För kritisk eller bättre att våga säga ifrån?

" Det var ett rasistiskt uttalande helt klart. Devrims namn har funnits att läsa i alla handlingar i mer än en vecka. Och där står en invandrare som inte har lärt sig nånting om andra invandrare och har mage att stå och raljera från scenen, sa Tiina Rosenberg till Expressen."

http://www.expressen.se/index.jsp?a=434063


Ja, bör inte en person ha lärt sig uttala de andras namn efter att namnet funnits med i en vecka?
Jag skulle kollat upp hur namnet uttalas direkt. Inte ställa mig på scen när jag haft möjlighet att ta reda på namnet så länge och få den andra personen att känna sig annorlunda och konstig. Det är väl inte den mest allvarliga och jobbiga rasismen men så himla onödig eftersom det är så lätt att ta reda på hur en annan medmänniska uttalar sitt namn. 

F! verkar ha nolltolerans för rasism inom partiet. Det tycker jag är superbra!



Kommentarer
Postat av: Åsa

Så det är ett bra sätt att lösa konflikter på att skrika "rasist" åt varandra under en pågående kongress? Nolltolerans mot rasism behöver inte innefatta övergrepp på andra människor. Och om du hade varit där så hade du också vetat att Maija gjorde sig lustig över sig själv för att hon inte kunde uttala namnet. Hon skämdes för det, men skulle ändå "sättas dit" uppenbarligen. Det var väldigt sorgligt att se. Och att Tiina sen stormade ur lokalen berodde inte på att hon var arg på Maija, utan på att hon blev sur när många reagerade negativt på hennes påhopp. Det gick som en susning genom lokalen efter att hon skrikit rasist åt Maija. Jag var nog inte den enda som upplevde att det var ett väldigt okonstruktivt beteende.

Men, med tanke på de mejl jag fått från dig är jag nu rädd att jag inte kommer att få något konstruktivt svar från dig heller. Synd att det ska behöva vara så, att vi inte kan diskutera feministiska problem utan att gå till personangrepp.

Postat av: sidekick

Vissa människor är extra känsliga för vissa saker. Jag är en av dem. Om personer beter sig rasistiskt, uttalar sig rasistiskt i min närhet mår jag fysiskt dåligt och måste reagera direkt. Frågan är hur.

Men då är det ju en fråga om upplevelse, om Majjas upplevelse/intention är viktigare än åhörarnas upplevelse, som Tiinas?
Dvs, jag kanske (eller nä inte alls föresten men vi tar det som exempel) skulle tycka det var superskojigt att skämta om att chokladbollar heter negerbollar, ska min tolkning stå över de som känner sig kränkta av detta?

Jag säger inte att det smidigaste och mest pk sättet är att reagera som Tiina gjorde, men rent känslomässigt kan jag förstå henne och hennes reaktion.

Tiina tycks ha viss insikt i att hennes beteende inte är helt accepterat alltid. Har Majja det? Eller vill hon bara "bortförklara" andras obehagskänslor med att det "bara var ett skämt"? Jag tycker Majja i en sån situation också borde tänka mer på om hon faktiskt kränkte några och inte så lättfärdigt avfärda allting med att "det bara vara ett skämt".

Att det är känsligt att skämta om rasism eller att som del av majoriteten skämta om minoriteter är saker som jag tycker borde vara uppenbara för alla efter detta.
Det ÄR skillnad på om en vit säger "nigger" eller en svart säger det, vilken situation det är m.m.
I den seriösa situation som årsmötet väll skulle syfta till att vara tycker inte jag såna skämt hör hemma, kanske om de kände varandra - att hon skämtade direkt med den som skämtet handlade om, men inför hela publiken? Sånt kan också vara himla jobbigt.

(Problemet från början var ju just att du inte ville ha en konstruktiv debatt Åsa, är min upplevelse med flera. Men tänker inte använda den här bloggen för att diskutera det mer. Will leave it at that.)

2005-10-14 @ 14:07:13
Postat av: Åsa

Maija sa inte att det var ett skämt. Det som hände var att när hon kom upp så kunde presidiet inte uttala hennes namn. Då sade hon "att det ska vara så svårt". Och sen när hon skulle säga Devrim Mavi så kunde hon inte det, och då sa hon "ja nu är det min tur att inte kunna uttala ett namn". Alltså, hon gjorde narr av sig själv för att hon insåg hur fel det blev. Och då sträckte sig Tiina fram i stolen och ville "tvinga" Maija att säga Devrims namn, trots att Maija redan klargjort att hon kände sig dum för att hon inte kunde säga det. Och när Maija då inte sade Devrin Mavi, så skrek Tiina "rasist". Och publikens reaktion var inte med Tiina, utan mot Tiina. Direkt efter att Tiina ropat "rasist" var det flera i publiken som sade "Näää" för att markera att Tiina spårat ur. Och då blev Tiina sur och lämnade lokalen. Tyvärr hade SVT24 slutat sända när det här hände, så det går väl inte att se på film. Men å andra sidan var det väl tur. Det blev ju ändå häxrubriker av det har jag fått veta, vilket är sorgligt.

Självklart är det inte samma sak när en svart person kallar en vit för "viting" som när en vit kallar en svart för "nigger". Det vore ju historieblint att påstå det. Men som jag ofta försöker poängtera så måste vi leva som vi lär. Vill vi få respekt måste vi visa respekt. Inte vända andra kinden till, men inte heller försöka trycka ner folk, eller sätta dit dem. För det är när folk gör så som antirasism bara blir ett självförsvar, inte en bred kamp för en mer tolerant och respektfull värld. Istället för att fråga oss varför Maija inte kunde uttala ett namn, trots att hon själv är invandrare, så tycker jag vi ska fundera på sådant som vart alla invandrarkvinnor var på F!s årsmöte. Det fanns några där, men det var knappast någon bred representation. Jag ser fler burkor på väg till skolan än jag gjorde på F!s årsmöte, om du förstår vad jag menar. Funderade faktiskt själv på att ta på mig en utmanande slöja på årsmötet, för att göra ett statement om hur västerländskt F! faktiskt är. Gudrun Schyman säger att hon ska befria alla kvinnor. Men jag är inte så säker på att alla kvinnor vill bli befriade av henne. De vill nog befria sig själva.

2005-10-15 @ 03:29:29
URL: http://www.gylf.se
Postat av: sidekick

Alltså, om hon inte ens _försökte_ uttala Devrim Mavis namn tycker jag det är dåligt.. Är namnet så HIMLA konstigt och annorlunda att det inte ens av respekt är värt att _försöka_?

Det låter som en lite light-rasistisk handling, som en del av ett rasistisk diskurs, men fördens skull behöver ju inte Maija vara rasistisk annars eller ens en hemsk människa i övrigt. Vi är själva de flesta rasistiska mer eller mindre omedvetet, för vi är präglade av ett rasistiskt samhälle. För att komma åt rasismen måste vi tillåta att folk kommenterar även sånt som är känsligt, och att säga att nån är rasist får en ju bara säga till rakade killar med kängor idag, fast rasismen genomsyrar alla människor i samhället.
Maija tog troligen bara Tiinas ord som en förolämpning, för hon är ju inte en rakad kille med bombarjacka och kängor så hur skulle hon kunna göra nått rasistiskt (?!), kanske borde hon och den del av publiken som höll med Maija självgranska sig lite istället.


Devrim Mavi blev invald i F!:s styrelse, och hon är väl invandrare?, och när det presenterades kandidater var flera födda utomlands eller på andra sätt minoriteter eller annars intresserade och engagerade i kultur/rasismfrågor.

Sedan finns det säkert de invandrade kvinnor som rent allmänt inte tycker att feminismen är "deras" rörelse, att den är för västerländsk, att feminism inte är deras traditionella ord för deras kamp.

Sedan finns det de som trots att de "känner" att feminismen är en västerländsk rörelse inte vågar ansluta sig till den pga represalier.

Jag tänkte framöver nån gång granska F!:s program med antirasistisk blick. Får se när jag får tid bara. Mitt intryck så här långt är att F! är väl medvetna om rasism och kultur frågor, det kom upp som ämne på mötet. Det behövs ju inte bara invandrarkvinnor för att arbeta självgranskande och antirasistiskt.

2005-10-15 @ 12:24:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback