Negerhoran - svensk heder besudlad

En liten jämförelse:

När det talas om hedersrelaterat våld hos invandrare talas det också oftast extremt idyliserande om "svenskheten". Flickan vill få leva som "en svensk flicka", gör hon det blir hon hyllad av medierna - hon är lyckad, men får inte och straffas av familjen, som styrs av patriarkerna och kan dela ut ansvar och göra modern straffskyldig för flickans-pojkens "heder". Familjen, som vill vårda nån form av upplevd "genuin" kultur-religion vill inte att flickan ska beblanda sig med andra kulturer, en form av rasistisk sexism, hon får alltså inte umgås med svenska män hur som helst. Hon ska kontrolleras och har få rättigheter. MEN, om hon anpassar sig till familjens/faderns åsikter blir hon älskvärt behandlad. Från hora till madonna.

Den här svenskheten framställs som rättigheten att helt oproblematiskt som tjej kunna gå i kortkort, dricka sprit och umgås med olika pojkvänner.
Men, om vi då faktiskt tänker efter, ärligt, hur ser svenskheten ut i praktiken? KAN alla svenska flickor helt oproblematiskt gå i kortkort kjol, dricka sprit och umgås med flera olika killar?  Nej, svaret på det vet vi redan, det kan dom inte. De blir kallade horor, slampor, lösaktiga med mera. De blir bestraffade i rättsystemet, en riktigt "svensk" flicka kan tydligen inte bli våldtagen i många fall, enligt svenska respekterade domare. De får dålig status (=heder?) i det sociala samspelet emellan svenskar, alltså en kollektiv status, en heder knutet till samspelet i en grupp. Den individuella svenskheten framstår nu tydligt som en lögn. Vi som tjejer får vår status, precis som killar, i en hierarki, i en grupp, i ett kollektiv. OCH, likheterna med det som ofta inräknas som hederskultur, ja de ser vi finns där helt klart.

Som detta med den sexistiska rasismen, hur många tjejer skulle inte bli hotade av sin familj om de kom hem med en muslimsk man. Nä, den svenska familjen har fortfarande att säga till om vem och hur den svenska dottern bör umgås med, annars åker älgstudsaren fram, HON har inte rätt att välja fritt, har inte reell möjlighet att obestraffat umgås med vilka män hon vill.
I denna sexistiska rasism spelar de rasistiska och nazistiska organisationerna en stor roll. Sverigedemokraterna och andra grupperingars affischer varnar oss för "de farliga invandrarmännen" som kommer och våldtar "våra" flickor. Det de är emot är lika mycket att "våra flickor" ska beblanda sig med de "sämre kulturellt olika". Våra flickor ska kontrolleras, de ska inte få ha sex med invandrarmän. Då blir de negerhoror. De förlorar alltså status i den rasistiska och nazistiska grupperingen, hedern, skulle man kunna säga, och att det sker bestraffning, även våldsam därefter. Uppenbart. Men, om de anpassar sig, och väljer den enkla vägen, den som också innebär minst stigmatisering annars i samhället, att de anpassar sig efter vad den manliga rasistiska och nazistiska grupperingen anser hon ska göra, bli tillsammans med en svensk, blir hon upphöjd och älskvärt behandlad, oftast. Från hora till madonna.

Kommentarer
Postat av: Leif Sjöqvist

Jag förstår resonemanget och sympatiserar till viss del med det,men....

Jag tycker mig ändå se en massa förhållanden mellan "svenska" tjejer/kvinnor" som motsäger
ditt resonemang.
Lite selektion får det finnas i den strukturella
propagandan.
Vi har alltid haft grupper som nynassar och
Sverigedemokrater. De skall bekämpas men inte
överdrivas.
Det stora hotet är den tysta medelklassen.
Alltså den som lyssnar på ett mer "rumsrent"
budskap som Ny Demokrati.
Därför är det viktigare att kämpa att få de
stora kolosserna att agera.
Amnestidebatten är utmärkt.
Då flyttar man kolosserna åt rätt håll.

Postat av: sidekick

"Jag tycker mig ändå se en massa förhållanden mellan "svenska" tjejer/kvinnor" som motsäger
ditt resonemang."
Hur menar du? Ge ex, jag tror inte jag förstår riktigt vilka förhållanden mellan "svenska" tjejer du menar?

Sen är det väl inte strukturell propaganda, det är ett inlägg i debatten bara, det jag tycker saknas. :)

2005-12-01 @ 12:52:38
Postat av: Leif Sjöqvist

jag gör ingen negativ värdering i propaganda
här. Måhända slarvig formulering av mig.

Det här är svårt.
Varje gång jag skriver så kommer jag på en motsats.

Utan att veta är min grundtanke att det är lättare
för en "svensk" tjej/kvinna att ta ut gränserna än
vad det är för en invandrartjej.

Men å andra sidan kan det vara en schablon.

Jag tänker på trappan som Nabila gav uttryck för i
dokumentären om henne som gav:

1.Svensk man
2.Svensk kvinna
3.Invandrarman
4.Invandrarkvinna

2005-12-01 @ 15:41:09
Postat av: Henric

Underbart att någon lyckas dekonstruera en av våra populäraste myter. Den om hur fria våra svenska tjejer är jämfört med invandrartjejerna. Visst tror jag att det många ggr kan finnas en gradskillnad (och då långt ifrån alltid till "vår" fördel), men vi har ju föreställningen om att det snarare skulle röra sig om en artskillnad.

2005-12-14 @ 01:09:40
URL: http://henricgrubbstrom.blogg.se
Postat av: Skånsk Redneck

Det ni inom rödvinsvänstern inte fattar är att det finns en mur mellan det personliga och det politiska. Det innebär att man kan tolerera en massa saker man egentligen inte gillar.

Det innebär till exempel att jag kan propagera för drogliberalism, prostitution, Åke Greens rätt att hetsa, företagares rätt att diskriminera etc. Det innebär inte tvunget att jag gillar dessa saker, utan att jag är villig att tolerera dem. Och med tolerans menar jag i det här sammanhanget att jag inte initierar våld.

Det svenska samhället är långt i från liberalt, speciellt i narkotikafrågan, men det tolererar iaf en massa skumma beteenden (inklusive ditt exempel med den promiskuösa tjejen). Därmed inte sagt att man har någon rätt att kräva att folk skall tycka om en. Men man har i alla fall rätten att inte bli utsatt för våld. Försök leva som du vill i ett islamofascistiskt land...

2005-12-14 @ 09:47:47
URL: http://skanskredneck.blogspot.com
Postat av: sidekick

Försök att leva som du vill i vilket fascistisk land som helst, Nazityskland eller felutövad statsreligion, ingen större skillnad.

Och nej, Sverige tolererar inte alls den promiskuösa tjejen i väldigt många situationer, BÅDE individuella OCH kollektiva. Det har alltför många tjejer i Sverige fått erfara. Kanske dags att börja lyssna på dem?
Jag är en av dem till exempel.

2005-12-14 @ 19:41:11
Postat av: sidekick

Henric: o tack va snällt. Jag gör det med glädje och jag gör det genom att jag läst och snackat med de invandrartjejer där kunskapen om detta redan finns på olika sätt. Men "de" har ju sällan så mycket att säga till om i samhället vårt eller möjlighet att skapa de stora myterna. Men ja blev glad av att du säger så. :)

2005-12-14 @ 19:52:17
Postat av: svensk invandrartjej

Vilken intressant sida du har måste jag säga. Kul att läsa om sådant här och veta
precis vad du pratar om. Titta gärna in på min blogg "svenska invandrartjejer" som jag startat nyligen/ mvh Svensk invandrartjej

2008-04-06 @ 11:40:15
URL: http://svenskainvandrartjejer.bloggsidan.se
Postat av: Svensk invandrartjej

Vilken intressant sida du har måste jag säga. Kul att läsa om sådant här och veta
precis vad du pratar om. Titta gärna in på min blogg "svenska invandrartjejer" som jag startat nyligen/ mvh Svensk invandrartjej

2008-04-06 @ 11:42:49
Postat av: sidekick

Svensk invandrartjej: Alltid kul att höra att det finns fler där ute, men din länk funkar inte tyvärr, verkar intressant att länka till så fixa gärna :)

2008-04-11 @ 14:19:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback