Islamism och demokrati

Har de senaste tiden fört en hopplös diskussion på alliansbloggar där man just älskar att hata "islamism" och misstänkliggöra muslimer. Där har jag försökt argumentera för att islamismen som begrepp används felaktigt, genom att den just likställts med islamisk fundamentalism och dessutom som uteslutande militant och extremistisk, jag har alltså efterfrågat nyansering och problematisering av begreppet samt också av fenomenet som sådant. Men lärdom, det är för mycket begärt. En sökning på Wikipedia ger dock stöd för det jag hela tiden argumenterat för och vetat att jag har haft rätt i:

"Islamism, förstått som politisk islam, är en bred politisk rörelse med olika förgreningar. Det gemensamma målet är att politiken ska bygga på de religiösa skrifterna, en islamisk värdegrund. De som anses vara islamister använder inte begreppet om sig själv eller andra som delar deras uppfattningar.

Inom den islamistiska rörelsen finns såväl moderata demokratiska partier som extremistiska militanta grupper. Termen islamism blandas ofta ihop med islamisk fundamentalism."

Bland annat gjorde jag en liknelse med kristdemokraterna som vare sig vad de säger eller inte bygger på en tolkning av vad en kristen värdegrund står för, där jag jämförde med "islamdemokraterna" en motsvarande islamism. Jag misstänker dock att dessa högerns män skulle ha svårare att förlika sig med tanken att samarbeta med islamdemokrater..

I helgen samtalade jag så med en anarkist från Palestina som gav mig det spännande boktipset "Bin Laden i våra hjärtan" av religionshistorikern Mattias Gardell. När jag tidigare inatt råkade stöta på denna intervju kunde jag konstatera att Mattias Gardell rätt exakt beskriver min ståndpunkt i frågan, och det jag hela tiden hävdat i den islamofobiskt präglade debatten med högern..
 Lyssna! 
Sällan man får ta del av en så nyanserad och humaniserad bild av muslimer och islam. Bland annat är det intressant att konstatera att islamismen som politisk rörelse uppkom som protest och motstånd mot kolonialmakterna som ockuperade och våldförde sig på befolkningen, det är alltså här islamismens historiska kritik av Väst har sitt urspung. Mattias Gardell förklarar på ett föredömligt sätt hur  islam därför har kommit att förknippas med, symbolisera och innebära en politisk strävan och frihetskamp för många muslimer.

Och precis som Blixten konstaterar jag att det är SKÖNT att ha RÄTT.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kolla också in grottis som skriver insiktsfullt om religion och islam.


Kommentarer
Postat av: Judith

Mycket synd att islamismen har kommit att bli nåt helt annat idag.

2007-01-22 @ 09:03:07
Postat av: Judith

Händer inte så mycket med Gardell UR länken.
/judith

2007-01-22 @ 09:06:08
Postat av: kamikaze

Sidekick: tack för info och snygg argumentation!

Judith: läs texten igen, jag tror sidekick snarare menar "Mycket synd att islamismen görs till representant för nåt helt annat än den är"

Postat av: sidekick

Judith: Ja det är synd att begreppet används så demoniserande fel i debatten idag, om det är det du menar.
Om du syftar på fenomenet, har den verkligen blivit någon annat? För vem? Kan man ens skriva så om ett begrepp som betecknar mångfald?

Länken funkar för mig...?

Kámikaze:tackar. :)

2007-01-22 @ 17:43:31
Postat av: Miss Perfect

Jag kan mycket väl förstå att islamismen uppkom i direkt samband med protester. Islamismen har alltid varit våldsam och är inte så robust att den kan därmed inte hantera alla dimensioner i världen, med andra ord, den passar inte in i ett jämlikt samhälle. I koranen står det att kvinnan ska underhålla och stödja mannen. När hon har mens så passar det inte att hon går in i moskén utan hon får be utanför. Fy vilken hemsk tanke. En kvinna har universum i sin mage och jag tycker att hon hedras EXTRA mycket under denna period för att hon står ut!!

Jag läste oxå att dina liknelser mellan svenska unga tjejer och invandrartjejer. Du har helt fel i det du skriver. Om en svensk ung tjej inte håller med familjens resonemang, som exempel, så kan hon ses som självständig och duktig på att ta egna initiativ. Hon blir inte verbalt nerslagen och kontrollerad. Det är ok att hon går till stan och söker jobb mm. I USA flyttar många tonåringar iväg till college för att studera. Det skulle inte fungera i muslimska länder... Du har redan en färgad syn.

Annars tycker jag att du är oerhört verbal i ditt sätt att skriva.

Tjoodehoo!!

2007-01-22 @ 23:12:07
Postat av: sidekick

I Koranen står en massa saker. Vissa delar och citat säger emot varandra. Alla gör inte Din tolkning.

Förstår du hur du försvårar för alla svenska tjejer som behöver stöd -alla som inte passar in i din drömbild. Jag vet tjejer som blivit både fysiskt och verbalt nedslagna av sina svenska fäder eller av deras dito vänner, kontrollerade, våldtagna. En tjej när jag växte upp berättade för mig att hon inte kunde sitta på en vecka för att hennes svenska helyllepappa slog henne. Finns inte hon? Det kan man ju säga till henne om hon skulle söka på en kvinnojour, "DU finns inte så vi kan inte hjälpa dig. I sverige är vi ju jämställda, här slår vi inte våra barn, här våldtar vi inte våra döttrar, här är himmelriket på jorden. DU finns INTE."

Nej du, helt ärligt så vet du inte ett skit vad som händer i andra svenska hem än ditt eget, för privatlivet det håller man för sig själv i Sverige och man vill INTE veta, DU vill inte veta.

Du har en uppenbart svartvit världsbild. Och framförallt, du har FEL.

2007-01-22 @ 23:54:02
Postat av: charlotte

Det är väl klart att det finns olika typer av islamism. Och självklart handlar islamism om den västerländska kolonialismens förtryck (vilket inte måste innebära att det är något positivt i sig, det är inte allt som är protest som är bra - nazismen var i mycket en protest mot segrarna av första världskriget). Men vad har islamism, hur moderat den än må vara, egentligen att erbjuda kvinnor? Jag kan inte få nåt ut av länken till Gardellintervjun, det funkar inte i min dator. Jag är nyfiken på vad han har att säga om kvinnor och islamism.
Tycker det finns en rätt beklaglig beredskap att romantisera tredje-världen-proteströrelser inom vänstern. Tänker på det stöd vissa gav till Hizbollah under Libanonkriget. Det finns nog en exotism i det också. Inte fan finns det någon sympati för kristna politiska rörelser inom västvänstern, och bra är väl det - men islam är främmande och framstår kanske som mer spännande och revolutionärt än våra dammiga kyrkor.

2007-01-23 @ 01:00:31
URL: http://kamfertext.blogspot.com/
Postat av: ilse-marie

Fick precis syn på en kommentar i min blogg från en "Grottis" http://grottis.blogspot.com/index.html
han skriver bl.a. om islam på ett intressant sätt.
När det gäller religiös fanatism så är väl en av de största terroristerna - Bush - inspirerad av en helt annan religion, kristendomen. Grottis tar b.l.a. upp Bush citat där han säger sig ha Gud på sin sida o likn. Att uttnyttja religionen för att rättfärdiga terror och våld är ingenting som enbart muslimer har gjort genom historien.

2007-01-23 @ 11:37:53
URL: http://ilsemarie.wordpress.com/
Postat av: sidekick

Charlotte: Vad har världen att erbjuda kvinnan? Det finns kvinnor engagerade inom islamismen, något måste den erbjuda dom. Vad exakt vet jag inte utan är intresserad av att fördjupa mig i, för jag tror det säger nått om ickereligiösa kvinnorörelser också. På platser där islamismen är det vanliga och normala är det inom detta sammanhang kvinnor måste skapa sig sina villkor och möjligheter. Jag tror inte alla ser islamismen som problemet utan männens dominans som de inte likställer med islamism.

Hur det är med den där nedrans länken förstår jag inte, men om jag lägger länken som sådan härdå? Värt ett försök:

http://www3.ur.se/samtalmed/templates/ProgramPage____13310.aspx

Ilsemarie: jätteintressant tips Tack! Lägger genast till på länklistan.

2007-01-23 @ 14:53:29
Postat av: Miss Perfect

Du håller inte fokus på kommentaren alls, du flög iväg på en matta och förlorades.

Jag diskuterade delvis skillnader i uppfostran. Och din kommentar fokuserar på att jag har fel för att du känner en svensk tjej som har råkat illa ut. Du generaliserar utifrån 1 exempel som du känner till. Jag tycker inte att man ska dissa någon som råkar illa ut. Vad jag menar är att svenska tjejer absolut har mycket mer frihet än utländska. Jag är 31 år och har många vänner, både svenska och troende muslimska. Jag har 2 tjejkompisar som är från Iran, de känner inte varandra, båda dem har tyvärr blivit utsatt för piskrapp pga av att de inte bar slöja för att de har blivit så van vid friheten i Sverige. En av dem håller fortfarande på att betala av en skuld till Iran för nåt liknande. Så har vi inte här i underbara Sverige.

Jag har varit ihop med en svensk kille i 4 år och en muslimsk (inte troende) i 4 år. Men hans sätt att resonera, för oavsett om han är troende eller inte, så har han ändå inflytande från sin familj. Jag var även i hans hemland länge och hälsade på hela familjen, jag såg hur hans 7 bröder och deras fruar hade det. Det är en stor skillnad gentemot hur det är i Sverige. Om en svensk ung tjej gör något som familjen inte gillar så kommer inte alla kusiner, farbröder mm och stoppar henne. Det är upp till hennes föräldrar att agera. Och nej, det finns inga perfekta hem. Men DET ÄR skillnad mellan olika familjer, beroende på kultur och religion.

Ja, i Koranen står det en massa HEMSKA saker. Jag plockade bara ett par exempel ut Koranen. Som tur är så har jag införskaffat 2 universitetsexamen, varav ett är fil.kand. i Statsvetenskap. Jag är oerhört fascinerad av olika kulturer och styrsystem och för Iran exempelvis så är det 7 visa män som ständigt sitter och tolkar koranen. Bland annat innebär det att de även tolkar de exempel som jag nämnde tidigare. Det kommer du aldrig ifrån.

Bara för att du känt en tjej som blivit gravt våldtagen av sin far så betyder det inte att alla svenska tjejer inte kan sitta ner. SKÄRPNING!

Du måste vilja förstå min resonemang. Jag blir förbannad när du jämför ett hem styrt av skit-koranen med ett hem utan islamsk påverkan. Såklart att det finns dåliga svenska, danska, turkiska hem MEN skillnaden är i grund och botten hur den gemensamma familjen förhåller sig.

Jag vet ingen svensk tjej som blivit dödad pga att hon har valt en utländsk pojkvän! Och är det så att man inte trivs här och man hellre vill bo i sitt egna land, så finns det ingenting som hindrar och nu Sverige är så otroligt dåligt?

2007-01-23 @ 15:06:50
Postat av: sidekick

"Miss Perfect" om du nu är en kvinna..

Ditt senaste inlägg tillförde inte nått och var mest en generalisering utifrån att du varit ihop med EN pojkvän.

Ärligt talat har jag lust att ta bort ditt inlägg för det bara är sådan generaliserande smörja som man stöter på överallt annars, kanske gör jag det också, har inte tålamod i dessa dagar. Fortsätter du nonchalera och göra dig lustig över den misshandel tjejer möter i Sverige så kommer det ske definitivt.
Och du kan definitivt skippa spydiga kommentarer, det här är MIN blogg, JAG bestämmer när det är dags för skärpning och det är du som skärper dig och chillar lite.

I hela inlägget står inget nytt, du upprepar gammal hjärntvätt, så ja jag förstår rätt väl vad du menar, det är en rätt trött upprepning, och den där Iran-Sverige-polära argumentationen börjar verkligen bli tröttsam som inte syftar till något annat än att osynliggöra mäns våld mot kvinnor i Sverige. Angående utbildning så är inte utbildning för kvinnor förbjuden i Iran. Iran har fler kvinnliga universitetstuderande än ett antal västländer, men i din polariserade enkelspåriga världsbild är sådant utan betydelse, syftet är då inte att lära sig eller förstå.

Ja för att sammanfatta, det enda någorlunda vettiga var det du skrev om att:

"skillnaden är i grund och botten hur den gemensamma familjen förhåller sig."

2007-01-23 @ 15:43:01
Postat av: Mikaela

det här är så sant! Så otroligt hemskt och så otroligt sant. Folk är så dumma i huvudet. Och visst är det alldeles underbart att ha rätt! =)

2007-01-23 @ 17:33:07
Postat av: Miss Perfect

1. jag skrev inte att jag hade haft 1 pojkvän.
2. jag har själv råkat ut för hedersrelaterat våld, och än idag kan det ibland fortsätta, så jag vet vad jag pratar om.
3. du har ingen red världssyn. du har helt enkelt bestämt dig för att alla länder är skit.
4. när jag tog exempel så är det du som generaliserar, för att underlätta ditt resonemang mot mig. argumentera för exemplen istället.
5. det ÄR skillnad mellan kulturer. är du för trångsynt eller för kontrollerad hemifrån?

2007-01-23 @ 17:44:20
Postat av: sidekick

Miss Perfect
1. Nä men det skrev jag inte heller att du haft, bara en. Däremot baserade du till största del din argumentation utifrån EN pojkvän och dennes familj. Som du upplevde den.
2. Jag har kanske råkat ut för svenska mäns våld, så jag vet vad jag pratar om.
3. ????????????????? Jag säger inte att alla länder är skit, jag säger att det finns kvinnoförtryck i alla länder.
4. Vadå ska jag argumentera emot att någon tjej blev piskad? Varför skulle jag vilja göra det? Jag litar på att det hänt, du kanske skulle sätta samma tilltro till att sådant och liknande kan hända i Sverige också i svenska sammanhang. Fast det mycket ogärna är något man talar om.
5. Det finns skillnader mellan kulturer, men inte de absoluta och ensidiga skillnader som du tycks propagera för.
Det är också skillnader inom kulturer. Det är många likheter mellan kulturer, könsmaktsordningen är en sådan likhet, men dess uttryck varierar beroende på miljön och förutsättningarna. Det finns andra saker som är viktigare än kultur i vissa sammanhang, klass, kön, politisk tillhörighet, sexualitet etc.

Om jag är kontrollerad hemifrån är det i motsatt riktning mot vad som skrivs på den här bloggen.

2007-01-23 @ 18:55:34
Postat av: Samuel

Mattias Gardell verkar vara en ytterst kunnig person.

Men det är väl alltid så när rädsla och okunnighet ersätter kunskap och erfarenhet: då fylls tomrummet med fördomar och antaganden...beklagligt och farligt (i längden)!

2007-01-23 @ 23:33:55
URL: http://detmorkahotet.blogspot.com/
Postat av: Grottis

Mattias Gardell är en ytterst kunnig person; det var därför som han fick en professur i religionhistoria vid Uppsala universitet i höstas.

När det gäller begreppet "islamism", så finns det ingen anledning att jag upp sig. Det indikerar bara en rörelse som vill låta islam influera politiken, en påverkansrelation som kan se ut på mycket olika sätt, alltifrån en vag önskan om att politiken och lagstiftningen skall präglas av någon diffus islamisk anda till en tillämpning av sharia i någon mån (ingen muslismsk stat har någonsin tillämpat sharia fullt ut). Sharia är i sin tur inte heller ett entydigt begrepp. Det är INTE liktydigt med att man har ett rättsystem med drakoniska straff som handavhuggning och liknande, för det finns andra tolkningar av sharia som saknar brutala strafformer. Egentligen betyder "sharia" bara "Guds lag", ungefär som Torah utgör Guds lag för judarna.

Läs gärna mer om islam på min blogg! :-)

2007-01-24 @ 01:14:01
URL: http://grottis.blogspot.com/
Postat av: Red Metal

Mattias Gardell är grym som fan!

Men iallafall, det är väl det klassiska alla "dom" är likadana och alla "vi" är individer som spökar hos de lite dummare som bloggar mycket. Sen att alliansasen tycker att det är odemokratiskt kan man ju skita i, jag vill iallafall inte ha deras demokrati så det är ju inte ett argument som riktigt biter.

Rent generellt tycker jag iofs det är meningslöst att diskutera med borgarpacket, särskilt så här opersonligt som det blir på internetforum.

(och den som klagar på att jag gör borgare till "dom" kan dra år helvete).

2007-01-24 @ 22:44:48
URL: http://seeyouinhell.wordpress.com
Postat av: Charlotte

Nä, det går inte att se samtalet med Gardell i min lilla dator - får läsa boken vid tillfälle. Men jag tycker fortfarande att du gör det lite lätt för dig i de här diskussionerna. Jag blir också väldigt illa berörd av den typ av hatisk retorik som "miss perfect" kör med, men tycker å andra sidan att man som feminist måste vara oerhört skeptisk till alla islamistiska rörelser med tanke på situationen för kvinnor i länder där islam har stort inflytande. Det finns feministiska muslimer liksom feministiska kristna och t o m feministiska katoliker; dessa tenderar dock vad jag vet vilja skilja mellan kyrka och stat. De stora monoteistiska religionerna har en ingrodd och stark patriarkalisk tradition som inte kommer att ge vika på länge än, och som med få undantag gör dem icke-progressiva i politiska sammanhang. Det är för mig endast "försvarbart" el begripligt i en situation där det verkligen inte finns något annat val att kvinnor engagerar sig i islamistiska rörelser. Ibland kan dessa kvinnor göra stor skada mot andra kvinnor - som i Pakistan t ex, där det finns kvinnliga islamister som försvarar sedvänjan att bestraffa kvinnor som blivit våldtagna.
Att det inte finns total jämställdhet någonstans i världen förändrar inte det faktum att förtryckets storlek, inte bara dess sätt att uttrycka sig, varierar kraftigt mellan olika länder. För en enskild kvinna som blir misshandlad är det kanske ingen skillnad mellan att befinna sig i Sverige och i Saudiarabien, men för den sammanlagda gruppen kvinnor är det oerhört stor skillnad. På samma sätt som det är en milsvid skillnad på om en kvinna riskerar att bli piskad p g a klädsel av FÖRETRÄDARE FÖR STATEN (sedlighetspolis) eller om hon är utsatt för en misshandel som inte är sanktionerad av staten (du må vara trött på jämförelsen Iran-Sverige, men jag tycker den är högst relevant).

2007-01-25 @ 08:25:32
URL: http://kamfertext.blogspot.com/
Postat av: sidekick

angående att du itne hade någonstans att ta vägen när du var i ett land där du inte kände så många och inte visste var andra utsatta kvinnor tar vägen, är det inte det som är grejen rätt mycket, att du 1) inte hade kunskapen om var du kunde ta vägen 2) in hade lika många vänner och släkt där som här att ta vägen till, för det är troligen så många kvinnor gör där istället för att gå till baren, det handlade kanske alltså lika mycket om att du var okunnig utlänning i landet...?

2007-01-25 @ 21:36:06
Postat av: judith

Miss Perfect. Har du läst vad det står i Toran? Bibeln?

2007-01-30 @ 13:53:03
Postat av: Grottis

Judith: Din kommentar fick mig att fundera över om det finns någon politisk eller social vision nedlagd i Bibelns Nya testamente (den del som de liberalteologiskt kristna bara vill kännas vid nuförtiden). Fungeringarna utmynnade i ett jakande svar, som blev till en bloggpost:
http://grottis.blogspot.com/2007/02/kristendomens-urkommunism.html

Den samhällsordning som går att utläsa ur Apostlagärningarna är ett slags urkommunism. Den talas det tyst om bland amerikanska högerkristna och europeiska kristdemokrater. Skada det, därför att det vore ett nyttigt korrektiv till högerpolitiken.

Dock finns det andra delar av Nya testamentet som pekar i mer konservativ riktning.

2007-02-03 @ 11:43:53
URL: http://grottis.blogspot.com/
Postat av: sidekick

grottis: gillar din granskning av "kristendomen".. som ju slipper så lätt undan annars när allt fokus riktas mot extremistfundamentalistterrorist islamisterna :) rekommenderas..

2007-02-04 @ 14:36:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback