Sheikha Mozah bint Nasser al-Missned

Monjia är en annan bloggande muslimska. Appropå hennes shejk-fobi - igenkänningsfaktorn med Svenska Vita manligheter är ju rätt hög kan man väl påstå, det synes vara ett globalt problem detta. Monjia skriver nått som många män skulle kunna bli lite bättre människor  om de efterlevde: 

"En riktig shejk (jorå, de finns) lever med profeten Mohammed som exempel, även när han lagade sina egna kläder, beundrade arbetarens händer eller ödmjukt talade om att han inte hade all kunskap. En riktig shejk tar lärdom av 'Umar som låg och sov under ett träd när han var kalif, utan vakter, utan att utmärka sig från alla andra till det yttre. Eller som lyssnade och konstaterade att han hade fel och kvinnan som protesterade hade rätt."

Den sistnämnda poängen tycks oftast vara den svåraste.

Men jag vill faktisk vara optimist, jag vill se också de bra sakerna. Så jag tipsar henne gärna om en shejka, Sheikha Mozah bint Nasser al-Missned. Nasser al-Missned nämner bland annat Nusaybah bint Ka'ab. Hon var lite som muslimernas hyllade Jeanne d'Arc, ja med skillnaden att hon inte avrättades för sina insatser som var tacken Jeanne d Árc fick, vilket Väst tycks glömma bort när man framhåller henne som ett bevis för Västs sedan urminnes tider goda kvinnosyn. Nusaybah bint Ka'ab hade en aktiv och rätt aggressiv kvinnoroll där hon stred jämsides och tillsammans med männen och ledde muslimerna till seger i det som höll på att bli ett nederlag. När man fördjupar sig i den muslimska historien finner man direkt hur den accepterar och värderar komplexa och mångfacetterade kvinnokaraktärer högt, kvinnor som människor med många olika personlighetsdrag.


Kommentarer
Postat av: Monjia

Tack för det tipset! Men poängen i min shejkfobi är att hela shejkandet är fel. Att det sen är total mansdominans på området är liksom ett annat problem!

Postat av: Monjia igen!

Tja, sen är hon väl mest shejka (såg jag när jag kollade din länk) i bemärkelsen Kunglig Höghet...

2009-04-18 @ 16:43:58
Postat av: sidekick

Jo jag hade först bara din länk till det mer mansdominans kritiska shejk-delen, men länkar till den andra mer allmängiltiga delen också, som är en intressant diskussion det med. Appropå dina texter undrar jag, anser du att de är två sidor av myntet rentav, och det ena är beroende av det andra: Att en alltför hierarkisk struktur bibehåller en mansdominans och viceversa?



Ja jag funderade på om hon var det, hon är nog kunglig i första han fast hon verkar rätt påläst och intresserad också. Tyckte det var kul med en kvinnlig shejka appropå ditt inlägg, man har ju mest hört talas om shejker.

2009-04-18 @ 17:23:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback