Jämställd omskärelse

Intressant och lättförstålig förklarat om islam och kvinnlig omskärelse. Nyanserat om olika sätt att tolka Koranen och hadith, berättelser om hur Muhammed levde och lärde ungefär som används som föredöme.

http://www.islamguiden.com/omskarelse.shtml


Intressant att lägga märke till den nästan "jämställda" syn på omskärelse som finns inom islam enligt den tolkning som finns här på islamguiden. 

Texten visar också på betydelsen av att skilja på olika former av kvinnlig omskärelse. Att skära bort hud på på barn gör lika ont, oavsett om det är huden runt manligt eller kvinnligt  ollon/klitoris. Om du inte tror på en särarts förklaring som innebär att du tror att kvinnors hud är känsligare och mäns hud mer tålig.

Att därför säga att det är okej med manlig omskärelse men inte kvinnlig om den innebär samma sak, att enbart skära bort hud som inte skadar själva ollonet/klitoris, är dubbelmoral. Antingen är samma form av omskärelse skadlig för båda eller inte skadlig för båda, konsekvens tack.

Omskärelse är _inte_ kvinnoförtryck om den utförs på det som i texten omnämns som "det första" sättet, däremot kan det starkt ifrågasättas som en form av barnmisshandel.
Men, om det är skadligt och kan bevisas ( som det redan gjorts? även om manlig omskärelse, fyllde en funktion, vad jag hört, under tiden i öknen då hygienvatten var svårt att finna, att skydda från att sand o smuts kom in under förhuden, dvs då kanske det var mindre skadligt att låta sig omskäras än att låta bli? ) så faller det under det som i texten kallas Sharicah. "Det är dock i Sharicah natur att begränsa någonting som är tillåtet om det upptäcks vara skadligt."

Sen tycker jag vi samtidigt bör reflektera över allt sådant som vi matar våra svenska barn med som är hälsovådligt. Föräldrar som lämnar ungarnas uppfostran till flera timmars gloende på Disney-filmer för att de inte orkar ta tag i att umgås med dem m.m. Som är himla vanligt accepterat svenskt beteende. Så vi inte faller in i den där svenska självgodheten igen.

Anser jag då.


Kommentarer
Postat av: Malin

Tack du. Jag är halvpolska och jag heter Malin så jag tyckte det passade :)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback