6000 kronor - ett kvinnoöde

Pratade för nån dag sedan med en bosnisk kvinna som jobbar inom vården som timvikarie och på kortare praktikat. Förut hade hon ett vikariat på 75 %, typisk kvinnogrej att inte få fulltid och desto svårare som invandrarkvinna, men nu sparar kommunen in och hon får nästan inte jobba några timmar alls. En A-kassa på dom 75% hon hade förut på en vårdlön, det blir 6000 kronor i månaden som hon och hennes tonårs dotter ska klara sig på. Hyran dom har är på 4500. Mannen är sen nyligen gift med en annan kvinna med barn och hjälper inte till med några pengar till barnet. Ni kan ju räkna ut att det inte räcker. Jag tycker så synd om henne. Hon har bitit ihop och kämpat så för att klara sig, hon har jobbat på dom värsta mobbaravdelningarna - när jag frågat henne hur hon står ut när nästan alla som jobbat där tydligen bryter ihop eller slutar förr eller senare, och chefen inte gör något åt saken, har hon sagt att "jag är bara tyst, jag måste, jag har barn förstår du".

Jag förstår mig inte på att människor accepterar sånt här, och då menar jag inte henne, att inte fler organiserar sig.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Några
andra, men varning för känsliga: Jag förstår att många blir upprörda över den hemska rubriken "´Kvinnor dödade av sina män". Det är ju förjävligt att man får skriva så, män, dödade av 153 individer borde det självklart stå.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback