Svensk hederskultur

Jajjemen, den är här nu!  Eller nä, det har den varit länge. Magnus Ugglas den gamla räven har ju gjort en riktig hit med låten " Nu har pappa laddat bössan" som handlar om att pappa ska bestämma över sin dotter och vilka killar hon dejtar och hur det ska gå till. Riktig folklig populärkultur blev den också.
Jag skulle vilja säga att det är nånting som inporterats från Usa och deras "fadern är familjens överhuvud" kultur men så är det ju inte vet jag.

När jag var tonåring pratade jag och en tjej jag hängde med då om kärlek och relationer och sånt där som tjejer "ska". Det började bli väldigt viktigt det här med att skaffa pojkvän. Då berättar hon om sin pappa som sagt till henne att "kommer du hem med en neger då tar jag fram älgstudsaren". På fullaste allvar. Vem som skulle bli skjuten med älgstudsaren framgick inte, utan det hotet hängde lite sådär lagom i luften. Här ska inte vår blonda fina flicka gifta bort sig och skaffa barn med en "såndär", vi måste tänka på vår ariska heder och vår svenska kultur och på vad familjen säger. Ja för pappan var ju såklart inte den enda som var rasist i släkten fick jag veta. Det är svensk hederskultur.

Och det var synnerligen effektfullt. För hon blev kär i en snygg tuff asiat. Och han gillade henne. Så dom blev ihop och hon smög med sin relation ett tag, träffades bara hemma hos honom när hon ljög att hon var nån annanstans, tills hon inte orkade längre och gjorde slut. Hon visste att pappa aldrig skulle acceptera honom. Och efter det verkade hon acceptera sitt öde och började prata om att hon ville ha blonda blåögda barn och intressera sig mer för killar som såg "helsvenska" ut.
 
Så att svenska kvinnor har rätt och möjlighet att gifta sig med vem de vill? Och har sexuell frihet idag?  Så är det inte. Annars laddar pappa bössan.

Kommentarer
Postat av: Kommissarie Akut

Jag kan säga att min farsa var likadan. Han hade istort sätt allting mot invandrare. Varför fick jag aldrig reda på. Jag tyckte det var tråkigt, då jag hade rap och breakdance som intresse och hade/har därför väldigt många invandrare som vänner.

Min syrra blev ihop med en syrian och gifte sig efter 5 år. Farsan gillade syrianen tillslut och när brölloppet var dags, så blev farsan som utbytt. Han träffade hela syrrans killes familj och drogs in i en helt ny kultur. Brölloppet var efter syrianska traditioner, med deras dans, joddlande och musik. Det var riktigt kul, och farsan har aldrig varit så glad någonsin. Så nu har vi en ny farsa helt plötsligt, och det är verkligen skoj:)

2005-09-14 @ 16:39:43
Postat av: sidekick

Va kul med lite solskenshistorier också. Och va modig din syrra var. :)

2005-09-14 @ 18:15:20
Postat av: wiz

det är nog rätt vanligt det där... särskilt i de äldre generationerna. Min lillebrorsa dejtade en "såndär", med det menas en thailändsk tjej, som för övrigt var världens gulligaste. Detta tyckte farmor var bedrövligt. Tack och lov behöver man ju inte träffa farmor så mycket som sina föräldrar :o)

Tyvärr hade den här tjejen en del andra problem, läs missbruk och annat strul, som gjorde att det sprack mellan henne och brorsan.

Fan va engagerad du är förresten. Starkt av dig. Jag orkar inte.

Postat av: Leif Sjöqvist

Hela den här diskussionen om hedersbegrepp är sjuk.
Två kvinnor har dött i hedersrelaterade mord.
Hundratals har dött av den enkla orsaken att det finns
män som tror att det är ok att plåga kvinnor.
Gör inget kulturrelaterat av det.

2005-09-26 @ 20:59:37
Postat av: sidekick

Leif:
"Två kvinnor har dött i hedersrelaterade mord."
2? Skulle vilja säga att det är lite fler än så.

Det har med kultur att göra, det är inget som jag gör det till. Det mesta, ja faktiskt allt, vi gör sker i en kultur, genom en kultur och får sin mening, värde och betydelse i en kultur. Att därför påstå att just Mäns våld mot kvinnor inte skulle ha med kultur på nått sätt att göra är därför, ja ologiskt.

Våld kan te sig oförståligt i sin hemskhet, det kan tyckas vara så hemskt och vidrigt att det inte kan ha en mening. Men det har det, det har alltid en mening och får detta i relation till kulturen det sker inom.

Sedna menar jag att det finns fler likheter mellan det globala våldet som män utför mot kvinnor än skillnader. Likheten att det handlar om makt, kontroll och dominans och vilka former denna kontroll tar.
Men skillnader, nyanser finns det också, och det är också viktiga att förstå för att kunna motarbeta våldet effektivt. Dessa skillnader har med kultur att göra. De har att göra med sociala och klassskillnader. De har med traditioner att göra. Och de har med kön att göra, och kön/genus är något kulturellt.
Därför är också Mäns våld mot kvinnor delvis en kulturell fråga.

2005-09-26 @ 21:25:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback