Del 2 Lite till om slöjans olika betydelser och debatten.

Grottis har skrivit om några av dessa, vilket är värt att kolla upp. Slöjan kan vara en markör gentemot överklassen. Den kan ha en ekonomisk funktion eftersom det ju kan vara praktiskt och billigt att dra på sig en slöja istället för att köpa tre nya kappor varje säsong. Med all denna kunskap om slöjans olika betydelser och historia, så inser man också hur dumt det skulle vara att förbjuda slöjan, som ju är ett återkommande förslag på universallösning på ojämställdhet mellan kvinnor och män, effekten blir ofta den motsatta och kvinnors liv begränsas (vilket gör mig riktigt förbannad). Men jag tänkte i alla fall snacka lite om de som anser att detta vore det enda rätta eller nått i den vägen, lite annat sätt att se på saken än i mitt förra inlägg. 

Bara som ett litet exempel, samhällsdebattören Haideh Daragahi, som är med i Kvinnors Nätverk och har invandrat från ett muslimskt styrt samhälle. För henne är slöjan en symbol för mannens äganderätt av kvinnan. Hon ser den som en del i ett kvinnoförtryck som också yttrar sig i tvångsgifte och hedersmord och menar att varje kvinna som frivilligt bär slöja har internaliserat bilden av sig själv som en sexuell vara. Kvinnoförtryck, i form av exempelvis slöjan, tillåts eftersom det drabbar "De andras" kvinnor, och detta är i sig en rasistisk diskriminering. Daragahi hävdar att svenska staten diskriminerar utländska och muslimska kvinnor: ?under sken av att vara i deras eget intresse. Men denna form av `multikulturalism` är i invandrarnas intresse enbart om de definieras av sina mest bakåtsträvande element.? [1] Å ena sidan kan man då hävda att det kanske är dessa kritiker som gör enbart de mest bakåtsträvande tolkningarna av olika former av kulturell praktik (å andra sidan så har den här kritiken tyvärr visst fog, som jag tidigare skrivit en del om här)

Slöjdebatten har av vissa auktoriteter på området avfärdats som rasistisk snarare än feministisk (och visst har debatten också ofta varit det). Och rasistiska alibin är ju numera standardarsenal hos de högerextrema och inåt mitten, vilket Daragahi och liknande skulle kunna uppfattas som men, jag menar ändå att det finns en poäng i att inte avfärda kritiken alltför lättvindigt, för att den såklart är en reaktion på vissa patriarkala synsätt på slöjan, visserligen tyvärr ofta formulerade på väl generaliserande vis, men min tanke är att kanske en mångfald synsätt i debatten rätt återgivna och positionerade motverkar kulturrasismen.

 Kulturrasism framställer "de andras" kultur väldigt förenklat utan politiska konflikter och inre motsättningar och likställer den med dess mest "negativa" uttryck (såsom de uppfattas), den berövas sin komplexitet, intellektualitet och utvecklingspotential (frågar du tex. en Svensk vad svensk kultur är har han svårt att svara eftersom dennas hjärnprojektion genast fylls av så många olika intryck av det den upplevt av Sverige, men denna kan ändå lätt uttala sig om "arabernas" kultur utan att någonsin ens ha vistats i ett arabiskt land). Hur banalt det än kan verka så är det fortfarande en nyhet för många att en kritisk diskussion och ifrågasättande inte bara sker i "vår" kulturtradition, så det är lika bra att skriva det igen, om och om igen.  

Väst har orättfärdigt tenderat att göra muslimska feminister till anhängare av Västs humanism och feministiska värderingar, som om alla positivt laddade idéers vagga finns i Väst, något som försvårat för kvinnokämparna i de länder de verkat i. Debatten om slöjans betydelser har sedan länge funnits emellan muslimer, muslimska och islamiska feminister - om slöjan innebär kvinnoförtryck eller inte, och vilket religiöst stöd som finns eller om det snarare handlar om sammanblandning med traditioner etc. Därför måste man vara försiktig att också ställa de som ifrågasätter olika former av slöjanvändande och vill ha en kritisk diskussion, som hävdar att slöjan också är en feministisk fråga, utanför "sin" kultur och mena att de måste vara någon form av drabanter åt rasistiska ideologier i Väst. Motstånd mot slöjan måste alltså inte komma från islamofobin eller Väst, åsikter och synsätt liknande Daragahis kan alltså vara inspirerade och härstamma från olika muslimska och islamistiska feministiska rörelser och diskurser. 

Det hela kompliceras av att det återigen handlar om vem som har rätten att positionera men hursomhelst, kanske är inte positioneringen så enkel som den vid en första anblick kan verka och ett mer dynamiskt synsätt på "islamofobin" kanske är värt risken i syfte att i längden också motverka densamma? Med en mångfald synsätt på slöjan där det synliggörs att diskussionen pågår inom flera samhällen och kulturer, så kommer förhoppningsvis också stelbenta kulturella gränsdragningar lättare ifrågasättas. 

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Annars tänkte jag förklara varför det varit så tyst här och det beror delvis på att jag inte har bredband längre, istället bor jag för tillfället på landet i någon form av meditativ hemmafrutillvaro, kollar på snödroppar, studerar könsrollerna hos hönsen (där återstår stora revolutioner), har uppringt dyrt Internet osv. och väntar på bättre dagar. Ska ändå försöka posta lite då och då. Hoppas ni haft en bra och givande Internationella kvinnodagen!


Dagens pepplåt      Drowsy - Fight Back


[1] DN Debatt, tisdagen 21 januari 2003

Kommentarer
Postat av: Anonym

Låt en person välja själv om han eller hon vill ha slöja eller inte slöja. Så länge det går att identifiera person vid nödvändighet, såsom i skolor, arbetsplatser mm. Så det inte överutnyttjar Sverige. De som kommit hit ska uppskatta hur vi har det. Turister som kommer utomlands måste anpassa sig, så gäller här med. Låt dem som vill ha det oxå ha det i privatlivet.

2007-03-09 @ 22:48:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback