Maratoninlägg om Abort inom Islam

I en rad muslimska länder är aborträtten inskränkt och straffbar, precis som i flera andra av världens ickemuslimska länder. I exempelvis Saudi Arabien tillåts abort enbart om det är för att skydda kvinnans liv eller fysiska hälsa. I Algeriet tillåts abort för att skydda kvinnans mentala och fysiska hälsa eller om hennes liv är i fara. Men det finns också muslimska länder med en öppnare inställning där det räcker med kvinnans efterfrågan för att få göra abort. Tunisien, Turkmenistan, Kazakhstan, Albanien, Azerbajdzjan, alla med 12 veckors gräns, tillhör dessa. I Turkiet finns en 12 veckors gräns där utgångspunkten är kvinnans önskan, men här efterfrågas även föräldrars eller makes medgivande. I många muslimska länder, som Indonesien och Malaysia, pågår också diskussioner i riktning mot att stärka kvinnors rätt till att göra abort. Även i Iran röstade parlamentet nyligen igenom förslag i riktning mot att tillåta kvinnor att göra abort under vissa omständigheter, denna utveckling stoppades dessvärre av Väktarrådet.

Den religiösa diskussionen fyller en viktig roll i många kvinnors liv och välmående, så det finns en anledning för även icketroende att upplysa sig tillräckligt för att allra minst undvika att sprida fördomar om muslimer och Islam som sedan drabbar dessa kvinnor.

Så, hur kan diskussionen se ut? Som alltid när man talar om islam är det viktigt att inse att muslimer tolkar islam olika. Sa'diyya Shaikh[4] har skrivit en intressant text, som jag citerar ur om inte annat nämns, där det bland annat redogörs för några olika tolkningar som finns i det hen kallar för de ´klassiska´ islamiska skolorna. Texten och mycket av diskussionen kretsar kring en koransk vers som också finns beskriven i en hadith vilket flera islamiska skolor bygger sin tolkning på:

´O mankind! if ye have a doubt about the Resurrection, (consider) that We created you out of dust, then out of sperm, then out of a leech-like clot, then out of a morsel of flesh, partly formed and partly unformed, in order that We may manifest (our power) to you; and We cause whom We will to rest in the wombs for an appointed term, then do We bring you out as babes, then (foster you) that ye may reach your age of full strength; and some of you are called to die, and some are sent back to the feeblest old age, so that they know nothing after having known (much), and (further), thou seest the earth barren and lifeless, but when We pour down rain on it, it is stirred (to life), it swells, and it puts forth every kind of beautiful growth (in pairs).  (Koranen, 22:5)´

Återberättaren Abdullah:  ´Allah's Apostle, the true and truly inspired said, "(as regards your creation), every one of you is collected in the womb of his mother for the first forty days, and then he becomes a clot for an other forty days, and then a piece of flesh for an other forty days. Then Allah sends an angel to write four words: He writes his deeds, time of his death, means of his livelihood, and whether he will be wretched or blessed (in religion). Then the soul is breathed into his body.´ (Sahih Al-Bukhari, Volume 4, Book 55, Number 549)´

Dessa dagar av oformat och format kött, skapar en tidsperiod av 120 dagar, dvs 17 veckor och en dag. De klassiska skolornas förhållningssätt är enligt Shaihk, summerat av Shaykh Jad al-Haq, inom denna 120-dagars period:
´1) Unconditional permission to terminate a pregnancy without a justification or fetal defect. This view is adopted by the Zaydi school, and some Hanafi and Shafi'i scholars. The Hanbali school allows abortion through the use of oral abortifacients within 40 days of conception.
 
2) Conditional permission to abort because of an acceptable justification. If there is an abortion without a valid reason in this period it is considered to be disapproved (makruh) but not forbidden (haram). This is the opinion of the majority of Hanafi and Shafi'i scholars
 3) Abortion is strongly disapproved (makruh). This is the view held by some Maliki jurists
4) Abortion is unconditionally prohibited (haram). This reflects the other Maliki view, as well as the Zahiri, Ibadiyya and Imamiyya legal schools´


Det detta slår fast är att det inte finns ett absolut eller enhetligt Nej i frågan inom Islam, utan att det snarare är en pågående diskussion i den muslimska världen.  Det visar också att abort har varit en realitet i islamiska samhällen sedan länge eftersom olika abortframkallande medel finns beskrivna och har diskuterats sedan lång tid tillbaka. Avgörande är också vilken helhetsuppfattning som finns om Islam som religion. Sa'diyya Shaikh som beskriver Islam som en religion vars kärna är medkännande och barmhärtighet (compassion) resonerar därför på följande sätt: ´Islam teaches the sanctity of human life and shows a profound respect for that the potential for human life. Nonetheless, the rightful concern for a fetus needs to be situated in a larger context, juxtaposed and weighted in relation to broader wellbeing of the mother, the family as well as the society. Islam is a religion of balance and moderation that seeks to maximize the wellbeing of all elements in a society.´


Eftersom vi nu kan jämföra globalt hur det ser ut i världen utifrån tillgången till legala och säkra aborter vet vi utifrån ett samhälleligt perspektiv med säkerhet vilket lidande, kränkningar, övergrepp, kvinnoförtryck och massdöd som förbud eller inskränkningar i aborträtten skapar, som dessutom alltid drabbar de redan svagaste och mest utsatta allra hårdast. En syn på Islam som en medkännandets och barmhärtighetens religion förutsätter en medvetenhet och medkännande också med hur kvinnor har det, och en respekt för kvinnans liv där religionen byggs till hälften på Kvinnan (såsom sägs i en Hadith). Det är i denna muslimska medkännandets medvetenhet muslimska feminister spelar en så viktig roll, med ny kunskap, klargöranden och erfarenheter, där respekten för livet också innebär en respekt för Kvinnors liv, och deras egna val.


Sa'diyya Shaikh beskriver hur kvinnor kan agera inom Islam: ´Islamically, the freedom to act as the khalifah is intrinsically accompanied by accountability and responsibilities at the personal, social and religious levels. Often the specifics of a given context determine what the most responsible alternative is. Given these consideration, from within the Islamic perspective there is room for a pro-choice perspective where the individual khalifah engages all sources of Islamic guidance i.e. the Qur'an the prophetic traditions, the legal positions, as well as his or her own intellectual, moral and ethical capacities to inform a decision about abortion.´

De problematiska karlarna

Men tyvärr finns det dessa misogyna karlar, på vissa svenska muslimska sajter, som för att hävda sin egen åsikt i frågan medvetet undanhåller kvinnor denna diskussion och kunskap. Dessa karlars svar är varken medkännande eller barmhärtiga. Ett sådant typiskt Manligt antiabortuttalande är det korthuggna om att det inte är för Kvinnan att avgöra vad Allah har bestämt ska ske med hennes kropp utan att hon bör underkasta sig graviditeten[6]. I samband med dessa resonemang nämner dock inte dessa allvetandets karlar något om förbud för alla andra medicinska ingrepp i kroppen, kan tänkas för att detta skulle beröra karlarnas egna kroppar?

Jag är mer än tveksam till att dessa fördömmandets män själva tackar nej till en egen cancerbehandling mot eventuella snabbväxande cellklumpar. Eller vägrar sina gamla föräldrar, eller sina barn den? Struntar de själva i alla former av medicin, sprutor, dieter, drycker och salvor som kan hjälpa dem vid sjukdom eller lidande, drar de inte ut ett föremål, som en spik, som mot deras vilja råkat penetrera deras hud och kött, allt som kan på något sätt genom deras egna mänskliga handlande påverka deras kropp, är de också konsekventa i alla dessa situationer, som rör deras egen kropp och mänskligt handlande, praktiserande underkastelseargumentet? Jag ser fram emot att dessa män fullföljer sina egna råd om underkastelse för att undvika minsta lilla mänskliga påverkan på sina egna kroppar. Då ju all form av eget handlande självklart påverkar kroppen återstår för dem att ligga helt stilla, tysta och göra ingenting. [7]

Och vetenskapen?

Något jag märkt när jag surfat nätet för information är att den teologiska diskussionen ofta lägger stor tyngd vid vad vetenskapen anser. Det märks att i de fall där koranen och hadith är otydliga eller inte har någon klar ståndpunkt, men också vid tolkningen i övrigt, finns ofta en önskan om att visa att koranen stämmer väl överrens med forskningen, och leta argument härifrån. Här har alltså också den västerländska vetenskapens patriarkala traditioner haft utrymme att ge tyngd åt ett patriarkalt muslimskt tänkande kring koranen, graviditeten, livet och kvinnans kropp. Till exempel är det värt att fundera över vilken betydelse det haft att det i vetenskapens manliga domäner gjorts skillnad på vård för kvinnor i samband med abort och övrig sjukvård.

Sisters in Islam

Så till mitt senaste tillskott på länklistan, Sisters in Islam är en muslimsk feministisk organisation. Som Sisters in Islam påpekar handlar diskussionen om abort om tolkningar, och övertolkningar. Bland annat klargör systrarna att det i Koranen inte uttryckligen finns ett förbud mot varken abort eller preventinmedel.

´From intensive studies and extensive consultations with contemporary 'Ulama no verse in the Qur'an (nass) can be found which forbids a husband or wife to space their pregnancies or limit the number according to their physical, economic or cultural abilities... In fact the Prophet warned against a woman getting pregnant during the period of breast-feeding calling it al-ghayl, ghaylah or gheyal (assault on the child) ...as al-azl (coitus interruptus or withdrawal) was permitted so by analogical reasoning (qiyas), other methods that can pregnancy are allowed.´ (in 'Contraception, Abortion and Reproductive Issues in the Legacy of Islam', Late Dr Abdel Rahim Omran) 

Islam tycks alltså snarare påbjuda kvinnans handlingskraft och kontroll över sin graviditet än en handlingsförlamad och ansvarsbefriad ´underkastelse´, kvinnans agerande står i fokus. Jag avslutar med följande citat från Sisters in Islams hemsida

´Muslim women, like all women of the world, have the need for and the entitlement to good reproductive and sexual health, to be able to make independent decisions on their reproductive and sexual lives (as well as decisions made mutually in consultation or shared with their partners). Muslim reformists and feminists who value the principles of justice and equality, and believe that these principles are enshrined in the Qur'an, see a parallel, rather than a contradiction with the universal social justice values intrinsic to human rights. Individual choice as the core of sexual and reproductive rights and gender equality, is interpreted as compatible with Islamic values. ´.  (in 'Reproductive Health and Rights: The Importance for Muslim Women', Rashidah Abdullah)   
[1] http://www.reproductiverights.org/pub_fac_atkwwsup.html

[2] Jämför med Norge och Danmark som har en 12 veckors gräns, i båda länderna finns också krav på föräldrars medgivande. I Finland tillåts abort för att skydda kvinnans mentala och fysiska hälsa, till följd av våldtäkt, om fostret är missbildat eller för att skydda kvinnans liv, den finska lagen tillåter alltså inte abort uteslutande på kvinnans egna efterfrågan.

[3] I den undersökning från 1999 som jag tittat på tillåts abort i Malaysia för att rädda kvinnans liv, och ifall kvinnans fysiska eller mentala hälsa är hotad. Men kanske har förslagen redan gått igenom, eftersom undersökningen är lite gammal,?

[4]Family planning, Contraception and Abortion in Islam: Undertaking Khilafah: Moral Agency, Justice and Compassion, Published in Sacred Choices: The Case for Contraception and Abortion in World Religions, ed. by D. Maguire. Oxford: Oxford University Press. (2003), by Sa'diyya Shaikh, http://www.bbc.co.uk/religion/religions/islam/islamethics/abortion_1.shtml 

[5] Det är till exempel inte helt ovanligt att flickor/kvinnor som blivit våldtagna är i sådan chock att de hamnar i ett psykiskt tillstånd av förnekelse kring vad som hänt så att de inte upptäcker att de är gravida förrän mycket sent.

[7] När jag surfade nätet läste jag också om en hadith där det görs en liknelse kring Guds makt över livet, att liv skulle kunna uppstå från sädesvätska om den så utspillts på en sten om Allah önskade detta, ungefär ?Varde liv?. Det kan förstås som att om det är meningen att Kvinnan ska föda barnet gör hon det oavsett om hon försökt sig på en abort eller inte.


Kommentarer
Postat av: Female Partykiller

Jag har också länge retat mig på den okunskap om abortsynen inom islam som råder.
Ytterst få vet att det inom många islamska strömningar anses okej med aborter fram till vecka 12. (Och det är ju innan dess den absoluta majoriteten av alla aborter sker.)
Själva religionen är ju, som du också påvisar i själva verket mer tolerant mot aborter än kristendomen.
(Sedan finns det förstås massor av både protestanter och katoliker som är för rätten att få välja abort ändå, om inte annat så av pragmatiska skäl.) En annan skillnad är att även om aborter förekommit länge, länge i många delar av arabvärlden så har de vanligen utförts med hjälp av naturmedicin eller åtminstone genom att man framkallar missfall genom något ätbart, till skillnad mot i Väst, där de har varit vanligare att använda kirurgiska metoder/gå in i livmodern vaginalt. Naturligtvis måste det ju finnas kvinnor i arabvärlden också som dött av infektioner i samband med illegala och amatörmässigt utförda kirurgiska aborter, men enligt allt jag läst har det varit långt ifrån lika vanligt.

2007-08-15 @ 22:43:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback