Utvärdering: Två rätt idag

1)      Citatet:  "Sverige är inte ett museum"

Täppas Fågelberg i morgonens Ring P1, det som ibland kan kännas som en exkursion i befolkningsdjupets träskmarker, Täppas som menar att Radion ska spegla befolkningen, i replik till den galne nationalisten som ringer in och vill ha Radion till etniskt rensat propagandaorgan.

 
2)      Och hoppas ni inte missade kvällens storfilm Masjävlar av Maria Blom, Sveriges främsta regissör. Klockren, om Kvinnorna, slitet, om det mjuka hemvana patriarkala självklara, som en tillrättavisande faderlig handpåläggning, ömsint men med riktning, ett alternativ till att vara så förbannat egensinnig och i ständig motvind, fast man sen märker att det blåser överallt, men framförallt, om Kvinnorna som höjer sig över det, som kulturbärare också här, kosta vad det kosta vill. Man lämnas med en skön varm vemodskänsla, och kommer på sig själv i förbifarten att tänka lite att "Men detta måste ju vara så unikt, så Sverige just nu", för att det är Daaalarna och det är Öjj som Hej, och folkdräkt, och alla dom där igenkännbara skotergrabbarna (eller moped eller traktor) med snus som man sett på bygden (om man nu har erfarenhet av bygden och inte är såndär märkvärdig viktigpetter 08), och så vidare. Aber, så lyssnade jag på intervju med Blom och märkte att tankarna oreflekterat gått och klafsat i de gamla nedkörda fårorna. Reaktionen var inte unik eller svensk, den var snarare universell. På massa olika ställen på världens filmvisningar, berättar Blom, har tydligen damer känt igen sig och tyckt att det handlade om just dem. Det verkar allt som att kvinnor och andra tampas med samma problem lite oberoende av var dam befinner sig, ta mig tusan.

Kommentarer
Postat av: ilse-marie

Ja, jag tror nog problemen i grunden är universella. Bara ytan är annorlunda. Det är bra när man får dem avslöjade på det har viset!

Postat av: Red Metal

Hmm, jag tyckte masjävlar var en väldig besvikelse, men jag hade iofs ganska höga förhoppningar på den. Den blev varken rolig eller dramatisk utan höll sig i ett mellanläge som mest blev tråkigt tyvärr.

Ring P1 tycker jag dock är en höjdare att vakna till. Särskilt när Täppas skär av idioterna som ringer in, eller när någon suttit hemma och tänkt på något och vid första diskussionen så visar det sig att de utgått från helt fel premisser från början.

2007-03-20 @ 16:34:18
URL: http://seeyouinhell.wordpress.com
Postat av: kamikaze

Jag har inte haft tid med bloggar på ett tag, och så läste jag dig nu och blev så himla glad. Mmm, jag har saknat dina analyser, du e så himla bra!

2007-03-21 @ 23:54:31
URL: http://thisisnotpublicspace.blogspot.com
Postat av: sidekick

red metal: men är du från landsbygden då? tror det hänger mycket på det.

kamikaze: :)

2007-03-24 @ 12:49:18
Postat av: Red Metal

Jajemen, bondgård utanför en liten skithåla, inte från norrland dock.

2007-03-31 @ 17:14:08
URL: http://seeyouinhell.wordpress.com
Postat av: FemalePartykiller

Det finns fördomar och generaliseringar som är rumsrena och så finns det fördomar och generaliseringar som inte är det...
Jag vill döda myten om att landsbygden och bruksorterna består av en massa smårasistiska misogyna homofoba inskränkta bopndtölpar.
Det är handling och inte tanke, praktik och inte teori som räknas i slutändan.
Det är i småorterna jag sett företagare anställa invandrare utan att ens reflektera över att de är invandrare, ingen välgörenhet alltså.
Det är där jag sett ensamstående pappor ensamma ta hand om fyra barn mellan 7 och 14 utan att gnälla det minsta.
Det är där jag sett personer som skulle ha sönderanalyserats och betraktats som UFO:n i många andra miljöer få en självklar plats i arbets förenings och bygdgemenskapen.
Det är där jag sett människor gömma avvisningshotade flyktingar utan en tanke på att göra profit av det.
Att sedan många av de här människorna som ofta bara har praktisk gymnasieutbildning skulle tycka att universitetskurser i genusvetenskap och postkolonialism är skitnödigt trams är liksom sekundärt, vi vet ju t.e.x hur mycket föreläsningar och kurser kommunens chefer får gå på där de hör fina ord om mångkultur och integration, ÄNDÅ är det stat kommun och landsting som är "bäst" på att diskriminera arbetssökande med utländsk bakgrund, särskilt till kvalificerade jobb.
Jag säger inte att mina erfarenheter och upplevelser av glesbygden och bruksorterna är allmängiltiga, men det här är vad jag har sett och märkt.

2007-04-02 @ 12:00:42
Postat av: sidekick

Femalepartykiller: alltså jag tycker Maria Blom visar en rätt kärleksfull beskrivning av landet och dess gubbar ändå, trots allt.. visst är det så att alla gubbar på landet inte är inskränkta, men ung de flesta jag kommit i kontakt med, via diverse folkliga lantliga manifestationer..
likamycket som det finns underliga som ugglar ute i stugor på landet finns det väl rätt många annorlunda som flyr småstäder och landsbygd till storstäderna där det finns gayklubbar och lite fler sociala nätverk att välja på, det är kanske det som uppfattas som att det är mer öppensinnat i stan att man kan välja mer? Men i jämställdhetsperspektivet så kan man ju kolla på den senaste undersökningen som kom om att de som mår sämst är unga kvinnor i storstäderna och kvinnorna på landet mår bättre, sen kan man fundera på vad det beror på.
Och visst är väl det allra viktigaste vad man gör än vad man säger, men samtidigt så kan ju ord såra rätt mycket, och om tillräckligt många pratar negativt och fördomsfullt på ett visst sätt brukar det ju få sin påverkan också i handling, även om de som snackar kanske inte avsett det, så som jag ser det kan man inte skilja så enkelt på att prata och göra. Men jag störs också på de som babblar en massa fina jämställdhetsplaner men sen är de värsta skitstövlarna, JennyW har skrivit om pratmakarna rätt bra som jag kommenterade här http://sharazad.blogg.se/031006121016_jennyw.html

2007-04-03 @ 18:44:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback