Vacker = blond och arisk?

Hur styrda är vi egentligen av våra kulturella föreställningar om vad som är vackert eller inte, undrar jag? Började jag fundera efter att ha läst i Expressen om kraven på fotomodellerna i Top Modell: http://www.expressen.se/index.jsp?a=440003
Är verkligen blonda vackrare än mörka?

Kraven på män är inte lika stora som på kvinnor vad gäller arisk skönhet, en mörk man framställs oftare som vacker. Den mörke ynglingen och hans blonda väna prinsessa.
 I dagens ungdomsfixerade samhälle blir ungdom och det som förknippas med ungdom och, för kvinnor speciellt också barnslighet, oskuld och underordning: blont hår bland annat, något eftersträvansvärt och hyllat.
Stereotypen om den smarta brunetten som kan utmana mannen har varit lite hotfull för många män.


Jag kan säga att min uppväxt i en liten smygrasistisk håla ofta fått mig att känna mig ful och annorlunda, för att jag har mörkt hår och har en aning, som vissa kallat det, "slaviskt" utseende. De kanske inte alltid har menat det som något negativt, kanske tom sagt att, "ja alltså, ja menar det inte som nått negativt. Jag tycker slaviska kvinnor är jättevackra." Men även om de gjort så har de fått mig att känna mig annorlunda, inte riktigt som en av "Dom". Inte sådär jättehemskt, eller? Men det är nått som alltid funnits där, det där lilla jävliga irriterande som finns där hela tiden, som en liten liten sticka i fingret. Du kan glömma bort den en stund, fast den blir ändå inflammerad och varar och gör sig påmind ibland. Jag får inte välja min tillhörighet.

Det har märkts i hur leksakerna såg ut. Om vi struntar i det uppenbara hos Barbie så lekte jag också med Lady Lovelylocks. Lade Lovelocks och hennes goda vänninor hade blond, cendré och rödlätt hår. Godaste var Lady Lovelylocks som var blondast. Den onda Duchess Ravenheart däremot var självklart svarthårig och dessutom hade hon zigenaraktiga kläder. Hennes kläder var dessutom stilade lite sönderslitet. Medan de goda flickornas kläder självklart vara hela och fina, inga flortunna sönderslitna orientaliska slöjor där som hos Ravenheart. Ravenhearts temperament förstör hennes kläder medan Lady ( ja hon är en riktig dam) Loveylocks "ariska västerländska samlade lugn" gör att spetsarna och rosetterna sitter där de ska. Stereotypt och rasistiskt som bara den..

Det märktes i Lucia-uttagningarna. Det blev självklart alltid en blond Lucia, även om Fröken var snäll och drog den lilla historien om att Lucia minsann var mörk från början eftersom hon kom från Italien. Luciauttagningarna var skönhetstävlingar då, och är det till stor del fortfarande, och visst är det så att det är främst "ariska" Lucior som krönts? Hur många mörka Lucior har Sverige haft?

Dags för Lucia att göra nått vettigt istället och sprida lite upplysning i de svenska hemmen om att mörka är lika mycket värda.

Kommentarer
Postat av: wiz

Du. Jag fattar inte heller det där med att "riktiga" snyggigar skall vara blonda. Att det är den allmänna uppfattningen. Jag tycker, uppriktigt, att tjejer med mörkt hår och bruna ögon är det vackraste som finns. Stora bröst skall dom ha också... nej fy fan säger jag. Jag tycke det är lite äckligt med tjejer som har stooora bröst. Om båda dom här fenomenen har jag också skrivit om i min blogg ;)

Postat av: sidekick

Ens personliga smak är nog rätt svår att ändra, eller kräver nog mycket arbete och reflektion med om den inte ska bli rasmässigt snäv, men jag tror det går. En kanske alltid kommer föredra mörkare eller ljusare individer, för att det är för djupt inlärt, men att en försöker nyansera och tänka efter varför och varför inte och om en inte generaliserar lite väl. Det kanske kan behövas om en t.ex tycker att tjejer med stora bröst är "äckliga"?

Alltså, jag har aldrig menat att dissa blonda tjejer med stora bröst, jag har vänner som ser ut så, jag tycker bara att folk ska börja reflektera över varför de har den smak som de har.

En brunett ska kunna leva hur galet hon vill, och en blondin ska kunna få vara hur seriös hon vill, så simpelt som att bryta fördomarna om sånt som har med hårfärg att göra.

Och slutligen viktigast av allt, som det handlar om i slutändan, att utseendepressen på tjejer inte ska vara så extrem som den är, utan att större fokus blir på vad tjejen som individ gör och tycker och tänker, inte på om hon har mörkt eller ljsut hår.

Mer pk kan det väl inte bli, men det är så jag tycker och det skulle förbättra samhället en hel del om folk bara började nyansera sig åtminstone litegrann.

2005-09-23 @ 16:25:43
Postat av: Jesper

Jag skulle bara vilja på peka att den ariska rasen (Ravenhearts temperament förstör hennes kläder medan Lady ( ja hon är en riktig dam) Loveylocks "ariska västerländska samlade lugn") är långt ifrån blond och västerländsk utan att den ariska rasen är t.ex. iranier/ persier.

2007-12-15 @ 17:03:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback