Året som gått..

Året 2005 är den feministiska backlashens år och bland annat året då..

Den stora kvinnan Rosa Parks dör 92 år gammal.

Liza Marklund och Natalia Kazmierska får spel och attackerar alla kvinnliga feminister som syns och hörs men inte är tillräckligt snygga, eller i alla fall inte lika snygga som dem. Dvs de blir båda skogstokiga.

Det uppdagas att kvinnor med invandrarbakgrund som anmäler att de blivit misshandlade av sin man har större risk att få sin anmälan nerlagd än svenska kvinnor. Skillnaden är så stor som 11 och 14 % på sina håll. Dessa fakta glöms snart bort i mediebruset..

..Istället blir okej att mobba offentliga kvinnor som Tiina Rosenberg i medierna, och inte oväntat mordhotas Tiina också privat.

Och, F!:s antirasistiska jämställdhetspolitik osynliggörs totalt i den stora feminist-häxjakten som blossar detta år i medierna.

Folkpartiets islamofobiska åsikter blir däremot allt tydligare..

Rwanda får fler kvinnor i riksdagen än Sverige.

Assia Djebar får inte nobelpriset i litteratur. Inte heller nån annan kvinna, kvinnor två år i rad går ju bara inte.

Uppsala Universitet förbjuder forskare att använda vissa perspektiv i tolkningen av intervjuer och andra data. Det innebär i praktiken att perspektiv som kan innebära att svenska män granskas som grupp förbjuds. I rasistisk anda får alltså nu enbart invandrarmän, alkoholister och galna narkomaner studeras.




Nu drar jag hemåt ett tag. Go Jul !

Carlos och chokladbiten

Den här killen har börjat fatta vad det handlar om. Jag tror på den nya gringo-generationen.

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,750980,00.html

Lättare att dömma icke-svensk pedofil?

 ->   http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,750137,00.html

 "Men hennes förklaringar godtas ändå och bedöms ha med hennes kulturella bakgrund och miljö att göra."

Om det hade varit en svensk flicka som växt upp i ett svenskt hem och våldtagits,  hade den svenske mannen friats då? Hade hennes vittnesmål fått mindre bevisbörda?  Misstänker starkt att det funkar så. Den rasistiska synen på svenska män som så jämställda kulturellt motarbetar troligen många svenska brottsoffers vittnesmål.

Den fria forskningens död

" Ska man forska om våld måste man förhålla sig till människors föreställningar om våld, och dessa, hävdar vi i Slagen dam, är starkt påverkade av uppfattningen att svensk kultur är våldsbefriad, man har en syn på våldsverkaren i termer av avvikelse och den uppfattningen är viktigare att försvara än att ta in eventuella andra uppgifter som kan komma i dagen. "
http://jennywesterstrand.blogspot.com/

Nu är inte forskningen fri längre, nu ä det förbjudet att granska data ur vissa perspektiv:
"BLIVIT ÅLAGDA AV UPPSLA UNIVERSITET ATT INTE ANLÄGGA DETTA PERSPEKTIV"

Män som hjälper sina polare

Till de som menar att skillnaden mellan hedersrelaterat våld och "svenska mäns våld" är att det senare är enbart ett individuellt problem ->

http://www.expressen.se/index.jsp?a=490581

Gabriela Mistral

"Gabriela Mistral var den första latinamerikanska författare som fick Nobelpriset i litteratur. "
http://www.dijaspora.nu/svenska2/kron_mistral.htm

Slöjan

Jag menar att slöjan måste förstås i sin omgivning. I en omgivning som Iran är slöjan mer förtryckande:
http://www.irandwr.org/svenska/2004-5/0408_till/parvin1.htm

17-åriga Asrin Fathi erättar om hennes kvinnliga vänner som tvingas ha slöja i Sverige.  http://www.irandwr.org/svenska/2004-5/0409/12345.htm?garen/Skrivbord

Hur gör vi för att hjälpa de som tvingas bära slöja utan att även straffa de tjejer som vill ha slöja? 

Några andra unga tjejer har en annan åsikt:

http://www.gd.se/Article.jsp?article=65875

"- Det finns de som är tvungna att bära sjal. Då är det förtryck. För mig är det frihet att kunna göra det, säger Ragda."

http://www2.unt.se/personligtkaktus/0,1697,AV_ID=316111-A=B,00.html

Slöjan kan innebära förtryck i Sverige också, men samtidigt är klimatet sånt att slöjan samtidigt enbart kan vara en religös symbol, inte en symbol för kvinnoförtryck, i Sverige i mycket större utsträckning.

Varför..

..är det alltid så att etniciteten blir viktig när det är andra än svenskar som våldtar?

http://www.expressen.se/index.jsp?a=475786


forts...

"Beskow är ingen släkt jag idag är stolt över att tillhöra. När mina föräldrar gifte sig tog dom avstånd från mamma för att min pappa inte var fin nog. En kusin till min mamma begick självmord efter att delar av fina släkten inte accepterat att hon ville gifta sig med en indier."
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,743142,00.html

Ånyo, svensk hedersproblematik.

bulemi och anorexi

90%-95% of individuals with bulimia are women; most are white and middle to upper-middle class.

     "Mycket tyder på att bulimi är ett växande problem. Sjukdomen blir allt vanligare bland människor som tidigare inte förknippades med ätstörningar till exempel män, invandrare och äldre kvinnor."
http://www.infomedica.se/artikel.asp?CategoryID=17091

     "Vissa sjukdomstillstånd som är relativt vanliga i den västerländska kulturen som t ex anorexi, bulimi, exhibitionism, kleptomani och agorafobi kan dock vara praktiskt taget okända i andra kulturer.  /.../ Den västerländska kulturen har utan tvivel en sämre tolerans till avvikande beteenden.  "
http://www.transmittorn.com/nr_3/art8.htm


Så går det när fotomodellsvärlden ska bli "mångkulturell".

O en sak till, ja kan inte låta bli:  Ååååååååå va jämställdt det är i Sverige och Väst!!!

Miss Sovereign

Ja vet inte om hon är det minsta feministisk. Men ja tycker hon är stentuff.

http://www.ladysovereign.com/flash.php

Självkritik

Började fundera lite över varför jag postade förra inlägget om Ebenhardt, och tänkte därför ge er chansen att ge mig lite kritik, eller reflektera allmänt över ämnet:
Exotiserar jag? Till exempel i inlägget om Eberhardt.

Vad är exotisering?

Varför tyckte jag Eberhardt var fascinerande? Var det min exotiska föreställning om öknen, om "orienten", om araber, omedvetet?
Eller, kan jag förklara fascinationen med att hon var gränsöverskridande?
Men vilka gränser menar jag då? Befäster jag inte då de redan essentiella gränsdragningarna om öst/väst, kvinna/man och islam/väst som finns..?

Eller, kan Eberhardts liv faktiskt ses som fascinerande just därför att hon bröt mot de gränsdragningar, som även om de är mänskligt skapade i tanken till att börja med, har fått sån genomslagskraft i det materiella att de också nuförtiden kan ses som delvis fysisk fakta?

Jag tror och hoppas att det var den gränsöverskridande Eberhardt jag fann fascinerande. Och att hennes liv motsäger den essentiella gränsdragningen, som att de arabiska männen ( som enligt den koloniala världsbilden ska vara underlägsna och därmed mer förtryckande), var väldigt accepterande, för en transa, gentemot Eberhardt.

Det är skillnad på fascination och fascination.


Hon drunknade i öknen

Isabelle Eberhardt verkar ha varit en väldigt fascinerande person, hennes dagböcker och noveller hamnar definitivt på måste läsa listan. Nouvelles Algériennes ("Algerian News") (1905), Dans l'Ombre Chaude de l'Islam ("In the Hot Shade of Islam") (1906), Les journaliers ("The Day Laborers") (1922).

 "She was a transvestite and sensualist, an
experienced drug-taker and a transgressor of boundaries: a European reborn as a
desert Arab and devout Muslim, a woman who reinvented herself as a man,
wandering the Sahara on horseback
."   -> 
http://www.critiquesdelivres.com/1840241403

Och de arabiska männen accepterade henne som man. "she drank more than a Legionnaire, smoked more kif than a hashish addict, and made love for the love of making love". http://www.theage.com.au/articles/2002/12/15/1039656293522.html




Ayesha med Linda P, Lady V och Sona

Oj, oj, oj så bra dom var på Nyhetsmorgon. Har ni möjlighet måste ni se dom när dom spelar på Kulturhuset den 13 december. ->

http://www.kulturhuset.stockholm.se/default.asp?id=3191&domain=http://www.kultur.stockholm.se%2F&url=default.asp%3Fid%3D13872


Ayesha och Sona     http://mel2005.se/content/1/c6/24/78/66/ed4d1fb6.jpg