Tanya Donelly

Det här är om Tanya Donelly, hon är en av 90-talets bortglömda kvinnor, alla minns Curt, alla minns Morrisey, hon är stjärnan ingen minns. Hon spelade i sitt egna band Belly. Hon spelade i The Breeders med Kim Deal från The Pixies, samtidigt som hon lira lite guitarr med Kristin Hirsh i Throwing Muses som hon startat bandet med 1981. Kristin Hirsh är föresten hennes styvsyster sedan Tanyas pappa och Kristins mamma blev ihop. Senare gick Tanya solo och spelar så än och är minst lika bra nu.
 Okej hang-up, ju mer jag tänker på det, blir jag förbannad. Jämför med Nirvana, bildades först 1988,  eller med samtida Smiths 1982-1987, eller  mansdominerade The Pixies 1985 -1993-, det är minst lika bra. Varje musikepok bör rymma mer än tre-fyra kända manliga fixstjärnor/mansband. Tanya Donelly och Kristin Hirshs öden spökar, grungens förmödrar, dom borde blivit så mycket större. Hade dom sett ut som Deborah HarryBlondie eller Nico kanske historien hade sett annorlunda ut.  Visst, Morrisey och Cobain var stiliga, men alldagliga The pixies-medlemmarna Black Francis, Dave Lovering och Joey Santiago lyckades ändå. Ska man behöva vara Marilyn Monroe* för att bli ihågkommen? 

*scrolla till den 12/11


Kommentarer
Postat av: ilse-marie

Tack för kommentaren på min blogg. Kul att du gillar den. Har precis flyttat bloggen från AB, och förutom från gamla AB vänner har jag annars bara fått kommentarer av galna nyliberaler sen flytten. Trodde knappt det fanns några andra här ute i stora världen.
Tycker din blogg verkar intressant den också, hit kommer jag fler gånger! Ha det bäst!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback