att vara cool i mitten av en strid

”Neger, sätt dig ned”. Flickan hörs över hela klassrummet. Killen som precis blivit tillsagd låtsas utåt inte bry sig nämnvärt. Läraren reagerar med en tystande blick, försöker släta över för att kunna fortsätta lektionen. Kanske säger tjejens namn med varnande röst. Återkommande under de lektioner jag är med på påpekar den här killen att något är rasism, verkar ha ett behov av att prata om rasism. Ibland gör läraren som nu, slätar över för att kunna fortsätta den tankebana han försöker förmedla till eleverna, någon gång får killen höra att han ser rasism i allting, inför hela klassen. Kanske tycker jag också det, att ibland skriker killen ”rasism” när ingen snackat om nått som alls skulle kunna tolkas så. Killens auktoritet att definiera vad rasism är minskar. Läraren verkar inte vilja göra en stor grej av rasism, killen verkar tycka det är en stor grej. Läraren är vit, killen är svart. Jag är också vit, jag ska inte dölja det faktumet. Jag frågar läraren om hur han hanterar rasism och sånt när det händer i klassrummet. Läraren menar att det inte handlar om rasism i det här fallet, att det handlar om gruppkonflikter och sociala problem hos vissa elever, som tjejen. Jo jag har förstått att hon inte ska ha det lätt hemma. Är det därför läraren slätar över som jag uppfattar det, han har inte tid med gruppkonflikterna? Kanske är det därför den här skolan inte tycks vilja jobba med temadagar om rasism, det skulle bara skapa mer konflikter än lösa dem. I den här klassen finns många konflikter som redan dömts omöjliga att lösa, det här verkar vara en av dom. Så länge ingen definierar rasism som rasism, eller pratar om att den finns, så håller sig de rasistiska konflikterna i klassen på en låg nivå. En låg nivå som är acceptabel? Killen verkar ju inte ledsen, han skriker tillbaks, han tar plats, han är inte den tysta typen. Det verkar vara en jämn kamp mellan killen och tjejen, de har sina två läger. Men han slutar inte vara sådär jobbig med att tjata om att allt är rasism hela tiden. Kanske bryr han sig ändå?

Kommentarer
Postat av: sidekick

fråga mig inte om varför bokstävern är så små. det är utom min kontroll.... jag fattar inte..

2006-09-05 @ 17:24:33
Postat av: vetgirig med lillebror i rasseskola

Shit va jag blir lessen av att läsa det där.
Låter som det är värsta oschyssta ojämlika kampen om definitionsmakt. och som vanligt definierar den "objektiva" "utomstående" starkaste parten förövarparten som någon det är synd om. Dags att hålla en tyst minut för alla våldtäcktsmän med dålig barndom och varenda jäkla stackars rasse från underklassen, eller? Och så behöver inte den oberoendeutomståendepartens eget utrymme tullas på eller någonsin diskuteras i skällandetpå&sörjandetöver dom som e stackars-ondingar.

E du lärarstudent på praktik förresten? Hur/vad skulle du gjort om du varit läraren, lär ni(/du) er lösa sånt här, har du tips? Tror du temadagar mot rasism funkar i strulskolor? osv massa frågor.

/kamikaze

Postat av: kamikaze

ps. ville inte dissa tjejens svårigheter. ville bara dissa dem som orsak att få diskpens från inte-kränka-pga-"ras"-regeln. ds.

2006-09-05 @ 21:47:59
URL: http://thisisnotpublicspace.blogspot.com
Postat av: sidekick

"Så länge ingen definierar rasism som rasism, eller pratar om att den finns, så håller sig de rasistiska konflikterna i klassen på en låg nivå."
menade jag inte som att jag tycker så, utan att det var så det verkades anses på skolan.

2006-09-05 @ 22:28:07
Postat av: kamikaze

smart å komplex analys. tack för info!

2006-09-07 @ 21:36:33
URL: http://thisisnotpublicspace.blogspot.com
Postat av: Emko

Jag tror att vuxna - inte bara lärare - måste säga ifrån när ungdomar och barn kränker varandra med ord som "tjockis" "bög" "neger" osv. Och kanske kan man göra det utan att göra så stor grej av det? Utan att gå in i en lång diskussion där och då? I feministiskt självförsvar jobbar man med
1. Namnge ex. "Du har din hand på mitt lår"
2. Kritisera "Jag tycker det är obehagligt"
3. Tala om vad du vill att personen ska göra
"Jag vill att du tar bort den"
Sedan är det bra med det. Går personen in i försvar eller inte gör som man säger upprepar man punkt 3. Man börjar aldrig diskutera.

Funkar inte det i en sån här situation också? Att någon - vem som helst egentligen, läraren eller någon annan elev - synliggör det som pågår, d v s kränkning och förtryck?

1. Du tilltalar honom som "neger"
2. Det är inte okej
3. Sluta med det och använd hans namn i stället.

Jag hör redan nu diskussionen som detta skapar "Men vaddå han är ju neger, jag menar inget nedsättande i det!" osv. Men som sagt. Jag tror ändå på att synliggöra istället för att inte låtsas om.

2006-09-08 @ 18:19:11
URL: http://www.emko.blogg.se
Postat av: sidekick

Jo jag håller med dig, man måste ju säga ifrån, ofta kan det nog så att ungen inte ens fattar att det är "fel" att göra så, om det är så det låter hemma t.ex. Eller att den testar om det är okej att säga så.

Det svåra är att vissa "problembarn" söker uppmärksamhet, även negativ uppmärksamhet är positiv för dem. Så om jag som lärare reagerar när den säger såna ord kan det i värsta fall trigga den att fortsätta med det för att få uppmärksamheten. Därför kan det vara bra att ibland "aktivt ignorera" dåligt beteende och bara belöna det bra. Fast då får ju den utsatt personen lida och det är ju inte bra. Så då återkommer en till början med synliggörandet.

Därför kanske temadagar är bra, för att de pekar inte ut vissa ungar och ger dem positiv negativ uppmärksamhet, utan ger dem istället en chans att reflektera över vad en "invandrare" är t.ex som de kanske inte kan annars..

2006-09-08 @ 19:17:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback