Dagen jag blev kvinna

Tänkte få med lite om iranska kvinnliga filmare, bara som allra kortast..

"Flera invandrarcirklar för kvinnor har sett Dagen jag blev kvinna med stor behållning. Filmen är iransk och gjord av en kvinna, Marziyeh Meshkini. Den handlar om tre kvinnor, tre liv, tre historier. Den första skildrar en 9-årig flickas sista dag i frihet innan hon måste ta på sig slöjan och bli kvinna. I den andra delen ser vi vilt cyklande kvinnor på väg bort från styrande män som jagar dem från hästryggarna. "
Från
http://turture.abf.se/fonstret/Cirkelns%20pedagogik/cirkelnspedagogik1002.html

Ur en recension:  " Skådespelarinsatserna såväl som regin är otroliga. /.../ Den här filmen skildrar konflikten i kvinnans roll med humor såväl som vemod och når dit filmen Kandahar misslyckades. Charmen i den här filmen borde kunna förföra vem som helst.http://hem.passagen.se/wildhe/ibland/rec_dagenjagblev.htm

Mer om Marziyeh Meshkini:
http://www.makhmalbaf.com/persons.asp?p=ma


En annan iransk kvinnlig filmare är  Samira Makhmalbaf. Bara 17 år gammal debuterade hon med den kritikerrosade filmen "Äpplet".

En anledning till att hon kunde bli regisör och filmare var att hennes pappa, Mohsen Makhmalbaf, startade en filmskola för sin döttrar och för fler kvinnor enligt devisen:
"filmskapandet tillhör inte bara gamla män" .

Systern Hana Makhmalbaf slutade skolan tidigt och började istället studera för sin far och debuterade redan som 8åring med en film som förbjöds av censuren.
"- I vanliga skolan pratade lärarna om att man måste akta så att inte slöjan föll av, för då skulle man komma till helvetet. Hemma i vår skola fick vi lära oss om måleri, fotografi, film, litteratur och poesi." http://www.minou.nu/minou_7/f_makhmalbaf.htm

Praktiska tips för feministiska män

Jättebra, praktisk och konkret:

http://www.etc.se/radikala/templates/ct_117.aspx?number=53979


Det enda jag inte tycker är "rent feministiskt" är väl det här:

"Ge inte komplimanger för någons yttre. Det låter påskina att utseende är något du värderar högt, vilket är en i allra högsta grad ofeministisk ståndpunkt. Om du nu nödvändigtvis vill smickra människors utvändiga egenskaper så frångå åtminstone de mest stereotypa som snygg kuk/rumpa/smal mage."

Det ofeministiska är den könsstereotypa bedömningen av skönhet och att kvinnors utseende fokuseras mer på bekostnad av annat.

Känslan av förtryck

Hur kan en iransk kvinna känna sig förtryckt i jämställda Sverige?

Vi har ju lagarna. Vi har ju de fina texterna. Vi kan dom rätta orden: "jämställdhet", "diskriminering", "rättighet", "yttrandefrihet" och "religionsfrihet".

Men ändå kände sig mamma mer uppskattad och mer värd när hon hälsade på i Polen
 efter 5 år i Sverige, där hon är född och uppväxt. Polen som går tillbaka vad gäller sekularisering, där kvinnor inte får göra abort.

Varför berättar en iransk kvinna om att hennes iranske man förtryckte henne, men inte på långa vägar som hennes nya svenska man kontrollerade henne?
Ja tror att förklaringen är att i länder där lagen värderar kvinnor som mindre värda måste inte männen arbeta lika hårt i relationen på att nedvärdera kvinnan. Svenska män har varit tvugna att bli extra sexistiskt kontrollerande till vardags för att behålla den makt som tidigare män i generationer haft, de har fått bli ännu mer kontrollerande när kvinnorna tillkämpat sig friheten i lagboken. Det har skett smygande, en smygkompensation, en medveten och omedveten strävan om att behålla obalansen som upplevs som det rättvisa.

Hur mäter vi förtryck? Det måste vara mer än statistik och siffror. Jag tror feminismen handlar om att kvinnor ska få uppleva samma känsla av värde som män, som människor, som varelser. Så är det inte i Sverige. Fler tjejer än killar skolkar i skolan. När tjejerna pluggar för att känna att de får nått värde via betygen, slappnar killarna av mer och har kul, de behöver inte bevisa sitt värde genom bara MVG:n. De blir bekräftade ändå. Fler tjejer är självmordsbenägna. osv...

Många feminister ville väl, män ska inte behandla kvinnor annorlunda. Sluta öppna dörrar och flirta sådär ojämställdt. Men vad fick kvinnorna istället? Vilken bekräftelse fick de i utbyte? Vilket värde ersatte det sexuella? Varför säger Natacha Peyre att hennes största investering är hennes bröst, här i Sverige år 2005?
Vad fick kvinnor för värde istället för rollen och värdet som den goda modern? Dubbelarbete?
Den sexuella friheten innebar den inte enbart sexuell frihet inom mannens gränser och på hans krav, med störst betoning på utseendet.

Bevis Bevis Bevis vill de rationella svenska männen ha. De vill att vi ska bevisa att de gjort orätt. Känslor har inget värde. Ett samhälle styrt av siffror, är det också dagens kvinnors samhälle?

Kanske är jag pessimistisk, men hur kan en kvinna uppväxt i Iran känna sig mindre värd i jämställda Sverige?

Ett steg i rätt riktning

Eftersom könsstympning varit en viktig del i att bli kvinna, dvs att bli vuxen, att bli någon och få en roll i samhället, funkade det inte bara att förbjuda och motarbeta könsstympning. Alternativa riter o ceremonier finns nu därför, så flickorna inte bara slipper bli könsstympade, utan också samtidigt får bli del av samhället som vuxna med de priviligier och den status det innebär. Tidigare har vissa flickor velat bli könsstympade för att inte missa denna del av livet, som vuxen accepterad medlem i samhället. Men nu finns alltså alternativa sätt att göra denna övergång:

http://www.aftonbladet.se/vss/kvinna/story/0,2789,698772,00.html

Det är inte kvinnornas ansvar att inte bli våldtagen

Sjukare än såhär blir det inte:

"Grälar, skadar sig och sexutnyttjas på fyllan
Över en tredjedel av kvinnorna hade blivit sexuellt utnyttjade när de var berusade – mot 2 procent av männen. " 
http://www.aftonbladet.se/vss/kvinna/story/0,2789,704970,00.html

Aftonbladet skriver som om det är något kvinnor GÖR "sexutnyttjas" på fyllan. Det är ju MÄNNEN som sexutnyttjar. Det är männens ansvar, inte kvinnans, om kvinnan är på fyllan eller inte är totalt ointressant för om mannen våldtar henne.

Det är det här synsättet, att kvinnor får skylla sig själva om de sexutnyttjas på fyllan som leder till sjuka våldtäktsdomar, som de _3_ männen som utnyttjat/våldtagit en försvagad, hemlös och berusad 15 åring och trots detta frias..

Eller ska vi tolka det soma tt svensk kultur anser att "kvinnor får skylla sig själv" att det är deras ansvar, om de blir våldtagna????  tydligen. samma synsätt som altlså finns i storbrittanien..


Prostitution och våld - den amerikanska drömmen?

Är det de här killarna som ska lära irakierna vad riktig demokrati går ut på?

http://www.etc.se/radikala/templates/ct_117.aspx?number=53880&category=396


Mödomshinnan är en myt!

Så nu vet ni det. Jag trodde den fanns tills nu. Inte på just mig då, men ja..  :)

Det har forskarna och fd barnmorskorna Carola Eriksson och Monica Christianson visat ( tidningen: genus3-2005)


Filmklyschorna - Same same but different

I nya numret av magasiner genus (s.4-5) presenteras en analys och studie av filmer om "invandrare" som Carina Tigervall gjort. Den heter Folkhemsk film med "invandraren" i rollen som den sympatiske andre. Hon har tittat på hur kön, etnicitet och klass skildrats i tio filmer från 1970-talet och framåt. Några av filmerna är:
Vinterviken, Jalla! Jalla!, Vingar av glas, Frihetens murar och Det nya landet.

Resultatet är same same but different.
Samtidigt som samtliga filmer ger en positiv bild av "invandraren" Den andre och är antirasistiska, så befäster de konservativa idéer om kön och etnicitet.

Budskap som hon hittat i filmerna är att:  Jämställdhet är avtändande. Invandrare och svenskar ska vara jämlika, men jämställdhet mellan man och kvinna? Det är mer tveksamt.

Och att, integration förutsätter att du som kvinna är smal och vacker och beredd att ge upp din tidigare kultur. Då accepteras du av svenskarna och kan flytta upp i maktordningen. Fula kvinnor har inte samma möjlighet att stiga i maktordningen, de får hålla till god med det "sämre", lägre ner i hierarkin, i en film "en muslimsk kusin" genom kusingifte...

m.m.

Sveriges Unga Muslimer

..leds sedan ett år av ordföranden Barlin Nuur som är kvinna. Också Sveriges Muslimska Råd nyvalda ordförande är kvinna, Helena Benouda.  (källa: Barn : Tidningen om barns rättigheter # 5.05   Rädda Barnen)

Kristen feminism: en känslig fråga

Intressant artikel i nättidningen Dagen:

"Vad är det som gör att religioner, som i sitt ursprung hävdar sin olikhet, helt plötsligt har liknande syn på kvinnors makt, sexualitet och ekonomi? Jag tror inte att det är någon slump att konservativa krafter inom alla världsreligioner kan enas i kvinnofrågan."

"Men även i svensk kristenhet kan feminism vara ett laddat ord. I maj skrev pastor Inga-Märtha Eriksson en debattartikel där hon hävdade att evangeliet är radikalare än något annat manifest och att hon kallar sig för feminist på kristen grund.
– Jag undrar fortfarande varför artikeln väckte så starka reaktioner. Jag tror inte att det handlar om en backlash, men ibland när kvinnor börjar ta sig ton får de problem och jag kan även se ett visst uppsving för patriarkaliska strukturer."
http://www.dagen.com/nyheter/artikel.asp?ID=95579

Här är pastor Erikssons artikel som så många svenska kristna fann så upprörande, säger rättså mycket om antifeministerna, kvinnoprästmoståndarna osv:
http://www.dagen.se/nyheter/artikel.asp?ID=89326&sok1=&sok2=&fritext=&sokning=ja


Här är en del av den debatt som följde på Inga-Märtha Erikssons artikel:

"Dessutom vill jag fråga Rune Imberg: Om kvinnans gudagivna roll är att främst ägna sig åt hushållssysslor och barnafödande, varför har då Gud skapat så många kvinnor med talang för exempelvis matematik, fotboll eller ledarskap? Och varför har han skapat så många män med begåvning för matlagning och barnuppfostran? ! /.../ Kanske är det så att Gud använder feminismen/jämställdhetsdebatten för att församlingen ska få tillgång till alla gåvor som han lagt ner i den, inte bara de som passar in i ett traditionellt könsrollsmönster?"
http://dagen.com/nyheter/artikel.asp?ID=89334

Rädda din Sylvia

http://www.expressen.se/index.jsp?a=440926

Vacker = blond och arisk?

Hur styrda är vi egentligen av våra kulturella föreställningar om vad som är vackert eller inte, undrar jag? Började jag fundera efter att ha läst i Expressen om kraven på fotomodellerna i Top Modell: http://www.expressen.se/index.jsp?a=440003
Är verkligen blonda vackrare än mörka?

Kraven på män är inte lika stora som på kvinnor vad gäller arisk skönhet, en mörk man framställs oftare som vacker. Den mörke ynglingen och hans blonda väna prinsessa.
 I dagens ungdomsfixerade samhälle blir ungdom och det som förknippas med ungdom och, för kvinnor speciellt också barnslighet, oskuld och underordning: blont hår bland annat, något eftersträvansvärt och hyllat.
Stereotypen om den smarta brunetten som kan utmana mannen har varit lite hotfull för många män.


Jag kan säga att min uppväxt i en liten smygrasistisk håla ofta fått mig att känna mig ful och annorlunda, för att jag har mörkt hår och har en aning, som vissa kallat det, "slaviskt" utseende. De kanske inte alltid har menat det som något negativt, kanske tom sagt att, "ja alltså, ja menar det inte som nått negativt. Jag tycker slaviska kvinnor är jättevackra." Men även om de gjort så har de fått mig att känna mig annorlunda, inte riktigt som en av "Dom". Inte sådär jättehemskt, eller? Men det är nått som alltid funnits där, det där lilla jävliga irriterande som finns där hela tiden, som en liten liten sticka i fingret. Du kan glömma bort den en stund, fast den blir ändå inflammerad och varar och gör sig påmind ibland. Jag får inte välja min tillhörighet.

Det har märkts i hur leksakerna såg ut. Om vi struntar i det uppenbara hos Barbie så lekte jag också med Lady Lovelylocks. Lade Lovelocks och hennes goda vänninor hade blond, cendré och rödlätt hår. Godaste var Lady Lovelylocks som var blondast. Den onda Duchess Ravenheart däremot var självklart svarthårig och dessutom hade hon zigenaraktiga kläder. Hennes kläder var dessutom stilade lite sönderslitet. Medan de goda flickornas kläder självklart vara hela och fina, inga flortunna sönderslitna orientaliska slöjor där som hos Ravenheart. Ravenhearts temperament förstör hennes kläder medan Lady ( ja hon är en riktig dam) Loveylocks "ariska västerländska samlade lugn" gör att spetsarna och rosetterna sitter där de ska. Stereotypt och rasistiskt som bara den..

Det märktes i Lucia-uttagningarna. Det blev självklart alltid en blond Lucia, även om Fröken var snäll och drog den lilla historien om att Lucia minsann var mörk från början eftersom hon kom från Italien. Luciauttagningarna var skönhetstävlingar då, och är det till stor del fortfarande, och visst är det så att det är främst "ariska" Lucior som krönts? Hur många mörka Lucior har Sverige haft?

Dags för Lucia att göra nått vettigt istället och sprida lite upplysning i de svenska hemmen om att mörka är lika mycket värda.

POlisen KOmmer!!!!!!!!!!!!!!!!!

Fan va bra Gringo är, nu tjatar jag om det igen, men seriöst, polisväsendet verkar ju vara riktigt läskigt:

http://www.gringo.se/articles.asp?id=151


Eller ännu värre, så är de som folk är mest..

Nu fattar jag varför folk låter så skraja när dom skriker "Polisen kommer".

cuz all that in-yo’-face testosterone makes our nipples hard

De som skapar bilden av vad Hip Hop är är de rika vita snubbarna som driver Mtv, de är de som väljer att spela Snoop Dog och alla annan sexistisk smörja, det är de som vill fortsätta se svarta brudar som kroppar först och främst, det är de som lockar svarta män till att tro att the only way up är genom att vara så sexistisk som möjligt, eftersom det är den enda som de är villiga att sända och producera. Det är de som sprider bilden av vad Hip Hop är och ska vara. Så för att inte bryta min fina tradition vill jag återigen skylla på en grupp vita män.  ;)
( Det är också de som odlar grabbig ungdomskultur a la JackAss och Vive la Bam som är sådär visa oss tuttarna emellan en hel del annan skojs tricks och upptåg. m.m.m.m.m.m. )

Vi slår upp på nätet och hittar detta:

"HIPHOPFEMINISMEN har vuxit fram ur ett behov av att titta närmare på kvinnors situation inom hiphopkulturen. Frågor som diskuteras är till exempel kvinnosynen bland manliga hiphoppare, kvinnors ansvar för hur de själva och andra kvinnor framställs och vad kvinnor kan göra för att uppmuntra varandra till att ta avstånd från hiphop som har en sexistisk karaktär."    Från
http://feministen.org/olika_sorters_feminism.shtml


Bra skrivet om sexism i musiken; både den "dolda", den osynliggjorda och såklart den som alltid utpekas som roten till det onda: Hip Hop musiken.  -> 

"Men det kan inte komma som en nyhet för någon, inte ens för de mest feministiskt illiterata, att Snoop Doggs »Ain’t No Fun« är allt annat än politiskt korrekt. Och om han är musiksexismens motsvarighet till en mycket synlig och skrämmande kanon, är Good Charlotte – glatt sjungandes om en riot grrl som behöver en »attitude adjustment« – dess motsvarighet till landminan. Den är osynlig, och därför desto farligare."  http://www.bomben.se/45rpm/?p=2


Från en lika jättebra amerikansk blogg:  
"Bell Hooks notes that "gangsta rap as a reflection of dominant values in our culture rather than as an aberrant 'pathologica' standpoint...Rather than being viewed as a subversion or disruption of the norm we would need to see it as an embodiment of the norm." 

Alltså, att Hip Hop inte ska ses som ett avbrott från normen utan snarare som ett resultat, ett förkroppsligande av den.         Från bloggen http://www.ultrasaurus.com/sarahblog/archives/000204.html



Gud va intressant konferens: http://csrpc.uchicago.edu/fhhc/conference_description.shtml
den borde varit  här i Sverige så att en annan kunde gått.

Undrar du varför så många svarta kvinnliga starka hip hopare tar avstånd från feminismen och från att kalla sig feminist? Tricia Rose har skrivit om detta i "Never Trust a Big Butt and a Smile" att för många kvinnor inom Hip Hopen är:  
Feminism is the label for members of a white women’s social movement, which has no concrete link to black women or the black community.”
http://blackfeminism.org/index.php/2005/04/06/can-hip-hop-be-feminist/   För övrigt en blogg om kön och "ras" "race".

Här står rätt mycket bra också: http://www.citypages.com/databank/26/1278/article13352.asp


“How come no one ever admits that part of the reason women love hip-hip — as sexist as it is — is ‘cuz all that in-yo’-face testosterone makes our nipples hard?”                  Är ju också ett sätt att se det på. :)
http://blackfeminism.org/index.php/2005/04/06/can-hip-hop-be-feminist/    

Några frågor Vad tycker du?

Tycker många av dom där listorna som folk har är så ytliga och ensidiga, så jag gör en liten egen pretto-lista för att bredda o skapa lite mångfald på listfronten. För gärna vidare:

Viktigaste politiska frågan just nu:  feminism/antirasistiska frågor (nähä)
Denna rörelse ligger mig varmast om hjärtat: Feminism/kvinnorrörelser
Denna organisation stödjer jag: Rädda Barnen betalar jag medlemskap i o min feministförening
Mest onödiga kriget: tja, det mot afghanistan kändes väldigt onödigt, ren djurisk reaktion på 11/9.
Vad blir du arg på: sexism/rasism/homofobi/ folk som inte klarar av annorlunda människor
Vad blir du ledsen av: Människor som föraktar svaghet.
Vad blir du glad av: Människor som är öppna och snälla.
Vad gör dig frustrerad: Att prata med sexister rasister.. osv.
När känner du dig maktlös: När media pumpar ut hatpropaganda mot feminister och feminister inte har nån möjlighet att bemöta kritiken.
När känner du att du kan påverka: När jag gör en utställning med min feministgrupp. När jag skriver en insändare.
Vad är din bästa egenskap: min hysteriskt maniska galna humor som bara vissa får uppleva
-" "- sämsta egenskap: har dåligt med tålamod.
Vilken är din kvinnliga förebild: för några år sen Kathleen Hanna, för att hon hade en ball bild på sig själv där det stod "Slut" på magen. Nu är det nog...hm.. uj Fatima Mernissi då.
-" " - manliga förebild: Jämo-mannen är ju ball.
Mest orättvist behandlade offentliga person: Tiina Rosenberg
Mest överskattade offentliga person: Martin Timell (han är ju våldsam!)
Så ofta går jag i tåg för nått jag brinner för: Åtminstone 1 gr om året! ska bli bättre ja lovar.
Den konstnär jag gillar bäst är: Joanna Rytel är tuff och rolig.
Bästa kvinnliga punkarna: devotchkas
Bästa filmen: Ghostworld  /  Svarta Änglar   (olyckliga slut är bättre)


Är finsk kvinnlighet starkare än svensk?

Det är det jag börjar fundera över efter att ha läst om Tiina Rosenbergs förklaring till vissa konflikter inom F!:

"Varför uppfattas du som så aggressiv?

- För min del är det okej med bråk. Men det är svårt att bråka med någon som talar med medierna och garanteras att slippa dialog. Det är förvirrande för publiken och medlemmarna.

Handlar det om en kulturkrock?

- Det finns kulturskillnader. I Sverige är man otrevlig på ett trevligt sätt. I Finland är man otrevlig på ett otrevligt sätt och människor som inte slår näven i bordet tas inte på allvar, men i Sverige måste man upprätthålla en trevlig fasad.

Är du ett offer?

- Jag vägrar vara offer
/.../ "   
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1042&a=463156


Är den sk "svenska jämställdheten" för svag för att klara av riktigt starka kvinnor? Funkar jämställdheten bara så länge kvinnor vet sin plats och är söta och snälla?  Det verkar ju ta mig fasikens inte bättre än så, eller hur?

Ja säger bara Arja Saijonmaa!


Kompletterar:  Här finns visst fler som gör en liknande analys som jag:

"Tiina Rosenberg beskrivs av vänner som en stark, intelligent kvinna som går rakt på sak. Egenskaper som brukar vara positiva när de tillskrivs män.
  I hennes fall blir folk provocerade – varför?
  Jämställdhetsombudsmannen Claes Borgström säger att det finns en djupt rotad föreställning om hur en politiker ska vara.
  – När Tiina Rosenberg som kvinna, invandrare och dessutom lesbisk ställer krav väller det fram oerhört starka känslor. Motståndarna försöker hitta svaga punkter där en teknik är att förlöjliga henne och fi, säger han."  - > http://www.aftonbladet.se/vss/val2006/story/0,2789,701113,00.html

och Åsa Mattson skriver att: 

"Å andra sidan finns det, om inte triumf så ett slags känsla av att Tiina uppenbarat något. Hon har genom sina utspel tvingat fram
åsiktsmonster ur sina hålor, fått fram bevis på att hon hade rätt, och vi andra tvingas se bevisen vi med. Precis så här mycket primitivt, grovt hat finns det mot homosexuella i det heteronormativa samhället och nu har Tiina dragit täcket av det skitpratande jämställdhetsetablissemanget." 

-> http://www.aftonbladet.se/ettor/webb/789_normal.html

Vi kan konstatera att Finlands folk har valt starka kvinnor till ledande topppositioner i samhället, statschef bland annat. Är Sverige redo att följa i sitt grannlands spår nån gång, utan en våg av hat mot starka kvinnor?

blatteflickorna

"Bi- och homosexuella tjejer med invandrarbakgrund är en osynlig grupp i samhället för att vi har en dubbel utsatthet. Vi står utanför den svenska normen och det finns inte någon instans i samhället som fångar upp de specifika identitetsproblem som kan uppstå. Jag möter sällan öppen rasism eller homofobi, men kan känna att folk ibland är lite mer avståndstagande, som att de tror att jag bits eller nåt. " 
Läs hela artikeln på
ttp://www.bang.a.se/hur/gast_text.html


tjejer med utländsk bakgrund har lägst lön

"Värst är det för tjejer med utländsk bakgrund. Trots att de har bättre betyg har de svårare att få arbete och har sämre betalt än killarna. /.../
För kvinnor med utländsk bakgrund ökade gapet mellan 1997 och 2002 till att motsvara 80 procent av de svenskfödda ungdomarnas löner. /.../
Det är mycket oroande om barnen till föräldrar som känt av segregation och utanförskap känner likadant. Tidigare har vi kunnat förklara situationen med till exempel skillnader i utbildningsnivå. Men här handlar det framför allt om ungdomar som vuxit upp i Sverige och då faller de förklaringarna."

http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_9870779.asp-

Rosa Parks vågade

Såg ni filmen om medborgarättsrörelsen i Usa igår "Frihetens gryning", en film om den kamp för alla människors medborgerliga rättigheter och emot rasistisk diskriminering i Usa?

I denna rörelse var Rosa Parks engagerad, det var hennes vägran att ge sin sittplats på bussen till en vit som var den utlösande faktorn för svartas långa bussbojkott mot rasåtskillnad och diskriminering på bussarna. En bojkott som var en symbolisk viktig seger i medborgarrättsrörelsen. Rosa Parks var den som vågade bryta mot de rasistiska lagarna, det som kallas civil olydnad. Den 1 december är det 50 år sedan Rosa Parks hade fått nog.

Här finns en uppsats av Emelie Ryman 17 år på ämnet:
http://www.mimersbrunn.se/arbeten/6352.asp

Där står bland annat att Rosa Parks inte var den första att vägra sin plats åt en vit, redan 8 månader tidigare hade en 15-årig flicka vid namn Claudette Colvin gjort samma sak.

Jag känner mig stärkt av att läsa om dessa modiga kvinnor som vågade gå emot systemet. Det är viktigt att vi inte glömmer bort dessa kvinnors betydelse när historia skrivs, det fanns fler kämpar än män som Martin Luther King.

" Redan före gripandet av Rosa Parks hade en lokal kvinnoorganisation, Women' s Political Council, planerat att genomföra en bussbojkott, och till och med tryckt flygblad där det bara återstod att fylla i datum och plats för det massmöte de tänkt hålla. Bara två timmar efter nyheten om att Rosa Parks gripits hade WPC spritt 50 000 flygblad över staden.
WPC:s aktion var ett uttryck för den ledande roll som de svarta kvinnorna traditionellt spelade i de svarta samhällena, men som ofta skymdes av det faktum att de formellt ledande och, med tiden mest kända, talesmännen och ledarna oftast var män." 

Från: http://www.socialistiskapartiet.se/content.php?article.368

Även om filmen Frihetens gryning var bra så måste det sägas att den inte var speciellt feministisk, den berättade visserligen om Rosa Parks men, vad jag minns, fick vi inget veta om WPC. Filmen beskrev händelseförloppet som en enskild kvinnas ställningstagande som tack vare framförallt samarbete män emellan ledde till en förändring. Alltså, WPC:s organisation och snabba handlande osynliggjordes.  


Även barn måste få veta om rasismens och antirasismens historia:
Här kan du köpa en bok till dina barn där just Rosa Parks svarar på de brev som barn skickat till henne:

http://www.bokrecension.se/188000061X


Eller varför inte en bilderbok om Rosa Parks:

http://www.bokkap.se/ISBN/082341177X/A%20Picture%20Book%20of%20Rosa%20Parks/


Svensk hederskultur

Jajjemen, den är här nu!  Eller nä, det har den varit länge. Magnus Ugglas den gamla räven har ju gjort en riktig hit med låten " Nu har pappa laddat bössan" som handlar om att pappa ska bestämma över sin dotter och vilka killar hon dejtar och hur det ska gå till. Riktig folklig populärkultur blev den också.
Jag skulle vilja säga att det är nånting som inporterats från Usa och deras "fadern är familjens överhuvud" kultur men så är det ju inte vet jag.

När jag var tonåring pratade jag och en tjej jag hängde med då om kärlek och relationer och sånt där som tjejer "ska". Det började bli väldigt viktigt det här med att skaffa pojkvän. Då berättar hon om sin pappa som sagt till henne att "kommer du hem med en neger då tar jag fram älgstudsaren". På fullaste allvar. Vem som skulle bli skjuten med älgstudsaren framgick inte, utan det hotet hängde lite sådär lagom i luften. Här ska inte vår blonda fina flicka gifta bort sig och skaffa barn med en "såndär", vi måste tänka på vår ariska heder och vår svenska kultur och på vad familjen säger. Ja för pappan var ju såklart inte den enda som var rasist i släkten fick jag veta. Det är svensk hederskultur.

Och det var synnerligen effektfullt. För hon blev kär i en snygg tuff asiat. Och han gillade henne. Så dom blev ihop och hon smög med sin relation ett tag, träffades bara hemma hos honom när hon ljög att hon var nån annanstans, tills hon inte orkade längre och gjorde slut. Hon visste att pappa aldrig skulle acceptera honom. Och efter det verkade hon acceptera sitt öde och började prata om att hon ville ha blonda blåögda barn och intressera sig mer för killar som såg "helsvenska" ut.
 
Så att svenska kvinnor har rätt och möjlighet att gifta sig med vem de vill? Och har sexuell frihet idag?  Så är det inte. Annars laddar pappa bössan.

Liza Marklund is going to hell

Jag tyckte Liza var häftig förut. Jag rekommenderade hennes böcker, tyckte hon var modig. Men nu har tiden hunnit ifatt Liza, från att förut ha varit en föregångare i den feministiska rörelsen är hon nu en bakåtsträvare. En gammal sur tant som sitter och säger "det var bättre förr".
 Det gör mig ledsen. Lizas ord om att "det finns en särskild plats i helvetet för kvinnor som inte stöttar varandra" låter jävligt falska just nu och sen ungefär då hon valde fel sida under Roks-häxjakten. See you in hell Liza?
 Hur hon fullkomligt ääälskar att förhäva sig med ordval som "skogstokiga" och själv tycks ha glömt ord som medkänsla och empati med att dessa kvinnor faktiskt försöker sätta ord på sina upplevelser i ett sammanhang som de upplever som det mest korrekta. Är detta ett sammanhang som bäst beskrivs med "könsmaktsordning" är det ett tecken om att nånting är fel, inte hos de kvinnor som vittnar om sina erfarenheter och upplevelser, men i världen. För ingen blir hånad feminist för nöjes skull. Nä Liza, var har det gått fel för dig? När tappade du fotfästet för hur det är att leva som en kvinna i samhället som inte är svinrik författare, som har råd att klä sig i det senaste och som kvinna få en massa status och makt för detta?

För nu har Liza verkligen fått smak på normaliteten:
http://expressen.se/index.jsp?d=1952&a=434543 

Liza bryr sig tydligen mycket om vad folk anser om henne, ja det verkar vara det viktigaste, oavsett om det är sexister och rasister som är tongivande i denna bedömning. Liza vill inte sticka ut nått mer! Liza vill vara en i gänget! Hon vill vara som alla andra, normal, en normal lite smygrasistisk kvinna som hackar på feminister. För Liza är heterosexuell (!), och dessutom gift (!), och rätt snygg, och dessutom ser hon stereotypt svensk ut med sitt blonda hårsvall. För att känna sig extra normal understryker Liza alla dessa fakta extra mycket. JAG ÄR INTE BLATTE, JAG ÄR RIK, JAG HAR MAN, JAG ÄR GIFT OCH HAR BARN DESSUTOM, JAG ÄR HETERO; skriker Liza ut från sina böckers framsidor och sin spalt i expressen.

Ja Liza, du är en normativ på många sätt. Men som feminist trodde jag med fler att du hade vett att ifrågasätta detta. Det vi har bett av män, självkritiken och viljan att se sina fördelar i samhället, gäller också dig så normativ du är.
Du vet hbt (homo-bi-trans) personerna, ja du vet de där Liza som inte kan vara lika fint gifta som du nu är, varför skiter du i dom? Varför är det viktigare för dig att gotta dig i normaliteten ( som många män i diskussioner om jämställdhet) än att ge alla människor lika rättigheter? Varför är det viktigare för dig att få vara norm än att andra också kan få gifta sig i de konstellationer som passar dem bäst? Varför beter du dig så dumt åt att du attackerar F!:s förslag som inte förbjuder hetero-folk att gifta sig men som ger samma rättigheter åt också andra människor, trots att dom inte är kopior av dig Liza.

En annan tabbe som Liza gjort är hur hon frammanat en islamofobisk bild av muslimer i boken "Gömda". Anne Sofie Roald och Pernilla Ouissom forskar på islam och jämställdhet och islamofobi kritiserar Liza för att;
 
"Under berättelsens gång framkommer det i förbigående attt mannen förmodligen har en kristen bakgrund, trots att mycket av diskussionerna kring hans handlande kretsar kring islam. Hans religionstillhörgihet utreds inte vidare eller kommenteras senare i bkoen, men det bestående intrycket är att han är muslim." ur boken "Muslim i Sverige"

Liza var väl karriärskvinna nog att hänga på efter storskaliga succéframgångarna med "Inte utan min dotter" av Betty Mahmoody. Kanske ett tips för allmänheten, skriv en bok om en förtryckt kvinna, helst ska hon vara muslim eller vara jagad av någon muslimsk man (eller att han åtmindstonde framställs som muslim), ja nånting negativt om islam i vilket fall som helst, och boken kommer sprida sig som en löpeld bland vita överklasskärringar som kan köpa den och läsa i sina fina vita kråkslott i de rika förorterna och känna sig sååå priviligierade och sååå himla upplyst överlägsna. "Stackars dom där muslimska kvinnorna, stackars lilla okunniga offer"... Du gjorde ett riktigt smart kap där Liza, din bok sålde som smör.

Nä Liza, vi som vill ha fullständig jämställdhet för alla människor, inte bara för rika heterosexuella gifta kvinnor, tackar dig för dina tidigare insatser, men nu är det dags för dig att gå i feministpension. Rasistisk feminism är passé Liza, alla har inte ditt blonda hår som öppnar portar även om du vägrar inse det.  MEN, ja lovar, vi ska se tillbaka som vi gjorde på den rasistiska suffragett-rörelsen och ändå tacka för ditt lilla bidrag till jämställdhetsrörelsen. Du var ju upplyst för den tiden du verkade i! Men nu så är du passé.

Feminism i arabvärlden

En historisk resumé rörande Turkiet, Algeriet, Egypten:

http://www.denjohan.se/eternit/musfem.html

FN glöm inte jämställdheten

FN har osynliggjort jämställdhetsarbetet länge.
http://www.aftonbladet.se/vss/ledare/story/0,2789,697072,00.html




Neger betyder inte bara svart

Nyamko Sabuni har skrivit en bra artikel http://www.aftonbladet.se/vss/debatt/story/0,2789,691770,00.html 
om varför det är kränkande att vita kallar svarta för neger. Det är helt sjukt att det ens ska behövas, men det beror på den självidylliserande bild av Sverige som det jämställdaste, jämlikaste och icke-rasistiska land som det aldrig varit som fortfarande alltså är stark. Sabuni skriver:

"Anledningen till att vi i Sverige fortfarande har en diskussion om ordets vara eller icke vara – som man i andra västerländska länder kommit långt bortom – beror nog på svenskars svårighet att se Sveriges roll i det historiska sammanhang där rasismen spelat en central roll."


Som odlandet om myten om att Sverige varit Neutralt. Neutralitet finns inte. Att stå brevid en våldtäkt och inte göra nånting är inte att vara neutral. Att se en kamrat mobbas i skolan utan att göra nånting är inte Neutralt. Det var den myten som skolan lärt ut i skolan de senaste decennierna. Myten om att Sverige var neutralt när det skeppades judar och soldater på långa tåg genom sverige, tusentals, att personer som betraktades som kommunister sattes i arbetsläger också det i Sverige, att Sverige var neutralt trots att det skedde rasbiologisk forskning här också, att samerna länge förföljdes i Sverige m.m.
Detta är inte neutralt. Sverige har aldrig varit orasistiskt, vår historia är präglad av rasistiska synsätt, diskurser med ett finare namn.

Jag tror alltså inte att det bara är en individfråga att vissa individer menar att de kan säga neger till svarta och tro att det inte är en kränkning, utan att det är en samhällsfråga, pga den förvanskade historiebild som lärts ut i skolorna och präglat media i efterkrigstid osv.
Myten om Sveriges neutralitet och svenskars möjlighet att vara neutrala lurar många att tro att de kan säga neger och att det bara kan betyda svart, med ett Sabunis ord tron om att Sverige är historielöst. Myter är problem för samhället att ta tag i och individerna kan inte lastas för det helt och fullt. Men, när individen fått klart för sig att en annan människa upplever något som kränkande blir det också en individfråga och en fråga om individuellt ansvar.

separatistisk feminism!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Blir så frustrerad att jag måste skriva av mig...  Jag är med i en separatistisk feministisk förening för tjejer. Idag satt jag och en tjej därifrån och värvade nya medlemmar till gruppen. Varvid. Två killar kommer fram och börjar tjafsa om att vi enbart värvar tjejer som nya medlemmar, dom frågar varför med tusen påstridiga frågor varför bara tjejer? 

Ja.... och ... då försöker jag och den andra tjejen förklar varför.... ->

Vi pratar om att det finns en maktobalans som reproduceras omedvetet i tvåkönade sammanhang emellan män och kvinnor, som visats i studie på studie.
Vi säger att killar tar mer plats än tjejer, och hänvisar till studier som visar att killar tar så mycket som 70% av uttrymmet och att när tjejer tar 50% så uppfattas det som att det är ojämställd.
Vi pratar om att både tjejer och killar är för mansorienterade idag och att tjejer måste öva sig på att orientera sig gentemot varandra.
Vi säger att många erfarenheter kan upplevas som jobbiga för tjejer att prata med killar om, kan ni respektera det eller är egoistiska självhävdelse, som män, viktigare?
Det blir en grupp att hämta styrka ur istället för attacker från män såfort vi kritiserar manligheter det minsta.

Lyssnar killarna när vi pratar om maktskillnader och talutrymme? 

Såklart inte... Samtidigt som de står och säger sig vara jämställdhetens laglydiga män så är det enda de ständigt gör att _inte_lyssna och_ ständigt_ avbryta oss. DVS EXAKT det som vi är rädda för skulle ske om killar kom med i gruppen, att de skulle försöka dominera oss tjejer. De är så totalt utan insikt om sitt eget beteende.

Sedan diskuterade jag och tjejen som satt med mig vid bordet om vi känner några killar som vi skulle orka vara i samma diskussionsgrupp som, utan att behöva tumma på vårt eget utrymme och röst och mänsklighet, vilket skulle slutat med att vi inte orkat utan gått hem och suttit och kännt oss utanför samhället? Vi kom på 2 stycken. De är killar som kan stanna upp och komma på sig själva med att, "oj nu tog jag för mycket plats". Dvs motsatsen till de killar som kom fram och agerade besserwisser i jämställdhetsfrågor.

Det är också de killar som fattar och_ inte _blir sura för att vi tjejer organiserar oss i vissa situationer nån timme i veckan, där vi kan tala som människor och slippa gå in i könsroller i förhållande till män i gruppen. Vilket vi är medvetna om att vi omedvetet gör i många situationer annars, sitter och ler vänt hela tiden utan anledning m.m för att komma på oss själva senare. Och slippa den ständiga mansorienteringen i samhället.

I annat fall är jag inte alls separatistisk. Jag tycker om att diskutera med både män och kvinnor och gör det ofta. Och jag tror inte på en helt separatistisk jämställdhets/feministisk kamp/rörelse.
  MEN, en timme i veckan vill jag kunna sitta ner och bara vara människa och inte kvinna i maktrelation till man, och slippa börja om från början och diskutera grundläggande saker med killar som är för lata och oengagerade för att nånsin ha öppnat en feministisk bok, killar som vägrar lyssna till andras erfarenheter utan bara vill höra sin egen röst, bara vill definiera verkligheten själva. En timme i veckan. Kan jag få det? Lite maktperspektiv för sjutton tack.


Diskussion om separatism, för intresserade: 
http://www.feminetik.se/diskutera.php?fid=4&mid=112373

Svartskallepunkhora

En berättelse om hur det är att vara en svartskallepunkhora:
http://intolerans.levandehistoria.se/default.php?id=38


"Intolerans är en social kultur, den bygger gemenskap mellan dem som är delaktiga och barriärer mot andra, ofta utsatta grupper. Sorgligt nog visar rapporten också att de pojkar som är mest intoleranta klarar sig dåligt i skolan, kommer från taskiga socio-ekonomiska förhållanden och allt det där."


Dvs förtryck föder förtryck. När ska de förtryckta ena sig och sparka uppåt istället för neråt eller mot sina bröder och systrar?






Könsperspektiv på New Orleans -katastrofen

Självklart har de bedömare rätt som menar att rasismen och nyliberalismen är orsaken till att New Orleans katastrofen just blivit en katastrof.

Alltså klass och rasperspektiv, men var är genusperspektivet? Har inte hört eller läst nått om det. Men nått jag reagerat över är att på bilderna som visats därifrån är det många svarta kvinnor som går med småbarn på armarna. Att fler fattiga svarta kvinnor får barn mycket tidigt i U.s.a är allmänt kännt. Det i sin tur beror på rasism, svarta kvinnor som inte får jobb eller status i samhället ser sin tillflykt i den status som moderskapet kan ge.
När sen en katastrof inträffar, vem har svårast att ta sig därfifrån?  Fattiga personer som måste släpa på ett eller flera spädbarn. Vilka är det? Framförallt svarta kvinnor så som det ser ut i U.s.a. idag. 

För att inte tala om alla våldtäkter som följde pga laglösheten, det visar tyvärr att många män passar på om de får chansen att våldta kvinnor om de vet att de kan komma undan med det ostraffat.


Svara här!

Eftersom det blir så konstigt osammanhängande med svar på saker jag skrivit i andras bloggar när dom kommer under helt andra ämnen bestämmer jag härmed (mohahah makt) att kommentarerna istället kan skrivas här.

Så kan ämnena diskuteras på de andra inläggen-kommentarerna istället bara.

Gött.

Kvinnliga imamer - The list

Debatt om  "Är vi redo för kvinnliga imamer?"  

"Anyone who says that women cannot lead prayers is mistaken, but the condition is that they cannot lead men in prayer.  Women can only lead women in prayer.  There is no evidence from the Prophet (S) or Ahlul-Bayt  (S) that women are permitted to lead men in prayer. "  



Det här var så fint:

" The female imam is more of a Western mind's liberal invention than a reality, or even a necessity, as far as the Islamic Shariah is concerned.
I would be willing to reconsider my Islamic beliefs on the question of a female imam the day the Roman Church appoints a practicing homosexual or a nun as Pope."



Shehzad Ahmed Mir
 Islamabad

http://www.jang.com.pk/thenews/mar2005-daily/25-03-2005/oped/newspost.htm



Och så en liten jobbannons:

"unfortunately our religion, which regard all as equal, has been misused by men in power. Our female members have asked for a woman that can guide them in matters concerning duties and rights," says spokesman Hilmi Yesiltas to Aftenposten."

"our male imams are unable to fulfil the need of our female members."


 
http://www.the-flipside.co.uk/forum/lofiversion/index.php/t1949.html



Jämställd omskärelse

Intressant och lättförstålig förklarat om islam och kvinnlig omskärelse. Nyanserat om olika sätt att tolka Koranen och hadith, berättelser om hur Muhammed levde och lärde ungefär som används som föredöme.

http://www.islamguiden.com/omskarelse.shtml


Intressant att lägga märke till den nästan "jämställda" syn på omskärelse som finns inom islam enligt den tolkning som finns här på islamguiden. 

Texten visar också på betydelsen av att skilja på olika former av kvinnlig omskärelse. Att skära bort hud på på barn gör lika ont, oavsett om det är huden runt manligt eller kvinnligt  ollon/klitoris. Om du inte tror på en särarts förklaring som innebär att du tror att kvinnors hud är känsligare och mäns hud mer tålig.

Att därför säga att det är okej med manlig omskärelse men inte kvinnlig om den innebär samma sak, att enbart skära bort hud som inte skadar själva ollonet/klitoris, är dubbelmoral. Antingen är samma form av omskärelse skadlig för båda eller inte skadlig för båda, konsekvens tack.

Omskärelse är _inte_ kvinnoförtryck om den utförs på det som i texten omnämns som "det första" sättet, däremot kan det starkt ifrågasättas som en form av barnmisshandel.
Men, om det är skadligt och kan bevisas ( som det redan gjorts? även om manlig omskärelse, fyllde en funktion, vad jag hört, under tiden i öknen då hygienvatten var svårt att finna, att skydda från att sand o smuts kom in under förhuden, dvs då kanske det var mindre skadligt att låta sig omskäras än att låta bli? ) så faller det under det som i texten kallas Sharicah. "Det är dock i Sharicah natur att begränsa någonting som är tillåtet om det upptäcks vara skadligt."

Sen tycker jag vi samtidigt bör reflektera över allt sådant som vi matar våra svenska barn med som är hälsovådligt. Föräldrar som lämnar ungarnas uppfostran till flera timmars gloende på Disney-filmer för att de inte orkar ta tag i att umgås med dem m.m. Som är himla vanligt accepterat svenskt beteende. Så vi inte faller in i den där svenska självgodheten igen.

Anser jag då.


Kurd och feminist?

Javisst!  Nåja, så enkelt kan det ju inte få lov att vara..

http://www.arbetaren.se/2004/10/debatt.html

Vi ska inte dra alla över en kam. För, vilka föredömen dessa män är -> http://www.svt.se/nyheter/2002/020317/kurdman.htm  Såna här vettiga grejer har jag i princip aldrig hört en svensk man säga.. Tyvärr!  Nyanserat. Med insikt om att feministisk självransakan ofta kan kännas lite, inte alltid behagligt. DE bevisar verkligen att kurd och feminist passar finfint ihop.

En kurdisk kvinna, Ayshe berättar om sin syn på saken. Hon säger att hon inte är feminist men men... :
"Jag upplevde inte det här förrän morden på Pela och Fadime. Efter morden förändrades bilden av de kurdiska kvinnorna och de sågs som de mest utsatta kvinnorna i samhället. Media bidrog till detta. Som kurdisk kvinna accepterar jag aldrig hedersmord! Men man vill ha förklaringar till varför det blev som det blev. " 
Och sen säger hon ändå nått som låter väldigt feministiskt i mina öron: 

" Kvinnor är och har alltid varit de som varit mest utsatta. Är det inte så? Utsatta inom arbetsmarknaden och utsatta för misshandel i hemmet, framförallt när det gäller våra kurdiska kvinnor, för kurdiska kvinnor är ju dubbelt utsatta jämfört med kvinnor som har ett eget land. Vi är ju politiskt förtryckta som kurder och socialt som kvinnor. Jag ska göra allt jag kan för kurdiska kvinnor, kurdiska kvinnor är jätteviktiga. Om man inte har de kurdiska kvinnorna vid sin sida så lyckas man inte. Självständighetskampen går inte utan kvinnor, vi är jätteviktiga i samhället."  http://www.beyan.net/article.asp?id=251



("hedersmord" förekommer inte bara bland kurder utan inom många många folkgrupper och alla de stora religionerna buddism, kristendom, islam osv..  )

Först mat och vatten, sen feminism

..anser Maria Andersson som berättar om läget i Sudan:

http://www.feminetik.se/vildmark.php?sub=show&nr=292

Zinat Pirzadeh

Vann titeln som Sveriges roligaste invandrarkvinna. Här är hennes hemsida:

http://www.kometkomedi.com/index.htm



Hitler hatade inte bara judar

Han gillade inte kvinnor också berättar hans lillasyster om:  http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,693934,00.html

Det förklarar varför tredje rikets politik enbart betraktade kvinnor som födselmaskiner för ariska medborgare.

Det är alltså inte heller så förvånande att svenska nynazister motarbetar feministers kamp för att kvinnor ska få samma levnadsvillkor som män.

Intressant att notera är också att fler män röstar på moderaterna, och att moderaternas politik drabbar kvinnor och invandrare, dvs de som inte redan sitter på maktpositionerna i samhället.

Empatilöst högertänkande, kvinnohat och rasism verkar alltid gått hand i hand och gör så fortfarande.

varken hora eller kuvad

Franska tjejer i förorten accepterar inte läget:

http://www.aftonbladet.se/vss/ledare/story/0,2789,594018,00.html


Som Åsa Petersen skriver, "kopplingen mellan sociala orättvisor och könsförtryck uppenbar. " Förtryck leder till förtryck. Klassklyftor och rasism leder till ökad sexism.

Gringo

Kolla in veckans Gringo:  Armine Sinabian

http://www.gringo.se/articles.asp?typ=Veckans%20Gringo


Shit va svennig jag är, jag visste inte vad brushaan-hälsningen var för nått...   http://www.gringo.se/articles.asp?typ=Mångfaldsmanualen

En invandrarkvinna ska tåla lite stryk?

Kvinnor med invandrarbakgrund som anmäler att de blivit misshandlade av sin man har större risk att få sin anmälan nerlagd än svenska kvinnor. På vissa ställen är skillnaden jämfört med svenska kvinnor 0.3 % men på andra ställen är skillnaden så stor som 11% och 14 %.

Skillnad:
Skåne och västra götaland 14 %

Stockholm 11%


Är detta också en klassskillnad, att invandrarkvinnor oftare saknar ekonomisk möjlighet att driva frågan lika mycket och ta tillvara sina intressen?


En kvinna med invandrarbakgrund berättar om hur hon ringde polisen förhjälp, de anlände trevligt småpratande med mannen som misshandlat henne.
Polisen talade om att hon såg hemsk ut med blåmärken men de skrev aldrig ner detta som vittnesuppgifter.

En taleskvinna för Kvinnors nätverk vittnar om vissa polismäns beteende, ett nonchalant beteende, att de menar att kvinnor med invandrarbakgrund ska tåla lite mer än svenska kvinnor. (???!!!)


Polisen kriminalchef i Västerort (14%) skyller på:

1) språkförbistring. (Kvinnors nätverks representant understryker att så länge man kan göra sig förståd ska det inte spela nån roll.

Och tolkar? hallå?

2) Skyller på att "de" inte litar på polisen, att de därför inte skulle anmäla? etc... men, när de väl anmält så kan ju den punkten strykas..


Söderortspolisen har inte alls samma skillnad, varför? För att de har satsat på den här typen av brott.

Kvinnors nätverk säger att: 
Det gäller att ha tur om ett brottsoffer ska få stöd och hjälp, var det sker, vilken etnicitet du har, om du ser ut som en "invandrare" osv.

Praktexempel på hur rasism samverkar med sexism.

Hotet kommer från Väst

http://www.aftonbladet.se/vss/kvinna/story/0,2789,675259,00.html

This is the shit

Vill du vara en antirasistisk feminist? Läs då den här texten av forskaren Diana Mulinari:

http://www.sverigemotrasism.nu/upload/docs/antirasistiskafeminismen.pdf


Den är lite tung och kompakt men när du har läst den är du så SMART så det är värt det.  :)

folkpartiet är islamofobiska?

Skilj på islam och muslimer, för det gör muslimerna. Islam är "det bästa" "godhet", muslimer är människor och människor har brister. Därför bör en skilja på muslimer och islam.

Det går en våg av islamofobi, alltså rasism riktad mot just muslimer och islam, genom Sverige just nu. En som inte skiljer på islam och muslimer är Ayaan Hirsi Ali. Folkpartiet har fått dårnippran och gett henne, Ayaan Hirsi Ali, tolknings och definitionföreträde av vad islam och muslimsk kultur "egentligen" är.  Istället för att prata med kunniga forskare inom ämnet som exempelvis Pernilla Ouis & Anne Sofie Roald , som just forskat på könsroller och jämställdhet bland svenska muslimer, vilket jag tycker skulle vara ett genomtänkt och nyanserat tillvägagångssätt.

Enligt Ayaan Hirsi Ali är muslimska samhällen efterblivna. Mycket mer nedlåtande blir det inte? EFTERBLIVNA? Det är en sak att kritisera extremkonservativa grupperingar, eller vissa individers misogyna uttalanden vad gäller kvinnors rättigheter och en helt annan att generalisera vitt och brett om ALLA i samhället.
Det är dessutom att osynliggöra de feminister och kvinnor och män som kämpar inom samhället och som anser sig tillhöra samhället och kulturen. Ali osynliggör alla muslimska feminister som inte anser islam legitimerar kvinnoförtryck. För dem är islam på många sätt samma sak som feminism, tanken om män och kvinnors lika värde.

Folkpartiet har de senaste åren blivit allt mer rasistiska och med den förvirrade generaliserande Ayaan Hirsi Ali har de hittat det perfekta alibit.


Helle Klein har skrivit mycket bra om det här:

http://www.aftonbladet.se/blogg/klein/310805072639_bekmpa_islamofobin.html


Hedersmord lågprioriteras

Snacket om hedersmord och hur hemskt det är är mest snack, troligen i syfte att få svenskar att känna sig överlägsna. För det blir inget mer än just bara snack, och en integrationsminister (!) som beklagar sig över det som handlar mestadels om mäns våld mot kvinnor. Sverige måste börja uppmärksamma hedersrelaterat våld lika mycket som annat våld som män utför mot kvinnor. Hedersmord lågprioriteras nämligen idag:
http://www.sr.se/cgi-bin/sormland/nyheter/artikel.asp?artikel=677873


Så långt sträcker sig den svenska solidariteten. Vi anklagar gärna de dumma dumma invandrade männen för att vara sexistiska medeltida patriarker men att vi sedan själva ger de utsatta icke-svenska kvinnornasliv inget värde alls när det väl kommer till att öppna plånboken och hjälpa i praktiken, det hör liksom inte till....?


Och de få resurser som fördelas, fördelas sällan till organisationer för invandrare:
http://tidning.hd.se/20/hd0109.htm

Rasismen går alltså igen också här, invandrare behandlas som inkompetenta, som annars på arbetsmarknaden. För vem vet inte bäst om en svensk, alltid en svensk, även när det handlar om sånt som kanske framförallt berör kvinnor med icke-svensk bakgrund...  Det ÄR skamligt.


Vad går svensk jämställdhet ut på egentligen?

Att toppa ländernas jämställdhetsliga? Eller en strävan om att människor oavsett kön ska kunna ha samma möjligheter i livet?  http://www.beyan.net/article.asp?id=470
Inte ens det lyckas vi med, Rwanda springer förbi oss på målstrecket. Tusan, men det är ju ofta "de där svartingarna" ( som min släkt kan kommentera) som susar förbi vitingarna på idrottsbanorna.   ;) haha

Nä allvarligt talat uppfattar jag jämställdhetssträvanden ofta vara rasistiska, de vill behålla Sverige som ett upplysningsland i kvinnofrågor för den egna självkänslans skull snarare än för sakfrågan i sig.

De kriterier som mäter jämställdhet är troligen de som gynnar de västerländska samhällena i kampen om placeringarna.
För om det gjordes en jämförande lista över utseendefixeringens extrema krav på kvinnor skulle Sverige troligen hamna låååångt långt nere. Troligen efter många muslimska länder, och vilket slag det skulle vara för det svenska självförtroendet! Läs Fatima Mernissis mycket spännande bok "Sharazad reser västerut" där hon som invandrare får känna av utseendeförtrycket som kvinnor i Väst lever under.

Ojämställdhet splittrar familjer

Det kommer Mehrdad Darvishpour fram till i sin avhandling:

http://www.mdh.se/isb/cvf/publikationer/ser_c_04_nr10.pdf

I avhandlingen presenterar också Darvishpour sin syn på muslimsk feminism, och han är mer kritiskt åt det negativa hållet än det positiva.


womanism istället för feminism?

Läser artikeln i Genus om vad den vita feminismen kritiserats för och känner igen mig på ett par punkter. Feminismen kritiseras för att vara imperialistisk med ett ursprung i en rasistisk suffragettrörelse. Afrikanska genusforskares alternativ till feminismen är womanism.

Det som skiljer mellan womanism och feminism är att womanism försöker synliggöra hur rasism och sexism samverkar. Det ena förtrycket hamnar inte vid sidan av,  som endast en vit feminist kan få det att göra. För en person som lever i det är de båda förtrycken sammanlänkade. Womanism utgår från något som kallas för "afrikansk kultur" och som tar ursprung i den afrikanska kontinentens historia, som slaveriet.

Det intressanta är hur vit feminism uppfattas och vad som uppfattas skilja vit feminism från t.ex womanism. Kritik mot radikalfeminism verkar vara en viktig faktor och riktar sig mot att den:

1) har en negativ syn på moderskap.
Den svenska kulturens kvinnor kan inte välja en positivt laddad identitet som mor på samma sätt som exempelvis kvinnor inom katolska kulturer kan. Där finns den starka kvinnliga modersgestalten i form av Moder Maria. Protestantisk kultur har aldrig hyllat kvinnor på samma sätt? 
Den italienska modern har troligen också stor makt över sin familj. Att beskriva moderskap enbart i negativa termer är att beskriva en kulturell företeelse som till stor del begränsar sig till protestantiska kulturer som i Sverige?

2) för mycket fokus på sexualitet.
Det här har jag också tänkt på, om du läser på feministiska diskussionsforumet Feminetik rör en stor del av diskussionen just sexualitet i större politiska kontexter och mindre vardagliga sammanhang, och tar ytterst sällan upp etnicitetens och rasismens påverkan. Den här kritiken mot den vita feminismen lyckas verkligen beskriva en tendens i den dominerande feminismen i Sverige idag är mina åsikt.

3) Och att prioriteringarna skiljer mellan vit och icke-vit feminism.
Med tanke på de ekonomiska avgrunder som finns mellan Sverige och de flesta afrikanska länder är en stor del av diskussionen i svensk feminism ofta rörande sk Welfare-problems ur de mindre bemedlades ögon. Att vara utsatt för rasism som tar sig speciellt könsuttryck, exempel trakasserier av beslöjade kvinnor, är inte heller något en "vit västerländsk" feminist upplever in på bara skinnet.

4) universialisering av västerländska teorier och begrepp.
Som hur tanken om kvinna och kvinnlighet utgår från en vit norm.

info från  
http://www.genus.gu.se/genus/genus4-02.htm


Heder åt Zora

http://www.yelah.net/yelah/20040412/intervju040415   Jättebra initiativ av föreningen Zora. Finns det fler som gör nånting aktivt för att få en mångfald av människor engagerade i feminismen?

Nabila

 Nabila är en grym rappare. Läs texten och lyssna till låten " A womans world" :       http://www.nabila.se/awomansworld.html

En dansk fläkt

...i det annars så instängda invandrarfientliga danska politiska klimatet.  Här ges en beskrivning av den muslimska feminismen.

http://somnlosanatter.se/index.php?id=199

Kvinnorna feministerna glömde

Svenska feminister kritiseras i den kurdiska nättidningen beyan.net för att svika invandrarkvinnor. http://www.beyan.net/article.asp?id=483

En mycket bra belysande artikel med viss historisk översikt.

Om bloggen

Den här bloggen är en feministisk blogg som vill undersöka, kritisera och diskutera feminism och det svenska samhället och omvärlden genom att lyfta fram frågor som rör makt, rasism, nationalitet och kultur. Utgångspunkten är att vi lever i en värld där kvinnor värderas som sämre än män och Sverige är en del av denna värld.

Varför namnet?
Sharazad är hjältinnan i den gamla spännande historien "Tusen och en natt". I en tid då västerländska kvinnor utmålas som starkare än österländska kvinnor och invandrartjejer beskrivs som handlingsförlamade offer kan vi behöva påminnas om att en tradition av starka kvinnor inte bara existerar i det vi omtalar som "Väst".



Första inlägget

Välkommen till min nya blogg!