Kurd och feminist?

Javisst!  Nåja, så enkelt kan det ju inte få lov att vara..

http://www.arbetaren.se/2004/10/debatt.html

Vi ska inte dra alla över en kam. För, vilka föredömen dessa män är -> http://www.svt.se/nyheter/2002/020317/kurdman.htm  Såna här vettiga grejer har jag i princip aldrig hört en svensk man säga.. Tyvärr!  Nyanserat. Med insikt om att feministisk självransakan ofta kan kännas lite, inte alltid behagligt. DE bevisar verkligen att kurd och feminist passar finfint ihop.

En kurdisk kvinna, Ayshe berättar om sin syn på saken. Hon säger att hon inte är feminist men men... :
"Jag upplevde inte det här förrän morden på Pela och Fadime. Efter morden förändrades bilden av de kurdiska kvinnorna och de sågs som de mest utsatta kvinnorna i samhället. Media bidrog till detta. Som kurdisk kvinna accepterar jag aldrig hedersmord! Men man vill ha förklaringar till varför det blev som det blev. " 
Och sen säger hon ändå nått som låter väldigt feministiskt i mina öron: 

" Kvinnor är och har alltid varit de som varit mest utsatta. Är det inte så? Utsatta inom arbetsmarknaden och utsatta för misshandel i hemmet, framförallt när det gäller våra kurdiska kvinnor, för kurdiska kvinnor är ju dubbelt utsatta jämfört med kvinnor som har ett eget land. Vi är ju politiskt förtryckta som kurder och socialt som kvinnor. Jag ska göra allt jag kan för kurdiska kvinnor, kurdiska kvinnor är jätteviktiga. Om man inte har de kurdiska kvinnorna vid sin sida så lyckas man inte. Självständighetskampen går inte utan kvinnor, vi är jätteviktiga i samhället."  http://www.beyan.net/article.asp?id=251



("hedersmord" förekommer inte bara bland kurder utan inom många många folkgrupper och alla de stora religionerna buddism, kristendom, islam osv..  )

Kommentarer
Postat av: elin

Bra blogg! systerkram :)

Postat av: hanna

ja du får tolka det hur du vill. "få" kan ju betyda sex. om jag minns rätt så får säkert ben stiller hångla en del men jag förstår fortfarande inte var du ville komma med det?

2005-09-06 @ 19:51:45
URL: http://kol.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback