forts. den svenska hederskulturen

Jag har tidigare skrivit om en bekant vars pappa hotade att skjuta med älgstudsaren (henne eller honom) om hon kom hem med en "neger" till pojkvän. Så skedde aldrig, kanske eftersom hon anpassade sig sig till den sexistiska/rasistiska normen där svenska flickor ska bli tillsammans med svenska pojkar.

Nu läser jag i Aftonbladet om en svensk tjej som vägrade styras av sina föräldrars krav på vem hon ska eller inte ska bli tillsammans med, de blev arga när hon kom hem och berättade att hon var gravid med en med invandrarbakgrund.
Det är en hemsk berättelse, där de svenska föräldrarna attackerade och misshandlade dottern såpass grovt att dottern kort tid efter fick en abort. Domen blev skrämmande nog bara villkorlig med dagsböter.

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,707762,00.html

Skulle samma straff utdömts om det var en kurdisk far som misshandlat sin dotter pga att hon ville bli tillsammans med en svensk?  Jag är faktiskt skrämmande nog tveksam till det.. Hetska stämminngar gentemot "Dom Andra", kurder, muslimer, m.m. hade föranlett för stort stoheej, krav på assimilering av invandrare, utvisning, att vi ska lära "dom"  "svenska värderingar" etc. 

Vi måste kanske också lära de svenska männen och kvinnorna dessa "svenska" värderingar?

När sådant här sker vet samhället inte hur det ska handskas med det eftersom det bryter mot den bild som det har byggt upp om hur svenska "normala" relationer inom familjen mellan far och dotter ser ut. En idealbild helt enkelt. Hade en kurdisk far slagit sin dotter med samma motivering, att hon var gravid med "fel" etnicitet, hade det troligen sett annorlunda ut på löpsedlarna: "Hedersvåldet tog hennes barn". "Vi måste stödja de stackars invandraflickorna" m.m.

Artikeln i aftonbladet konstaterar torrt våldets existens, och att utan sätta det hela i ett sammanhang, utan kulturell koppling som annars skulle finnas om det rörde "invandrare". Det rör sig om två individer, fadern och modern, inte en familjs agerande med motivering '"svensk stolthet" (läs : heder).
Detta är dock inget nytt. Så brukar nyhetsrapportering se ut. När det rör svenskars brottslighet handlar det om individrelaterade faktorer: psykisk ohälsa, alkoholmissbruk, hon irriterade honom och därför slog han, m.m.
När "invandrarens" våld skildras dras istället växlar på kultur, kollektiv och familj. 

Artikeln skriver inte heller ut det och fördömmer det som är så uppenbart, att det handlar om också rasistiskt våld, inte bara rasistiska tillmälen, och att våldet bör förstås som en del i det svenska samhället som genomsyras av rasistiska synsätt och värderingar. Det är och har varit lite fult och "jobbigt", en längre tid nu, för pk-präktigt att prata om rasism, detta märks här. Det tycks finnas en önskan om att lägga locket på och bara förneka.

Paralleller kan också göras som försöker belysa invandrarna som ett "integrationsproblem", ett överhängande hot.
Varför sker inte så i denna artikeln om den svenska familjens hedersrelaterade och rasistiska våld?
Var skedde brottet? Om jag inte erinrar mig fel, i den välmående förorten till Göteborg, Kungsbacka. Varför utmålas inte därmed, som motsvarande troligen skulle ske om det rörde en kurdisk far boende i en fattig "invandrarförort", den svensk etniskt segregerade förorten Kungsbacka som ett integrationsproblem? Att problemet är att den svenska familjen levt för segregerat och därmed världsfrånvänt kunnat odla ett hat gentemot "invandrarna", eftersom de aldrig ens träffat "några". Ja ni förstår liknelsen..


Nu bör det krävas av statliga och kommunala satsningar gentemot hedersrelaterat våld att dessa satsningar måste ha ett starkt antirasistiskt perspektiv och inte enbart rikta sig till "invandraflickor", eftersom dessa synsätt om att kontrollera kvinnors sexualitet och kontrollera den inom etniska gränser, förkommer i många etniska grupperingar, så även svenska uppenbarligen.

Glöm inte mordet på Fadime Sahindal, men glöm inte heller den svenska hedersproblematiken.

Kommentarer
Postat av: Lackner

Det spelar ingen roll om det så är svenskar eller invandrare som begår ett sådant brott, det är lika hemskt.Än hemskare är det att du på fullaste allvar talar om "hederskulturer" vad det gäller svenskarna. Som om det skulle gälla alla svenskar. Du bör nog ha lite mer på fötterna innan du drar alla över en kam. Och det är ju lika hemskt som artikeln. Du verkar ha gått i samma fälla som en del svenskar gjort vad det gäller invandrare och deras så kallade "hederskulturer", det vill säga att bara för att det finns "vissa" fall, så sätter man sig så självgott ned på arselet och drar alla över samma kam. Man är nog inte rätt människa att ge sig in i såna här debatter om man inte kan hålla en öppen syn istället för sina egna trånga värderingar. Det är lika fel av svenskar att bete sig på det här sättet, som det är för invandrare. Men inte fan drar man väl ett helt folkslag över samma kam??

2005-10-04 @ 09:52:09
Postat av: niemi

hmm?... greppar inte riktigt det här... ska vi tycka mera synd om svenska tjejer eller mindre synd om invandrartjejer?... du tar upp några enskilda händelser och egenskapar ett stort samhällsproblem... du kallar dig själv feminist... vette fan... du målar bara stora offertavlor... är det vekligen det ni kvinnosakskvinnor vi föra fram så är det illa... vore det inte lite smartare att påpeka ur starka och självständiga den svenska kvinnan är... jag tror en sån sak bygger bättre i bröstkorgen på kvinnor som tvivlar på sin egna styrka... den här offerretoriken skapar bara flera offer...

2005-10-04 @ 09:56:56
Postat av: sidekick

Jag återkommer med ett längre svar senare, men tills nu tycker jag ni har missuppfatta mig och min intention med inlägget.

2005-10-04 @ 10:25:22
Postat av: sidekick

Lackner: Håller med dig, det spelar ingen roll om det är en "svensk" eller "invandrare" som begår brottet, det är lika hemskt.

Min poäng med inlägget är dock inte att brottet är mer eller mindre avskyvärt beroende på vem som gör det. Min poäng som jag tycker du missade är att samma brott skildras olika i media och uppfattas olika i samhället enbart beroende på VEM som gör det.

Samma brott skildras på ett sätt om en svensk gjort det men på ett annat sätt om en "invandrare" gjort det. Detta är inte bara min subjektiva uppfattning utan det finns forskning och studier av mediernas rapportering av detta.

( se. Anna Bredströms Gendered racism and the production of cultural difference: media representations and identity work amon "immigrant youth" in contemporary Sweden". Eller, Lena Grips " Mediernas syn på De Andra En medieanalytisk studie i samband med mordet på Fadime")

2005-10-04 @ 16:44:44
Postat av: sidekick

niemi:

"ska vi tycka mera synd om svenska tjejer eller mindre synd om invandrartjejer?"

Det handlar inte om att "tycka synd om". Det handlar om att se att viljan att kontrollera kvinnors sexualitet inte bara finns bland invandrare, som myten vill påstå, utan att det förekommer bland svenskar också.


"du tar upp några enskilda händelser och egenskapar ett stort samhällsproblem"

Det är ett samhällsproblem att kvinnors sexualitet ses som något fulare än killars och synen att kvinnors sexualitet bör kontrolleras mer ( se våldtäktsdomar, hur tjejer som ligger med många killar kallas "hora" men killar som ligger med många tjejer oftare beundras.. m.m.)


"vore det inte lite smartare att påpeka ur starka och självständiga den svenska kvinnan är... jag tror en sån sak bygger bättre i bröstkorgen på kvinnor som tvivlar på sin egna styrka... den här offerretoriken skapar bara flera offer..."

Är inte hon som miste sitt barn ett brottsoffer då? Det handlar ju på inget sätt att jag någonstans sagt att hon är en svag människa, det har du själv tolkat in. Tvärtemot om du skulle fråga mig anser jag att hon framstår som en stark kvinna, som stod upp mot sina föräldrar och följde sitt hjärta oavsett vad de tyckte. Jag har aldrig och kommer aldrig mena att kvinnor generellt är svaga eller handlingsförlamade. Jag menar motsatsen.

Men, för dens skull anser jag inte att de missförhållanden som finns ska osynliggöras. Det hjälper inte de som behöver hjälp, oavsett hur starka människor de är i övrigt.

Min uppfattning och erfarenhet är att den svenska kvinnan inte är starkare än andra nationalitetes kvinnor.
Jag anser inte att kvinnors "styrka" går att generalisera utefter nationalitetsgränser. Kvinnor kan vara starka även om de lever i mkt förtryckande miljöer, och svaga även om de lever i mer kvinnovänliga miljöer. Det handlar om individer.

2005-10-04 @ 16:56:01
Postat av: Lackner

Ja, jag förstår vad du menar när du syftar på media. Då förstår jag fullt ut vad du menar. Jag fick bara inte den uppfattningen först.

2005-10-05 @ 00:21:41
Postat av: sidekick

Internet är tricky, sen skriver jag ironiserande, sarkastiskt, humoristiskt ( min humor) och provocerande för att väcka debatt och röra runt lite i sånt som "vi" uppfattar som alltför stabilt, objektivt och låst. Världen är inte stabil, objektiv eller låst. Men kul att det reddes ut lite.

2005-10-05 @ 00:32:41
Postat av: Mocca

Jag håller med om att det garanterat hade blivit andra rubriker om en invandrartjej/kvinna hade utsatts för samma sak. Det hela handlar om nyhetsvärdering. Men antagligen är den här händelsen ngt. som gått media förbi, när det väl hände, och nu har antagligen domen kommit, och det resulterade i en, ändock relativt liten artikel.

Föräldrar med ett sådant beetende är idioter oavsett nationalitet, och jag håller med om att straffen blev förvånsvärt lågt. MEN jag är ganska övertygad om att en en "kurdisk far gjort samma sak mot sin dotter" hade straffpåföljden varit samma som det blev nu. Eftersom attt lagrummet inte bryr sig om vem de dömer. Lagarna/paragraferna är knappast skrivna så att de skiljer på hudfärg eller etnicitet!

Att tala om ett hedersvåls bland etniska svenskar anser jag är fel! FÖr det första:vad f_n är hedersvåld? Våld i hederns namn -för vad/för vem/mot vem?

Jag tror att ordet hedersvåld har kommit till Sverige med invandringen, och framför allt under senare år. Om jag tänker tillbaka 25-20 år i tiden så tror jag få, iaf i Sverige, hade hört talas om det.

Oavsett vad man väljer att kalla det, hedersvåld, kvinnoförtryck, eller kulturella skillnader -så är det fruktansvärt att finns män som förtrycker kvinnor -och som desutom har mage att påstå att de gör det i hederns namn

/Mocca

Postat av: sidekick

"Lagarna/paragraferna är knappast skrivna så att de skiljer på hudfärg eller etnicitet!" Nä det är de inte, men de som dömmer är påverkade av sina värderingar som inte alltid är jämställd, jämlika och orasistiska.


"Att tala om ett hedersvåls bland etniska svenskar anser jag är fel! FÖr det första:vad f_n är hedersvåld?"
Ja vad är skillnaden mellan hedersvåld och annat våld som i huvudsak drabbar kvinnor? Jag anser att gränsen är flytande. Jag har jämfört hedersmotiverat våld och svenska mäns våld; likheterna överväger skillnaderna, det finns ingen skarp gräns.
När en svensk man slår sin fru med motiveringen att hon är en hora, eller en svensk far slår sin dotter, med utgångspunkten på att hennes relation med en invandrare påverkar honom på något sätt, dvs att hon på nått sätt kränker hans svenska stolthet, hans svenska heder, så är skillnaden i stort sett enbart den att det handlar om var förövaren har för nationalitet.

"Jag tror att ordet hedersvåld har kommit till Sverige med invandringen, och framför allt under senare år."
Nä, hedersvåld har en historia i Sverige också. Jag vet personer som berättat hårresande saker om sina svenska farmödrar, vad de utsatts för, i hederns namn. Hedersbegreppet är inte modernt längre, och vill inte uppfattas som svenskt, men oavsett vad våldet och den underordning av kvinnor i Sverige kallas idag så lever liknande strukturer och värderingar kvar från förr.

2005-10-05 @ 23:47:49
Postat av: caheia

jävligt bra skrivet! artikeln är fruktansvärd och rasismen flödar starkt i en del kommentarer du har fått här. Poängen är ju att "svenskar" är kapabel till att begå sk "hedershandlingar".

Jag reagerade även på vad som för mej är självklart - att alla kvinnor som män har rätt att bestämma vilka de ska leva ihop med. att fadern och moder misshandlade henne anser jag är ett utslag för en förlegad familjebild som är patrialkalt styrd.

2005-10-06 @ 17:28:07
Postat av: Mocca

Jag vet att bakgrund spelar in, men lagrummet är inte skrivet i svart eller vitt. Det finns inte utrymme för att döma olika beoende på entnicitet på den som är åtalad. Det funkar inte så!Har själv jobbat på en tingsrätt (nämndekvinna)och lagen dömer alla lika. Det klart att det inte skulle funka att vid två likvärdiga brott, döma helt olika inom given straffskala, beroende på vem som är åtalad?

Visst finns det finns en historia här också, och jag vet att kvinnor under många århundrade användes som en handelsvara mellan män. Giftermålen styrdes av vinningen av att slå ihop företag, gårdar mm.

Men jag hävdar fortfarande att det inte finns ngn. utbredd(observera utbredd) hederskultur bland infödda svenskar idag. Jag gifter mig med vem jag vill, jag träffar vilken man jag vill och jag lever mitt liv som jag vill. Det klart att mina föräldrar har åsikter ibland om vem jag träffar osv. Men så mkt. mer än så är det inte med det.Hedersvåld är fortfarande ngt. som jag aldrig hörde talas om när jag växte upp, utan det har kommit nu på senare år.(kommit tillbaka?)

Men jag tycker att det är lite att skjuta över målet att dela upp våldet. VÅLD OCH KVINNOFÖRTRYCK är fruktansvärt -vem som än utöver det. Det som stör mig är fortfarande att en grupp kvinnor i dag, i Sverige, 2005 känner sig hotade av våld i "hedernsnamn" Vad är det för hedervärt med att förtrycka kvinnor? OAVSETT entnicitet.

Gillar den här bloggen. Den är viktig!
/M

2005-10-06 @ 20:31:00
URL: http://mocca.blogg.se
Postat av: sidekick

Tack :)

Om vi definierar hederskontroll på så sätt som det ofta definieras/används när det rör invandrare, så anser jag att hederstänket är ungefär lika utbrett bland svenskar som många andra nationaliteter.

Hederskontroll som att:
ens dotter inte bör/får gifta sig/bli tillsammans med annan nationalitet/religion/ras (invandrare).

Att detta beror på nationalitet/etnicitets stolthet (svensk stolthet, det är inte alltför ovanligt att folk säger att de är stolta svenskar), stolthet inför resten av släkten, inför resten av umgänget.

Att pga att det rör stolthet/heder inför resten av släkten/familjen/umgänget så kan flera familjemedlemmar/personer inblandas i kontrollen/våldet mot kvinnan/mannen som utsätts för hedersvåldet/kontrollen. Som i ex ovan, både far och mor. Och det finns fler ex på detta, svenska pojkvänner som mördat sin flickvän, fått hjälp av sina vänner att stycka henne och sprida ut likdelarna.

Jag har alltså inte samma erfarenhet eller upplevelse som du.

"Men jag tycker att det är lite att skjuta över målet att dela upp våldet."
Som jag beskrivit ovan finns stora likheter mellan olika former av kvinnoförtryck-våld, på ett sätt vill jag alltså inte dela upp det.
Men det finns också skillnader, bara att de inte är så låsta vid etnicitetsgränser som vi vill tro. Men för att kunna motarbeta olika former av våld är det viktigt att ha koll på också olikheterna. Det viktiga är dock att inte göra olikheterna till nått evigt, statiskt eller opåverkbart.

Nu vet jag inte om vi håller med varandra eller inte, kanske menar vi samma sak.

2005-10-06 @ 21:13:07
Postat av: Mocca

Jag tror att vi kan vara överrens om att vi inte är överrens. Antar att mkt. av det grundar sig i att vi har olika referensramar.

Men att dikussioner förs är bra, det kan leda till förändring:

Kommer fortsätta att följa den här bloggen!
/M

2005-10-06 @ 22:14:13
URL: http://mocca.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback