult och "jobbigt", en längre tid nu, för pk-präktigt att prata om rasism, detta märks här. Det tycks finnas en önskan om att lägga locket på och bara förneka.

Paralleller kan också göras som försöker belysa invandrarna som ett "integrationsproblem", ett överhängande hot.
Varför sker inte så i denna artikeln om den svenska familjens hedersrelaterade och rasistiska våld?
Var skedde brottet? Om jag inte erinrar mig fel, i den välmående förorten till Göteborg, Kungsbacka. Varför utmålas inte därmed, som motsvarande troligen skulle ske om det rörde en kurdisk far boende i en fattig "invandrarförort", den svensk etniskt segregerade förorten Kungsbacka som ett integrationsproblem? Att problemet är att den svenska familjen levt för segregerat och därmed världsfrånvänt kunnat odla ett hat gentemot "invandrarna", eftersom de aldrig ens träffat "några". Ja ni förstår liknelsen..


Nu bör det krävas av statliga och kommunala satsningar gentemot hedersrelaterat våld att dessa satsningar måste ha ett starkt antirasistiskt perspektiv och inte enbart rikta sig till "invandraflickor", eftersom dessa synsätt om att kontrollera kvinnors sexualitet och kontrollera den inom etniska gränser, förkommer i många etniska grupperingar, så även svenska uppenbarligen.

Glöm inte mordet på Fadime Sahindal, men glöm inte heller den svenska hedersproblematiken.

Leila El Khalifi

OCH, må vi icke förglömma Leila El Khalifi. 
Who?  Leila K in tha house.  Rappade och gjorde electro, född 1971, hon gjorde skivdebut 1989. Omskriven, förlöjligad och hyllad. En fascinerande person som gjorde musik som var decennier före sin tid. Undrar vad hon gör nu. Är hon fortfarande hemlös?

I intervju med Strage ska hon ha sagt:
I USA skjuter skivbolagen rapparna för att rensa upp bland dem, förklarar hon. Det borde de göra i Sverige också så att vi slapp alla sugiga rappare. Det finns alldeles för många irriterande kryp som bara tar space på scenen. Tänk vad skönt att bara kunna säga ”sorry, Ken, vi måste tyvärr avliva dig, pang”. Jag vet att jag låter som en hemsk människa när jag säger sådana här saker men jag kan inte hjälpa det. I´m down with the truth! Då får man många fiender. Publiken är det enda som räknas. Man säljer sin själ till publiken för att kunna köpa Ralph Lauren. Sedan har man star quality ett tag. Sedan är man plötsligt 30 och har bara överskottsfett”.
http://www.miljomagasinet.se/dokument/arkiv/kultur/hip_15.html

Köp nått med Leila K på auktion fram till 5 okt och 11 okt.:
http://www.tradera.com/search/imp.aspx?search=leila+k&catid=210813&county=&l_desc=

feministisk Hip Hop - Japanese Sandman

Finns att lyssna på under Musikfliken på:

http://paparkaka.com/


Är inte sådär jättepålyssnad på Hip Hop men det låter "äkta".. varmt och genuint.