tv3 Insider om rymmande kvinnor

Fler än jag tvkonsumerar, och det innebär att jag som igår blev irriterad på Aschbergs Insider om kvinnor som citat "rymmer" med barnen, inte för att det säkerligen sker men för hur konflikterna skildras, kan göra det lätt för mig och hänvisa till JennyWs kommentar. Med ett litet tillägg, förutom att myndigheter som inte granskar läkares licens hårdare tycks vara en del av problemet.

Men, "skräck"klippet med "Om mannen är frikänd bryr jag mig inte om", gör att jag undrar, menar Insider att läkare ska ta hänsyn till domstolsbeslut när de gör bedömningar av skador, ska de inte bara bedömma skadorna? Som den ena läkaren uttryckte sig, det är ju inte hennes uppgift att agera som dömmande instans, hon ska ställa en diagnos och göra en egen bedömning oavsett vad domstolen säger.

Aschberg ifrågasatte den feministiska sidan F! och representationen från föreningen ATSUB, Anhöriga till sexuellt utnyttjade barn,  hur de kan  veta att kvinnan som de ger stöd inte ljuger.  Skulle det inte va rimligt att samma fråga också riktades till representanten för föreningen Män som ger stöd till pappor som är anklagade för incest. Det skedde såklart inte. Stödjer denna mansförening alltid oskyldiga? Hur vet de det? Stödjer föreningen rentav män som senare döms för incest?

Och det där ordvalet "rymmer" som Aschberg väljer har jag alltid haft svårt för när det gäller kvinnor som lämnar män, eftersom det applicerar mannens äganderätt till kvinnan. Så som min far alltid brukar kommentera att mamma skiljde sig från honom. Det är lite liknande känsla här. Barn som rymmer från föräldrar, ungdomar som rymmer från behandlingshem, fångar som rymmer från fängelset. Man rymmer alltid från någon och något.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback