Kristen feminism: en känslig fråga

Intressant artikel i nättidningen Dagen:

"Vad är det som gör att religioner, som i sitt ursprung hävdar sin olikhet, helt plötsligt har liknande syn på kvinnors makt, sexualitet och ekonomi? Jag tror inte att det är någon slump att konservativa krafter inom alla världsreligioner kan enas i kvinnofrågan."

"Men även i svensk kristenhet kan feminism vara ett laddat ord. I maj skrev pastor Inga-Märtha Eriksson en debattartikel där hon hävdade att evangeliet är radikalare än något annat manifest och att hon kallar sig för feminist på kristen grund.
– Jag undrar fortfarande varför artikeln väckte så starka reaktioner. Jag tror inte att det handlar om en backlash, men ibland när kvinnor börjar ta sig ton får de problem och jag kan även se ett visst uppsving för patriarkaliska strukturer."
http://www.dagen.com/nyheter/artikel.asp?ID=95579

Här är pastor Erikssons artikel som så många svenska kristna fann så upprörande, säger rättså mycket om antifeministerna, kvinnoprästmoståndarna osv:
http://www.dagen.se/nyheter/artikel.asp?ID=89326&sok1=&sok2=&fritext=&sokning=ja


Här är en del av den debatt som följde på Inga-Märtha Erikssons artikel:

"Dessutom vill jag fråga Rune Imberg: Om kvinnans gudagivna roll är att främst ägna sig åt hushållssysslor och barnafödande, varför har då Gud skapat så många kvinnor med talang för exempelvis matematik, fotboll eller ledarskap? Och varför har han skapat så många män med begåvning för matlagning och barnuppfostran? ! /.../ Kanske är det så att Gud använder feminismen/jämställdhetsdebatten för att församlingen ska få tillgång till alla gåvor som han lagt ner i den, inte bara de som passar in i ett traditionellt könsrollsmönster?"
http://dagen.com/nyheter/artikel.asp?ID=89334

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback