Neger betyder inte bara svart

Nyamko Sabuni har skrivit en bra artikel http://www.aftonbladet.se/vss/debatt/story/0,2789,691770,00.html 
om varför det är kränkande att vita kallar svarta för neger. Det är helt sjukt att det ens ska behövas, men det beror på den självidylliserande bild av Sverige som det jämställdaste, jämlikaste och icke-rasistiska land som det aldrig varit som fortfarande alltså är stark. Sabuni skriver:

"Anledningen till att vi i Sverige fortfarande har en diskussion om ordets vara eller icke vara – som man i andra västerländska länder kommit långt bortom – beror nog på svenskars svårighet att se Sveriges roll i det historiska sammanhang där rasismen spelat en central roll."


Som odlandet om myten om att Sverige varit Neutralt. Neutralitet finns inte. Att stå brevid en våldtäkt och inte göra nånting är inte att vara neutral. Att se en kamrat mobbas i skolan utan att göra nånting är inte Neutralt. Det var den myten som skolan lärt ut i skolan de senaste decennierna. Myten om att Sverige var neutralt när det skeppades judar och soldater på långa tåg genom sverige, tusentals, att personer som betraktades som kommunister sattes i arbetsläger också det i Sverige, att Sverige var neutralt trots att det skedde rasbiologisk forskning här också, att samerna länge förföljdes i Sverige m.m.
Detta är inte neutralt. Sverige har aldrig varit orasistiskt, vår historia är präglad av rasistiska synsätt, diskurser med ett finare namn.

Jag tror alltså inte att det bara är en individfråga att vissa individer menar att de kan säga neger till svarta och tro att det inte är en kränkning, utan att det är en samhällsfråga, pga den förvanskade historiebild som lärts ut i skolorna och präglat media i efterkrigstid osv.
Myten om Sveriges neutralitet och svenskars möjlighet att vara neutrala lurar många att tro att de kan säga neger och att det bara kan betyda svart, med ett Sabunis ord tron om att Sverige är historielöst. Myter är problem för samhället att ta tag i och individerna kan inte lastas för det helt och fullt. Men, när individen fått klart för sig att en annan människa upplever något som kränkande blir det också en individfråga och en fråga om individuellt ansvar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback