Sisters and Bitches

I väst har bitchen hyllats ett tag nu också av feminister. Så jag tycker det är lite skönt när Ugly Betty - America Ferrera säger ifrån. Formar Västlig kultur kvinnor att vara elaka emellan?

Många vill ju föreställa sig att konvertera till en religion, och speciellt islam, innebär en förlust för kvinnor. Dock kan jag tycka det är underligt att man inte ens reflekterar över att majoriteten av konvertiterna faktiskt är kvinnor. Tror man att kvinnor är dummare och automatiskt gör sämre val än män? En helt rimlig tanke är ju också motsatsen, att det kan finnas något inom islam/muslimska relationer som gör kvinnor vänligare och systerligare mot varandra, en systerligare feministiskare relation? Konvertiten Yasmines upplevelse appropå en krönika av Cissi Wallin är just att: 

"Baktaleri, skvaller, avundsjuka osv, hör inte hemma inom islam (jag tror faktiskt inte hos någon religion) och det är betydligt mindre av alla dessa egenskaper jag möter hos praktiserande, religiösa kvinnor."

Det var ju några år sedan systerskap var hett i feministkretsar. Kanske möter kvinnliga konvertiter inte i första hand ett hårt patriarkat, så som Väst vill föreställa sig muslimska relationer, utan framförallt en varm systerlig gemenskap?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback