Reklamanalys: Raskrig

Raspropaganda tänkte jag direkt när jag såg reklamen på stan och en liten obehaglig känsla spred sig i kroppen. Svarta uppställda trupper emot vita. Filen Verums senaste reklam handlar om ett raskrig mellan bakterier, de mörka onda och de ljusa goda. De vita goda bakterierna har funnits i Sverige i flera 100 år får vi veta, så nu handlar det om att äta mer fil för att tillföra mer goda vita bakterier och försvara och förstärka de vita svenska bakterietrupperna. Verum vill föra den svenska goda traditionen vidare.

Nått att anmäla till etiska rådet eller blir det bara sommarens Nogger-hysteri av detta?

http://www.verum.se/pdf/verum_metro.pdf

http://www.verum.se/pdf/dagspress.pdf

Reklam går ut på att skapa en rädsla eller oförmåga hos betraktaren, för att sedan erbjuda en bot och lindring på problemet. Verum lyckas skapa en obehaglig känsla inför de svarta, det onda, och även om det "bara är en reklam" så tror jag det kommer påverka många i deras symboliska tänkande. Det är en grund i vår svenska rasistiska omvärldsförståelse, svart är farligt, spännande och ondskefullt. Vitt är oskuld och godhet. Den spänning som byggs upp mellan dessa skapade poler har vi sedan byggt alla sagor, historier och sociala symboler på och det är denna svenska rasistiska tradition Verum nu spinner vidare på och utnyttjar.
I postkoloniala Afrika har ja hört att djävulen är vit istället...  


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback