När jag känner mig jämställd

refl. på förrförra inlägget.

om jämställdheten är en känsla hos individen..  det är när jag som kvinna köper en ny ansiktsmask och rengörande lotion och smor in min kropp i diverse krämer för det är jag värd, känslan av lugn efter att ha motionerat på det modernaste gymmet i mina nya träningskläder med andra jämställda kvinnor, när jag och mina jämställda väninnor umgås med varandra på tjejmiddagen med mat och vin och fin dessert och samtalar om saker som händer i världen utan att alltför djupsinnigt diskutera stora problem som kan tänkas störa den trevliga stämningen, då vi ser starka och friska och solbrända ut efter solresan med nyklippt frisyr.. då tror jag vi känner oss jämställda, då är vi så nöjda, mätta, insmorda, snygga och belåtna att vi inte vill klaga och riskera något, och denna uppnådda jämställdhet manifesterar vi i vita leenden mot alla de vi träffar som vi känner det minsta.


                                                              23481-2
 
                                    Bild från
http://www.eleven.se/joey-new-york-b66.html
Bilden representerar västerländskan och den upphöjda västerländska jämställdheten med sitt pris, den myriad osynliga uppassande arbetare och arbeterskor som lättar den jäktade västerländskans arbetsbörda.


Kommentarer
Postat av: Charlotte

Vad är fel med den här bilden?
Jo, att du trots det kollektiva trycket kan välja något helt annat. Jag för min del känner, som "vit svensk" kvinna inte igen mig i bilden. Jag lever inte så. Gör du? Jag är inte TVUNGEN att leva så. Är du? Jag går aldrig på tjejmiddagar. Jag åker aldrig på solsemester. Jag eftersträvar ingen solbränna. Jag går aldrig på något gym. För detta blir jag inte bestraffad.
När jag går ut och handlar har jag större valmöjligheter vad gäller min klädsel än vad jag hade haft t ex i Iran. Här där jag bor i Malmö ser jag kvinnor av flera olika "typer" varje gång jag handlar mat. En hel del bär slöja. Oftast kombinerat med tajta modekläder, i alla fall när det gäller de yngre. En del täcker hela kroppen, några t o m större delen av ansiktet. Jag kan föreställa mig att de inte har det lätt, att de utsätts för diskriminering och sura miner. Men det finns ingen "sedespolis" som kommer o rycker av dem slöjorna, som tar med dem till polisstationen och ger dem smörj. Detta är emellertid något som kan hända den iranska kvinna som slarvar med klädkoden under det religiösa styret.

Postat av: sidekick

Vi är väl alla medvetna om att det finns förtryck i Iran i olika former. Jag känner inte att du förstår mig Charlotte eller om jag kan förklara hur jag tänker, men det handlade inte om valmöjligheterna i väst kontra Iran, vi är nog alla medvetna om att det finns ett starkt förtryck från regimens sida i Iran på vissa punkter. Dessutom är jag kritisk till i vilken utsträckning de fria valen finns överhuvudtaget, och över hur den frihet som kan finnas begränsas av strukturerna. Det finns kvinnor som lever såhär, eller eftersträvar det, och menar att de lever i jämställdhet. Det handlade mer om att rikedom kan dölja ojämställdhet, att sådan medelöverklasslyx kan förvrida huvudet på kvinnor att tro att de är jämställda, när de bara är bortskämda kanske, kanske just i syfte att förvrida huvudet på kvinnorna om vi ska vara konspiratoriska, och att det utifrån detta skapas en bild av svenskhet utåt som jämställd, eftersom medelklassöverklassfemininiteten kan överrösta andra sämre bemedlade erfarenheter, när det inte är så "ordentligt" "egentligen".. kanske.

2006-12-30 @ 20:51:51
Postat av: Anonym

Ja, vi har kanske talat förbi varandra och jag har säkert litegrann låtit dig klä skott för attityder jag ibland retar mig på inom den nyare vänsterinriktade antirasismen (som jag iofs på sätt o vis gärna tillhör själv).
Det kanske är så att kvinnor i väst tar fel på jämställdhet och materiellt välstånd. Väldigt sorgligt i så fall och definitivt ett fråga att undersöka närmare.
Anyway, gott nytt år! :-)

2006-12-31 @ 15:03:42
Postat av: Charlotte

Ja, det var alltså jag som skrev förra kommentaren. Glömde tydligen fylla i namnet

2006-12-31 @ 15:05:46
URL: http://kamfertext.blogspot.com/
Postat av: kamikaze

Gott nytt ar du med!!
och jag haller absolut med, jag tror ocksa att den har dubbelpositionen - samtidigt forovare och utsatt - e en nyckelgrej i att forsta vad termen jamstalldhet betecknar. och vita medelklasskvinnors positioneringar i forhallande till den
kram

2006-12-31 @ 21:06:34
Postat av: kazete

Jag gillar bilden, främställer hur den vita medelklasskvinnan har för typ av jämställdhet

2007-01-19 @ 13:31:03
URL: http://kazete.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback