Det är en risk man får ta

Så har det då hänt, de män som aldrig annars engagerat sig feministiskt visar plötsligt i prostitutionsdebatten ett enormt intresse och engagemang via diverse debatter på nätet, dock uteslutande för de undersökningar som rör "lyckliga horor", som Petra Östergrens senaste bok. Samtidigt som man menar debatten är feministisk vill man absolut inte och mycket ogärna diskutera könsmaktsteorier, övergrepp, hur prostitution kan vara oerhört destruktivt och vilka mekanismerna är bakom detta. Det hela är lite för bra för att vara sant, att alla män blir "feminister" när det gäller att legalisera torsken för att, enligt dem, "ge horan rätt att bestämma över sin egen kropp", något lagen redan ger henne rätt att göra.
En mer logisk förklaring till vad som föranleder att dessa enormt peppande optimistiska "feministiska" män med "feministisk" debattlust dyker upp från ingenstans just i denna fråga skulle kunna vara detta:

"För att komma vidare behöver de flesta förövare ta hjälp av kognitiva förvrängningar. Kognitiva förvrängningar är ursäkterna vi använder för att tillåta oss själva att ge efter för ett starkt sug; "bara den här gången", "jag förtjänar detta", "ingen behöver få veta", "det är inte så farligt, egentligen…".

För internetförövare finns mycket stöd att få av andra på nätet. De behöver inte känna sig ensamma och de kognitiva förvrängningarna förstärks genom att de delar sina tankar och stödjer varandras ursäkter." 
länk

Ja säg är inte det, som kanske från vissa feministers håll sker i all välmening, och vi må vara trötta på att vara offer och utsatta och gnälla och vill inte återskapa kvinnan som offret, men är det inte det den glorifierande oproblematiserande prostitutionsdebatten gör i praktiken - ger förövare ursäkter och ett socialt stöd att strunta i alla misstankar om utnyttjande.

För hur kan en torsk veta att en hora är "lycklig"? Hur vet en torsk att horan handlar utan press och tvång, hur vet torsken att det är ett helt fritt val? Hur mycket tvång och lite frihet kan torskens samvete nöja sig med? Innerst inne vet torsken alltid att den accepterar en risk att just den horan inte alls är så lycklig, att den andra människans kropp och handlingar han köper för en stund kan vara minderårig, utsatt för trafficking, ha ekonomiska problem eller på andra sätt ha en destruktiv missbrukar-sexualitet, att det handlar om pengar och inte lust, att det handlar om exploatering och inte modern frigjordhet. Om just utnyttjandet inte är det torsken är ute efter, så vet ändå torsken längst inne att risken finns alltid. Det är illusionen om att den inte finns som den oproblematiserande prostitutionsdebatten skapar och som torsken gärna köper, den risken som man alltid försöker förminska. 

"Den som tror att män inte vill köpa sex av dem som blivit tvingade till prostitution är naiv. Många av mina "kunder" trodde att de gjorde mig en tjänst. Att de hjälpte en fattig ung ryska ekonomiskt. De kunde inte ha haft mer fel. Männen låtsades helt enkelt inte om att jag mådde dåligt, för att det var enklare så. För om de skulle ha konfronterat det lidande de orsakade genom sina handlingar skulle de också ha erkänt sin skuld." länk

Såfort debatten bara handlar om förenklade teoretiska liberala strikt "fria  eller ofria val" kan du veta att det är denna gyllene illusion som försvaras och upprätthålls. Dock har också samvetet ett övre pris:
http://www.bra.se/extra/news/?module_instance=14&id=34&apropa=true

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Intervju med Louise Eek i Rebell
Kazete har också skrivit om prostitution
Syrran har skrivit här och här
Akuhujan också
Feminetik har en intressant debatt


Kommentarer
Postat av: isabella

Det gick inte att skriva en kommentar till ditt förra inlägg "Det är en risk man får ta" så jag skriver den här istället. (Flyttar ditt inlägg hit isabella, sluta skriv på andra ställen/sidekick)

Du har helt rätt i att det är svårt för sexköparen att avgöra om en sexsäljare är utsatt för människohandel. Människohandlarnas metoder är ju bra mycket mer subtila än de som visas på filmer och om hur det egentligen går till kan man läsa ur polisens rapporter om människohandel.

Men när protitutionsmotståndare debatterar om prostitution och genom retoriska knep sätter likhetstecken mellan prostitution och människohandel så gynnar inte det precis arbetet mot slaveriet. De blir inte trovärdiga hos allmänheten och framför allt inte av sexköpare som inte är några våldtäktsmän även om Carlshamre, Schyman och alla påstår det.

Effekten blir att de tänker och tror att sexuell människohandel är som det skildras i filmerna Lilja4ever och Human Trafficking. Och när de sedan besöker en kvinna från Öststaterna så stöter de inte på allt det och då tror de naturligtvis att hon är här som frivllig gästarbetare och inget annat. Inga tips trillar in till polisen och människohandlarna får behålla sitt kundunderlag.

Men om motståndarna mot prostitution istället skulle ägna sig åt lite hederlighet och om journalister också skulle våga börja skildra verkligheten så kanske korrekt information om hur det faktiskt är att sälja sex och hur människohandeln ser ut hjälpa till att motarbeta den.

Och om feminister hjälper till att arbeta mot horstigmatiseringen så skulle kanske myndigheter och organisationer våga arbeta med oss i branschen så att vi som har inblick i den kan få lov att hjälpa till att arbeta mot människohandeln. Vi är en oerhört bra informationskanal.

I andra länder jobbar sexsäljare, polis och sociala myndigheter ihop mot människohandel. Som sexsäljare märker vi ju först av alla om det dyker upp någon ny på markanden vi befiner oss på. Vi hör rykten från våra kunder. En del hallickar tar kontakt med våra yngre kollegor och försöker utnyttja dem osv.
Flyttar ditt inlägg hit isabella:
Men horstigmat och rådande prostitutionspolicy i Sverige förhindrar ett samarbete idag. Det tycker jag är mycket mycket beklagligt eftersom alla som debatterar prostitution är rörande överens om att all tvång inom prostitution måste upphöra och det är inom den sexuella människohandeln du hittar slaveriet i sin värsta form!

2007-02-09 @ 16:25:59
Postat av: sidekick

anledningen till att jag inte ville ha några kommentarer där var just för att jag inte pallar med hela den debatten här på samma sätt som ni spammade sönder Syrrans inlägg med 99999 inlägg, du har en mängd andra forum att göra detta på Feminetik till exempel.

Det som går att konstatera är att, det inte finns en absolut gräns mellan trafficking och prostitution, man delar marknad och kunder. Det är torskarna som skapar en efterfrågan som skapar både prostitution och trafficking, och en stor del bryr sig inte, som BRÅ:s undersökningar visar ochsom du konstaterar, som det sunda förnuftet säger, det går inte för en torsk att skilja på traffickerad hora och inte traffickerad hora. Dvs han är villig att ta risken att våldta och utnyttja någon. OCh därför är alla torskar lika vidriga, för att de tycker att den risken är värd att ta. Och det är himla dålig stil att du försvarar att torskarna tycker risken att utnyttja och våldta någon är värd att ta med att skylla det på oss feminister som inte är övertygade om att en legalisering av torsken är en bra idé. Lösningen är, ha inte sex med personer där pengar är inblandade så kommer du garanterat också slippa risken för trafficking. Det går inte att skylla på filmer om trafficking eller något annat, det är torskens egna ansvar.

Förstår inte hur en legaliserad torsk skulle göra dig eller någon annan mer villig att berätta för polisen om ni vet nått, vet man något berättar man det såklart, annars är man lika dålig som de som sköter traffickingen.

Och med den kommentaren så får debatten hädanefter tas någonannanstans i alla den mängd forum som finns för detta, ex feminetik där det debatteras friskt.

2007-02-09 @ 16:36:23
Postat av: Isabella Lund

Ok du vill inte diskutera frågan, det får jag väl då respektera, men varför springer du själv runt på en massa andras bloggar och skriver friskt och många, många kommentarer till andras inlägg???

Lite fegt att inte vilja ta diksussionen om en så pass angelägen sak som människohandel och hur man verkligen kan minska människohandlarnas kundunderlag. Sexköpslagen kanske inte är den bästa lösningen sidekick!

Postat av: sidekick

Isabella, hur vill du ha det, jag debatterar på andra ställen så alltså tar jag diskussionen..? men jag orkar inte ha hela min blogg uppfylld av denna enda debatt även om jag tagit upp den i ett antal blogginlägg, det finns andra saker och perspektiv faktiskt som jag anser behöver utrymme också, i övrigt så finns debatten redan på så många andra ställen. Hoppas du kan respektera detta.

2007-02-09 @ 19:02:05
Postat av: Charlotte

Ja det är ju OERHÖRT FEGT av dig att inte vilja ha kommentarer här samtidigt som du skräpar ner andras försök att debattera seriöst med dina långa, tjatiga, ändlösa, otroliga anklagelseakter.
Och hur går känns det att göra reklam för Livets Ord o dyl på din blogg samtidigt som du anklagar andra för att ha "fel åsiktskamrater"? Eller du tycker att dylika organisationer går väl ihop med feminism och ultrapkjagärneremeddetsenastepostkolonialaköret? Hur j-a självrättfärdig kan man egentligen bli?

2007-02-10 @ 01:50:17
URL: http://kamfertext.blogspot.com
Postat av: sidekick

ojojoj Charlotte Kan din upprördhet möjligtvis bero på att jag inte delar dina åsikter? Och Livets Ord, vad pratar du om??? .. helt ärligt ett helt genomunderligt utbrott... för att jag kritiserade din bästis Blogge som du alltså tycker helt rättfärdigt avhumaniserar asiatiska kvinnor som rätter för honom som subjektet att förse sig av? Som anklagar kvinnor som inte vill ta av sig topless för att inte kunna tänka själva utan vara styrda av "feminismen"? Jag lät Isabellas kommentarer stå kvar trots att jag inte orkade med diskussionen, finns det ett tvång som jag inte vet om att jag måste diskutera allt mellan himmel och jord på min blogg, ett tvång att jag måste diskutera allt först på min blogg innan jag kommenterar någon annans text någonannanstans? Det låter ju faktist som en jävla puckad regel, tycker du inte?

2007-02-11 @ 19:49:01
Postat av: Charlotte

Ta en titt på din egen blogg pucko. Just precis nu ser jag en googleannons för LIVETS ORD BIBELCENTER uppe.
Ärligt talat, detta är otroligt. Varken du eller Blogge tillhör mina favoritbloggare precis - jag kan inte med någon av er.

2007-02-11 @ 21:14:04
URL: http://kamfertext.blogspot.com
Postat av: sidekick

nej charlotte, jag väljer inte vem som annonserar och jag får inga pengar för bloggen och jag orkar inte starta nån jävla kamp om vilka puckade annonser som blogg.se väljer att ta in. har du nått annnat vettigt att komma med eller var ditt utbrott klart nu?

2007-02-11 @ 22:08:21
Postat av: Red Metal

Det är din blogg sidekick, ta den rätten att inte låta folk kommentera om du inte vill.

Om folk inte gillar att du skriver i deras bloggar får väl de radera dina kommenrarer därifrån.

2007-02-12 @ 10:03:13
URL: http://seeyouinhell.wordpress.com
Postat av: sidekick

jo jag resonerar på liknande sätt. folk får banna mig eller göra som de vill på sina bloggar men dom ska ge fan i att tala om för mig vad jag gör på min egen blogg, kanske orkar jag inte med att debattera samma fråga på 30 olika ställen, då kan man ju tycka att folk kan respektera det utan att komma med löjliga anklagelser om att jag skulle stödja livets ord.. mycket ska man tydligen stå ut med om man kritiserar torskarna.. eller själadödare som en fd hora hellre kallade dom..

2007-02-12 @ 16:15:53
Postat av: Syrran

Åh sidekick.. får man spamma dig med love och pepp i mitt i hatfloden? Jag tycker du är grymmast!
/Syrro

2007-02-13 @ 14:36:59
URL: http://syrran.wordpress.com
Postat av: sidekick

jo man får.. de var snällt syrran

2007-02-13 @ 21:45:31
Postat av: Mr.So aka Charlie

Själv är jag inte så mycket för könmaktsteorier utan mer för att ta ett personligt ansvar som den enskilde man jag är.

2008-04-08 @ 17:48:49
URL: http://www.metrobloggen.se/realmen
Postat av: sidekick

Det ena motsäger ju inte det andra Charlie

2008-04-11 @ 14:21:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback