Boktips

Har drabbats lite av läsfeber igen och läst en massa böcker på kort tid, och vill rekommendera två böcker som är rätt olika till karaktär och stil.

Deltagänget av Salka Sandén: Salka som gammal vänsteraktivist talar ut. Blev främst fascinerad av henne som kvinna, som en ovanlig kvinnopersonlighet, hon verkade så farlig och hård. När hon intervjuades om boken av journalisten Kajsa Ekis Ekman i Ordfront fick Salka Ekis att grina. Skrämmande och fascinerande tänkte jag, min vana trogen att dras till destruktiva kvinnor. Sen var inte matchoimagen så supergenomgående i boken utan det bjuds på mer djup än så, i det som verkar vara en rätt ärlig beskrivning. För hugade feminister vill jag rekommendera boken också för att den innehåller två mycket intressanta feministkapitel, min favorit varandes Man på spårvagn även om Möte med unga män på promenad också är stimulerande. Det mest förbjudna raseriet inför manssamhället kan vi prata mer om.

Låt den rätte komma in av John Ajvide Lindqvist som är en roman om vampyrer, är faktiskt också lite spännande feministiskt: vilka knep kan man använda för att skapa oro och osäkerhet hos skräckromansläsaren? Äcklig, men väldigt vacker dessutom. Ska nog inte avslöja mer.

--------        ------------ --------------            --------------               --------------------------------- --------- ---- --
Svensk invandrartjej som kommenterade:  du får jättegärna försöka med ny länk till din blogg.

Och fan vad bra JennyW skriver om det ständiga kravet på "rimlighet" i upplevelser och erfarenheter i mall med den manliga verklighetsbeskrivningen, den människan är så förbannat intelligent och skarp.

Kommentarer
Postat av: mulin

Åh, fina boktips.

Postat av: See You In Hell...

Jag tycker också det var riktigt bra boktips. Och jag tycker klass är ett gemensamt tema för bägge böckerna som ofta glöms bort.

2008-05-06 @ 10:28:05
URL: http://seeyouinhell.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback