Militant antifeminism är också terrorism

Jag funderar på hur våldshuliganen Paolo Roberto, numera även homfobisk familjefar, kan vara både för jämställdhet och citat "militant antifeminist", han säger militant appropå Schyman i intervju i dagens P3. Och jag kan inte sluta tänka på de mordhot som Schyman och Rosenberg utsattes för under valkampanjen 2006, de ständiga livvakterna, och inte finna det minsta roliga i ordet militant. Helt enkelt, det demokratiska Sverige som tvingade Rosenberg att hoppa av den politiska banan. Tycker alltså Roberto att detta beteende är okej? Han kallar sig för demokrat i samma intervju nämligen. En militant demokrat således. Och han hyllas av andra folkpartistiska demokrater, som inte tar avstånd för hans hyllande av våld mot feminister, som ju oftast är kvinnor. Samma folkpartister upprörs DOCK nu nått väldigt över sverigedemokrater som hoppar av uppdrag efter hot. Då kallas det terrorism och folkpartisterna "visar sin avsky". När det handlar om våld och hot mot kvinnor, och feminister, kallas det dock "militant antifeminism", inte terrorism, inte "ett hot mot demokratin" - och folkpartisterna tycker det är läckert.

Den svenska kvinnofientliga kulturen lever alltså och frodas. För att sammanfatta.

Jag ska återkomma till Halal-tv skandalen och tankar kring detta, det finns anledning till kritik och ifrågasättande, men ber er alla att så länge hålla huvet kallt i den hysteri som piskas upp. Till största del handlar det inte om omtanke om kvinnor från folkpartisternas sida, (som sagt militant antifeminism i form av hot och våld är chict enligt samma kritiker) utan det är främst en chans för dem att angripa sitt hatobjekt SVT.  NEj, ja kanske återkommer, men nu ska jag sova och sen imorgon ska jag arbeta 10 h. So i need me strenght..


Kommentarer
Postat av: Björn

paolo roberto kanske inte är att ta på särskilt stort allvar. han borde hålla sig till matprogram i tv4+...

Postat av: sidekick

Nej du har rätt Björn. Han verkar ju rätt sönderslagen däruppe. Men även om jag inte tar honom som person på allvar kan jag inte hjälpa att ta den manliga våldskulturen på allvar som han hjälper på traven genom både sitt sätt att bete sig i studion mot den kvinnliga programledaren, och det han sa. Jag kan inte annat än se att grabbarnas muntliga hot om våld och hyllande av våld mot kvinnor som skyddar kvinnor hör ihop kulturellt med det faktiska våldet som sedan männen utför, mot kvinnor, kvinnliga politiker, feminister osv.

2008-10-19 @ 15:03:22
Postat av: Björn

jag hör dig. å det stämmer som du säger. han är ett fint (fult) exempel.



såg ett mycket roligt program med paolo en gång där det pratades om manlighet. hans definition av manlighet var att "släpa hem födan till familjen". han försökte sig sen på nån parallell till djurvärlden och lejonen men insåg på halva vägen att lejonhonorna jagar...det var riktig humor. :)

2008-10-20 @ 15:38:28
URL: http://bjohannesson.blogg.se/
Postat av: sidekick

hehe, ja ibland är det sannerligen inte lätt :)

2008-10-22 @ 11:42:33
Postat av: Henric

Jag minns när Roberto häromåret tyckte att vi måste tillåta mer våld inom hockeyn, för annars vore det att "låtsas som om inte NHL fanns"



Logik är inte riktigt hans grej...

2008-11-12 @ 16:25:35
URL: http://grubbstrom.info/blogg

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback