Tekniska problem, liberala problem

Min dator är pajj, skulle ta en vecka att fixa men självklart så tar det dubbelt så lång tid minst, jag är jävligt irriterad..  när jag för en gångs skull kommer på nått att skriva.

Annars hoppas jag ni inte missade sista Existens för säsongen (repris ikväll 19.30) som tar upp den muslimska debatten, jättebra! Likaså Svts satsning på
Muslim i Europa på Ur, 17. 25 Söndag. Något som var riktigt illa var Fredrik Malm och Dilsa Demirbag Sten i Argument som stod och spottade ur sig oseriöst populistiskt trams och förtäckta anklagelser, väldigt obehagliga. (ed. man diskuterade utifrån en film som visats tidigare under kvällen)Fredrik Malm förnekar att muslimer behandlas och har länge behandlats illa i danmark, trots att en massa pålitliga rapporter visat att det är precis det som sker.  Att ens uppmärksamma rasistmobbingen av muslimer, som förekommit långt innan några muhammedkarikatyrer publicerades, och att de upprörda reaktionerna kunde tänkas till en viss del förklaras med detta, påstod Malm var att skylla ifrån sig. Inte heller ansåg liberalerna det vara ett demokratiskt problem med diskriminering och mobbing av minoriteter.

Att Jyllandsposten inte ville publicera en bild föreställande en gravid muslimsk kvinna som en tickande bomb, beskrevs som ett yttrandefrihetsproblem i filmen. Man ska vara rädd för den "muslimska befolkningsexplosionen" beskrev tecknaren. Rasistiskt så det förslår, det är alltså nått biologiskt att vara muslim, en muslimsk ras? Hur kan man missa rasism som uppenbaras i denna gammaldagsa form av ras-ism, där reproduktionen av vissa människor anses vara ett problem? Har man redan glömt steriliseringarna i Sverige, för att bara ta ett exempel? Men denna rasbiologi var något varken Malm eller Demirbag Sten reagerade på med bestörtning, eller tyckte var värt att använda sin yttrandefrihet för att kritisera med ett enda ord. Istället kom Fredrik Malm till den danska nationalismens försvar. Det var ju så himla  taskigt att säga att det finns rasism i Danmark, det var ju att "anklaga" alla Danskar för att vara rasister! Det går utför, och det går jävligt fort..

Kommentarer
Postat av: kamikaze

Va du på väg att flytta till stockholm? Hörde förresten att du e kusin me en av mina bästa polare haha.

Hursom, jag e lite på jakt efter texter om antirasistisk pedagogik. Du lär ju ha stenkoll på sånt. Inte så att jag inte kan leta själv, men du kanske har ett eller annat hett tips?

Hoppas det går schysst me livet.
hälsningar!

2007-10-13 @ 14:26:12
Postat av: Anonym

Jaså där ser man, så är det alltså. ja Sthlm är väl ett långsiktigt mål. Namntips, David Gillborn vet jag, Chris Gaine sysslar nog också med någon form av pedagogik och rasism.

2007-10-16 @ 14:21:49
Postat av: sidekick

Försöker göra allt utom plugga själv så då passar det bra att tipsa istället. Chris Gaine är alltså väldigt praktiskt pedagogisk, tex hur man kan föra ett antirasistiskt inriktat samtal med eleverna, har visst också en massa litteratur tips längst bak. Swedkidstudien skrev jag om för ett tag sen, tar upp hur man kan arbeta pedagogiskt med rasism och internet/datorn. Sen finns det en bok som heter "Rasism och etniska konflikter: vad kan skolan göra?" av Kerstin Thorsén, vet inte om den är bra dock. Annars har jag hoppat arbeta ped. antirasistiskt material, skrivit mer diskursanalysinriktat el vad man ska säga.

2007-10-19 @ 22:43:39
Postat av: kamikaze

du tack så mkt!
läser lite av dina schyssta tipsfolk när jag har tid.
har gått en kurs som jag va missnöjd med och sen hållit en workshop (som jag också va missnöjd med
men whatever) och funderar helt enkelt mer och mer kring Hur Kommunicera? och nu pysslar vi (vi som i min sossegrupp föstås) med studiecirkelunderlag och då dyker dom upp igen, dom här frågorna om makt, begriplighet, kreativitet, och stopp.
anyways, jag ville tacka för tipsen.

2007-11-08 @ 23:47:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback