Rasism i Israel/Palestina-frågan

Har du inte gjort det än, läs Kamikazes inlägg om antisemitismen i debatten kring Israel -Palestinafrågan med befogad kritik av vänstern.
 
Antisemitism och islamofobi spelar stor roll för hur Israel/Palestinakonflikten hanteras av omvärlden, och komplicerar och förstärker därmed konflikten ytterligare, något man hört alldeles för lite om i debatten. Kamikaze lyfter fram detta "individer som definierat sig som endast sympatiska till Palestina i Israel-Palestina konflikten i högre grad rapporterat antisemitiska åsikter än andra". Detsamma verkar kanske inte så förvånande också gälla de som står  odelat på Israels sida i konflikten då man tycks hysa islamofobiska föreställningar om muslimer och ett maniskt förhållningssätt till islamism. Israel framställs som Västs sista utpost mot den orientalistiska "arabvärlden", eller menar man Västs sista koloni? Samtidigt som islamister angrips för att förespråka civilisationernas krig är man själv dess främsta företrädare, helt utan eget ansvar för att uppfattningen sprids eller minsta insikt om att man själv anammat de extremaste islamiska fundamentalisternas syn på världen. Och i rädslan går det att ana en bakomliggande längtan till just "kriget mellan civilisationerna", mäns rädsla, det är nästan bara män som gör det. Män ska ju inte vara rädda, längtan till att effektivt utplåna svagheten i den egna manligheten genom att eliminera roten till rädslan hårt och effektivt, troligen. Nitsches ord kommer åter till sin rätt som en uppmaning och varning:

"Let he who fights with monsters see to it that he himself does not become a monster. And when you stare into the abyss the abyss stares into you" 

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
För övrigt känner jag mig blyg när jag tar på mig att nämna de stora konflikterna, där männen gillar att fajtas dvs.. patriarkatet inbäddat och välförankrat. "vifta bort det" Jo jag snor också streckavskiljeidén.
- Kolla också gärna upp min nya länk till Jewish Women arcives om judisk feminism och judiska feminister, hade tänkte göra nått större om den men jag måste konstatera att det inte verkar bli så efter att den legat där ett antal veckor. Sidan är i alla fall snygg och intressant med audio, du kan läsa:  om organiseringen i Jews for Racial and Economic Justice, om världens största synagoga för gay och lesbiska och en hel del till.


Kommentarer
Postat av: Charlotte

Ja, det var väl på tiden att man på allvar börjar diskutera antisemitism på ett upplyst sätt. Det har jag väntat länge på (och jag har själv försökt göra det tidigare i vänsterkretsar med katastrofalt resultat (bitter, jag??)).

Postat av: Ryan

Det är inte bara antisemitism som ska upplysas. Islamofobi ökar markant i samhället och det börjat förekomma allt vanligare grova islamofobiska uttalanden och påhopp av den sorten. Försk ta upp det i högerkretsar och se resultatet där Charlotte.

För en bloggpost om Islamofobi kan du läsa här:
http://ryanghadban.blogspot.com/2007/02/med-pennan-i-min-hand_05.html

Mvh,
Ryan.

2007-02-07 @ 09:36:13
URL: http://ryanghadban.blogspot.com
Postat av: WO.K

Äsch låt det hela sluta som det slutar.

2007-04-08 @ 18:53:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback