Stamsamhället Sverige

Fick detta via mail:

"AD-dom visar att lagreglering krävs för anställningsförfarande

Idag kom Arbetsdomstolens dom angående det fall, med ursprung hos Byrån mot diskriminering, med en 56-årig man med bosniskt ursprung som sökte jobb som bokföringskontorist på Nordic Uhr i Norrköping. Mannen är diplomerad civilingenjör men företaget valde att anställa en kvinna som bolaget (enligt skriftväxlingen mellan DO och bolaget) beskrev som ”blond, trevlig och utrustad med personkemi som väl överensstämmer med arbetsgivarens och övriga anställdas på platsen”.
Fackförbundet SKTF valde att driva målet i Norrköpings tingsrätt i mars 2004, som slog fast att 56-åringen visserligen blivit missgynnad eftersom hans ansökan inte prövats när anställningsförfarandet avbröts, men att missgynnandet inte hörde samman med hans etniska tillhörighet.
SKTF överklagade Tingsrättens dom till Arbetsdomstolen, som i dagens dom slår fast att mannen inte var arbetssökande i lagens mening, eftersom anställningsförfarandet var avslutat, och att diskrimineringsförbudet därför inte är tillämpligt.
AD:s dom innebär i princip att det står en arbetsgivare fritt att avbryta ett rekryteringsförfarande innan ansökningstiden har gått ut och det finns inte heller någon skyldighet för en arbetsgivare att efter avslutad rekrytering underrätta sökandena om att en tjänst har tillsatts.
Byrån mot diskriminering anser att detta öppnar upp för en oacceptabel godtycklighet i anställningsförfarandet som lätt leder till diskriminering. Godtyckligheten drabbar inte bara personer med utländsk bakgrund utan även andra grupper med utsatt position på arbetsmarknaden – exempelvis kvinnor och funktionshindrade. Byrån mot diskriminering kräver därför en lagreglering som kan komma åt godtyckligheten och diskrimineringen i anställningsförfarandet.
Kontakta oss gärna för kommentarer till fallet.

Kontaktperson:

Hanna Simberg, jurist:
011-10 71 31
0732-614201"

Vad sjutton har "blond" med saker och ting att göra? Könsmaktsordningen är underordnad och samordnad med rasismen, som här. Invandrarkillen får sämre status än svennebruden.

Och kan inte människor samarbeta med andra om de inte är exakt som dem själva? Det är ju dagisnivå. Förstå vad samhället förlorar på att utesluta människor som inte passar in exakt i normen och mallen, alla genier som varit avvikande. Mångfalden av problemlösningar som försvinner, synsätt, nytänkande. 
Det här är ytterligare ett bevis för hur ociviliserat det svenska samhället är. Det är reptilhjärnan som styr, den enkla rituella flockgemenskapen tillåts dominera hjärnans intellektuella mer komplicerade funktioner, det vi brukar uppfatta skiljer oss från djuren. Sverige är fortfarande ett stamsamhälle. Jajjemensan, jag blir bara mer och mer cynisk och jävligt bitter eftersom jag känner mig så himla maktlös ibland.

Så tro inte att vi lever i en demokrati som bygger på medborgarskapet oavsett etnicitet, det är stamsamhället som styr, svenskarna har inte kastat djurfällarna än. Så förvänta sig inte bästa svensk att någon annan ska vara mindre vilde, jag har full förståelse för om det börjar brinna också i svenska förorter, det är troligen bara den svenska djuriskheten och stamsamhörigheten´som smittat av sig.

Kommentarer
Postat av: Leif Sjöqvist

Det är tyvärr så illa.
En kvinna ursprungligen från Iran som
jag möter när jag rastar min hund har gett upp.
Hon är utbildad ingenjör men massa vidareutbild-
ningar.Hon har sökt hundratals jobb.Får inget.
Hon har gett upp.
En kompis gift med en japanska får genom henne
uppleva den svenska givmildheten.
Hon är mycket välutbildad, talar fem språk,
inga jobb!
Så ser det ut.
Den svenska strukturen säger:
är du invandrare är du en usling till du
bevisat motsatsen!

Postat av: Anna

Jag vet inte vem du är men jag snubblade över din blog, läste 10 rader och insåg att jag älskar dig :)

2005-11-15 @ 13:58:38
Postat av: sidekick

Tack Anna, då älskar jag dig också, jag är så lättpåverkad. :) Kram på dig!

2005-11-15 @ 20:06:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback