bloggutmaning III

Den trevlige farbrorn Björn har bloggutmanat mig med frågor som kommer från Sigge Eklund från början. Det är inte riktigt Syrran-standard på det hela, men jag ger inte upp för det!

1. Hur länge har du bloggat? Sharazad since 02-09-2005  (men först idag lärde jag mig länka snyggt.. skönt att man kan briljera ibland.)

2. Hur såg din bild av bloggar och bloggare ut en månad innan du själv började blogga? inte trodde jag eliten hängde här i alla fall, vilket ju visade sig vara fallet.. kanske ett påfund som skulle vara övergående

3. Vilken var den första blogg du förälskade dig i?
Det var nog Xiomaras.. som ju inte finns längre..

4. Hur känner du inför dina första blogginlägg, när du såhär i efterhand läser dem? Att jag ändå hade koll på vartåt det skulle leda.. var nog lite mer glöd förr, EvaEmma och Abba-Björn-utbrotten är fina minnen, det känns som att bloggen åldrats och blivit mer förnuftig

5. Hur många bloggar återvänder du till regelbundet som läsare? nog 15 st

6. Av de bloggar du läser, hur många procent är dagboksbloggar och hur många är ämnesbloggar (t ex teknikbloggar, modebloggar, politiska bloggar)? mest politik, kanske 80% .. även om jag finner de flesta kvinnobloggar, utom de allra mest renodlade modebloggarna, som mer eller mindre politiska i de ämnen de tar upp

7. Nämn en bloggare (obs: länka) som verkar väldigt olik dig, vars blogg du tycker om. Jag håller inte med Mia i alla hennes åsikter, även om hennes feministiska insikter och kommentarer är bra, men hon är intressant

8. Nämn en bloggare (obs: länka) som verkar väldigt lik dig, vars blogg du tycker om. politisk är det ju lätt att hitta en del, det är ju bara att följa länkarna.. personligt vet jag inte eftersom jag inte känner dem.

9. Vad tycker dina närmaste om att du bloggar? de är inte så insatta de flesta, men annars bra

10. Tycker folk som känner dig att du är dig själv i din blogg? har inte frågat.. tror inte åsikterna är någon nyhet i alla fall :)

11. Har du hittat en fungerande gräns för hur privat du vill vara i din blogg, eller tänjs den gränsen hela tiden? Njae.. den tänjs, det beror på, allt går inte diskutera på ett opersonligt plan, men jag har några gränser som jag kommer självcensurerar efter i alla fall, men som man kan ana ändå

12. Nämn några saker som du aldrig bloggar om, och varför. Något motsägelsefull fråga. Men lite taktiska val av ämnen har jag nog.. vet att det läser en del knäppa individer här som gör att jag inte kan skriva helt anonymt heller.

13. I vilken utsträckning bloggar du för att få bekräftelse, tror du? vem gillar inte bekräftelse.. men annars är en stor drivkraft att jag vill hjärntvätta världen.

14. Tror du att man kan lära känna en person genom att läsa hennes/hans blogg? säkert.

15. Har du träffat folk IRL (in real life) efter att ha fått kontakt med dem via bloggen? I sådana fall: Var de som du trodde att de skulle vara, eller blev du förvånad? japp någon gång. Jag trodde de skulle vara mycket längre.  :)

16. Tror du att det kan vara skadligt för vissa personer att blogga? ja, tror inte alla kan hantera gränsdragningar och tänker sig inte för hur det man skriver kan komma att användas.  som en fp-politikerblogg som någon kopierade en text ifrån och skickade in det till lokaltidningen under hans namn, som han sedan ville ta avstånd ifrån men som ju blev lite svårt eftersom det faktiskt var kopierat från hans egen blogg.. om inte annat skadligt för omgivningen

17. Har du någonsin blivit sårad av någonting som skrivits till/om dig i kommentarer eller i andra bloggar? Och i sådana fall: Hur har du hanterat detta? klart man kan ta åt sig ibland.. men man bryr sig ändå inte så mycket, man vet att folk vågar balla ut mer på internet

18. Har du själv skrivit saker du ångrar i din egen eller andras bloggar? med ett hett temperament så händer det att jag kan skriva lite ogenomtänkta saker ibland, men oftast förtjänar dom det ändå..

19. Hur ser bloggandets nackdelar ut, för dig? det tar tid som jag borde satsat på karriären och studierna
20. Tror du att du fortfarande bloggar om två år? I sådana fall: Tror du att ditt bloggande har förändrats då? Ingen aning men så länge man känner att det finns en brist på det man själv vill få fram.. säkert har det förändrats

21. Tror du att bloggarna har (eller kommer att ha) någon inverkan på vår kultur, eller är de en grupp människor som mest påverkar varandra? se ovan om folkpartikel -berättelsen som ett ex . tror det är ett demokratiskt tillskott till samhället, vem som helst nästan kan göra sin röst hörd och spridd, kvinnor och minoriteter vågar uttrycka sig under skydd av anonymiteten, tror det påverkar mycket för förståelsen för dessa av sig själva och andra i samma situation. Medvetandehöjande helt enkelt, jag har i alla fall lärt mig mycket.

22. Avslutningsvis 1: Kan du sammanfatta kort vad ditt bloggskrivande har betytt för dig? en tvingar sig själv att lära sig nytt och kan få utlopp för en del frustration över sakernas tillstånd, sen är det kul ibland

23. Avslutningsvis 2: Kan du sammanfatta kort vad bloggläsandet har betytt för dig? fått mer kunskap, nya synsätt på världen, insikt i sådant som folk annars inte pratar så öppet om

24. Nämn 5 bloggare som du vill ska svara på enkäten.  kvinnset Blixten får den..

Kommentarer
Postat av: Björn

fint!

Postat av: Björn

farbror?? vadå farbror? släng dig i väggen... ;)

2007-01-09 @ 20:02:53
URL: http://bjohannesson.blogg.se
Postat av: Alexsandra

Intressant blogg!

Irland förresten. Jag tänker på öl, Westlife och kasst väder, men annars verkar det ju bra :)

2007-01-09 @ 21:46:39
URL: http://coquille.blogg.se/
Postat av: Mikaela

Nu har jag länkat till dig också vill jag meddela. Jag vill också meddela att jag gjorde den där jäkla bloggutmaningen och det tog skitlång tid och sedan blev hela inlägget raderat. Nu orkar jag inte göra om den. Men det är ju tanken som räknas. Eller gärningen i sig kanske.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback