MuslimaInk m.fl.

"I challenge my destiny, my time
I challenge the human eye
I will sneer at ridiculous rules and people 
That is the end of it; I will fill my eyes with pure
light, and swim in a sea of unbound feeling
I have challenged tradition and my absurd position, 
and I have gone beyond what age and place allow."



Dikt av den egyptiska feministen Aisha Al-Taimuriya (1840-1902), från den muslimska feministiska bloggerskan
Cairo, Lusaka, Amsterdam

Vet inte hur länge jag kommer fortsätta uppdatera bloggen, har funderat på att lägga ner några gånger, men jag tror att den får hänga med in i 2010talet så länge den känns som en ventil för mig att få ur mig mina tankar och mitt intresse i de här frågorna.

Här lite nya lästips i alla fall, alltid mer intressant med lite nya infallsvinklar än dom vanligaste, även om dom vanliga självklart också har sina poänger:

Akramsrazor Amerikansk muslimsk man som heter Svend och tycks förstå skandinaviska språk, han kommenterar de dansk/svenska medierna. Tankeväckande funderingar med humor, t.ex om hijabis på Mount Everest.

Om slöjan. Stereotypt diskussionsämne på sätt och vis men jag tycker författarinnan G. Willow Wilson lyfter frågan på ett nytt djupare sätt, på ett filosofiskt plan - finns det några helt fria val? Befriande att hon inte direkt halkar in i dom vanliga svarsinriktningarna när slöjan diskuteras, "offer" eller "helt oberoende individuellt val", utan förhåller sig med värme till kvinnors mänsklighet. Utan att varken förakta svaghet, eller rädas att belysa den eller vad som skapar den.

MuslimaInk, den första svenska muslimska kvinnosajten/tidningen, är i uppstartsfasen och söker hågade muslimska kvinnliga skribenter. Om det blir likt något av sina internationella föregångare kan man förvänta sig ett forum som är dynamiskt, användarorienterat och med högt i tak för diskussioner. En inspirerande start på nyåret!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback