Hon drunknade i öknen

Isabelle Eberhardt verkar ha varit en väldigt fascinerande person, hennes dagböcker och noveller hamnar definitivt på måste läsa listan. Nouvelles Algériennes ("Algerian News") (1905), Dans l'Ombre Chaude de l'Islam ("In the Hot Shade of Islam") (1906), Les journaliers ("The Day Laborers") (1922).

 "She was a transvestite and sensualist, an
experienced drug-taker and a transgressor of boundaries: a European reborn as a
desert Arab and devout Muslim, a woman who reinvented herself as a man,
wandering the Sahara on horseback
."   -> 
http://www.critiquesdelivres.com/1840241403

Och de arabiska männen accepterade henne som man. "she drank more than a Legionnaire, smoked more kif than a hashish addict, and made love for the love of making love". http://www.theage.com.au/articles/2002/12/15/1039656293522.html




Kommentarer
Postat av: Kamran

Hej Sharazad, va ambitös o duktig du e o hittar så intressanta grejer :)
Kommer att fortsätta och kolla på dina texter.

Postat av: sidekick

*slår mig för bröstet* tackar :)

2005-12-05 @ 15:17:06
Postat av: Leif Sjöqvist

Har du kollat "Ökendykarna" av Sven Lindkvist.
Han skriver om henne i sina funderingar över
öken i allmänhet och Sahara i synnerhet.

2005-12-06 @ 00:32:16
Postat av: sidekick

Nej, har inte läst den.. har fullt upp med all kurslitteratur för tillfället så tyvärr växer listan med måste läsa bara mer o mer.. eller, det är ju bra iofs, så har jag att göra när jag pensionerar mig.

2005-12-06 @ 16:03:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback