Homofobi och rasism

Så är vi där, vad finns det för anledning för queer-feminister att förminska rasistisk problematik? Linus på Gylf har skrivit ett inlägg som jag stör mig på: 
http://www.gylf.se/blog/index.php?blog=9&c=1&page=1&more=1&title=vem_hojer_inte_navarna_mot_homofobin&tb=1&pb=1&disp=single

Som jag ser det är det inte alls nödvändigt att förminska och polarisera gentemot antirasism för att vinna gehör för homosexuellas utsatthet. Liknande inlägg som enbart åstadkommer en splittring inom feminismen, en onödig sådan, gör att min ovilja att ta mys-queer-feminister på allvar ökar.

Och envis som jag är var jag tvungen att googla fram statistik som visar att jag har rätt, på sätt o vis:
http://www.bra.se/extra/pod/?action=pod_show&id=58&module_instance=15

Min uppfattning är att det är mer accepterat att tycka att "muslimer" är dumma i huvet/hysteriska efter den senaste mediapaniken/propagandan än att ogilla melodifestivalen och queer-homo-kulturen där, det är ju folknöjet numero ett på vischan. "Homon" har blivit lite folkkär, det kan ju inte sägas om "muslimen" direkt. blä  tjurig är vad jag blir av sånt här tjafs.

Kommentarer
Postat av: malena

är det verkligen någon vits att bråka om vem som är "mest förtryckt"? att man belyser förtrycket av en maginaliserad grupp betyder ju inte att man förringar förtryck av en annan... Reagerar på att du skriver att homon är folkkär, vilket verkligen är en sanning med modifikation när hatbrottsstatistiken ser ut som den gör.

2006-03-12 @ 19:40:51
Postat av: sidekick

Nä det är det verkligen inte, inte egentligen. Men nu så var det ju exakt det Linus i princip gjorde och hans "sanning" krävde därför en modifikation den med.

2006-03-12 @ 19:51:00
Postat av: Ace

Vi har ju "husblattar" precis som vi har "hushomosar". Stockholm live är ju ett bra exempel. Men det är ingen som vill jämföra förtrycken.. (utom möjligen du?) det handlar i Linus text om i vilken utsträckning vi är villiga att erkänna oss som antirasister/antihomofober. Och det behöver som sagt (tyvärr) inte säga mycket om hur förtrycket verkligen ser ut.

Postat av: sidekick

Så tolkade jag inte Linus text, det handlar om det också, men lika mycket om att homofobin skulle vara ett större problem än rasismen idag. Det är tydligt att Linus tycker det är negativt att en film om antirasism-rasism vann istället för en film om homofobi-antihomofobi, varför? Därför att Linus inte ser rasism som ett lika stort problem som homofobin.

Jag fattar inte hur hans text ska kunna bidra positivt till en utveckling, varken för antirasismen eller antihomofobin. Texten skapar motsättningar mellan antirasism och antihomofobi.

2006-03-13 @ 23:36:43
Postat av: linus

sidekick, jag kan svara dig här varför jag tycker brokeback mountain borde ha vunnit istället för crash. för mig är brokeback en oerhörd viktig film på många sätt ur ett homoperspektiv. homofrågor ligger mig varmast om hjärtat. det betyder inte att jag tycker rasism/antirasism inte är ett stort problem. men mitt fokus och mitt hjärta ligger i homofrågorna, förstår du?

anyway, läs min kommentar på ämnet på gylf. det blir min sista eftersom vi båda ständigt missuppfattar varandra och diskussionen därmed inte leder någonvart (enligt mig).

2006-03-14 @ 11:32:35
URL: http://www.gylf.se
Postat av: sidekick

Linus, jag förstår att du inte menar illa, men jag har min tolkning av det du skrivit, jag menar inte att du är ondskan själv, men jag har min tolkning och jag tycker inte att min tolkning så lättvindigt kan avskrivas som en "missuppfattning". Att diskussionen inte leder nån vart menar jag beror på din ovillighet att ta till dig andra sätt att tolka din text och vilka signaler den sänder och reflektera över detta. Det verkar tydligt som att ditt hjärta inte bara valt en huvudfråga utan också totalt valt bort andra.

Och ja, det märks tydligt vad din hjärtefråga är, och det är nog svårt att inte ha någon fråga närmare hjärtat emellanåt, och det är väl inget fel att ha en hjärtefråga heller så länge den inte måste diskuteras genom att förkasta el förminska andra viktiga frågor, för det behöver verkligen inte diskuteras på detta sätt som jag fortfarande anser du gjort.

För nu är det ju inte att du har en hjärtefråga jag kritiserat, utan din text och vilken signal jag tycker den sänder. Din text är komplicerad, och har många dubbeltydigheter, samtidigt är det några "signaler" som går igenom och som behöver kritiseras och ifrågasättas. I alla fall, jag tycker inte min kritik kan avskrivas med att du har en hjärtefråga, eftersom kritiken inte rör detta utan hur hjärtefrågan har valts att presenteras i denna text.

Kan en vit hetero-mans ointresse för hbt-personers rättigheter ursäktas helt med att hans hjärta och fokus inte ligger i hbt-personers kamp utan i andra vita mäns intressen?

2006-03-14 @ 15:16:36
Postat av: linus

sidekick, jag vet att du inte tycker jag är ondskan själv.

jag tycker du har missuppfattat min text och resonerar utifrån din missuppfattning, och trots mina försök till vidare förklaringar så anser jag fortfarande att du har missuppfattat. det blir svårt för mig att bemöta din kritik när den behandlar något som enligt mig inte finns i min text. det är därför jag inte tycker diskussionen kommer någonstans, inget annat.

jag har inget mer att säga mer än att om jag hade tyckt du hade kritiserat något som jag själv kunnat se i min text så hade jag kunnat bemöta den lättare. nu är det inte så tyvärr, men om det är något jag tagit till mig ändå är kanske att vara tydligare i mina texter, för att minska risken för "missförstånd".

jag hoppas du inte ser mitt avslut på denna diskussion som ovilja att diskutera överlag. kritisera gärna mina texter, och jag lovar bemöta så gott jag kan...

2006-03-14 @ 18:03:43
URL: http://www.gylf.se
Postat av: idaho

hey
du borde komma till pridehouse i sommar och diskutera vidare. temat för pridefestivalen i stort är ju som sagt mångkultur, men house har valt att arbeta med temat antirasism. kom dit!

2006-06-07 @ 13:38:22
Postat av: sidekick

tack för tipset! Ska se om jag jag redan skrivit upp mig på jobb eller vad som går att göra..

2006-06-11 @ 19:01:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback